Kitörési pont

A kádári idők jogsértései, adóssághegyei és besúgóláncolatai sem borzolták fel annyira a társadalom idegeit, mint a bős–nagymarosi vízlépcsőépítés terve. Tönkreteszik a szépséges Dunakanyart! – jajongtunk, s a rég feledett vagy tán soha nem is ismert polgári engedetlenség formáit kerestük. Parlamenti interpellációk, utcai tüntetések, aláírásgyűjtés és betiltott film… Majd pedig lélegzet-visszafojtva figyeltük, miként döntenek a Dunáról Hágában. Aztán a szabadság apróbb-nagyobb gyötrelmei között megfeledkeztünk a folyóról.

Lőcsei Gabriella
2002. 01. 12. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

a közvélemény-kutatást tartanánk az egykori engedetlenek között arról, hogy mi a hivatalos álláspont 2002-ben a Dunakanyar tekintetében, sokaktól alighanem tájékozatlanságukat kifejező vállrándítás volna a felelet. A megsebzett táj lakói és szerelmesei persze számon tartják az érvényes paragrafusokat, a veszteségeket és a tennivalókat is. A térség települései (először hatvanhat, aztán hetvennégy) még 2001 derekán szövetséget kötöttek, hogy közösen küzdjenek a Dunakanyar felvirágoztatásáért. Magyar módra szövetkeztek, persze kezdetben lelkesen és tevékenyen, majd lazán és feledékenyen. Az új esztendő kezdetén a térségről felelősen gondolkodó férfiakat ültettünk egy asztalhoz: Székely László kormánybiztost, Cserepes Tibort, a Kincstári Vagyoni Igazgatóság (KVI) hasznosítási vezérigazgató-helyettesét, Imre Zsolt országgyűlési képviselőt, valamint a térség jellegzetes és nevezetes településeinek önkormányzati vezetőit, hogy e szép vidék sorsáról beszélgessünk.

Az alapinformációt Székely László kormánybiztostól halljuk, jó nyitányaként az esztendőnek is, társalgásunknak is.
– Tavaly eldőlt a kérdés – mondja –: Szlovákia kormányhatározattal megerősített dokumentumban ismerte el, hogy a Magyar Köztársaságnak nincs jogi kötelezettsége az alsó erőmű felépítésére. A hágai ítéletnek az a mondata, hogy a nagymarosi erőmű nemcsak hogy nem épül fel, de értelme sincs, a két fél közös értelmezése szerint megteremti azt a fundamentumot, amely eldönti a Dunakanyar sorsát a következő évszázadra. Határozottan kijelenthető tehát, hogy az Orbán-kormány működése alatt a két állam, Magyarország és Szlovákia Bős–Nagymaros kérdésében egyezségre jutott. Számos fölvetés nyitott még, főleg a Duna felső szakaszán levő létesítmények sorsát illetően, de hogy erőmű nem épül a Dunakanyarban, az teljesen biztos. A további tárgyalások menetében célszerű volna megállapodás formájában is rögzíteni azt a tényt, hogy a magyar és a szlovák fél megegyezett, hiszen eddig tulajdonképpen egymást fedő, egyoldalú jogi nyilatkozatok születtek. Ezeknek a nemzetközi jogi kötelező ereje vitathatalan, de számos részletet még tisztázni kell. Egyelőre – bár a két fél alapvetően egyetért – olyan megoldásra kell törekedni, amely úgynevezett nullszaldós kártérítést eredményez. Olyan államközi megállapodást kell kötni, amely jogi nyelvre fordítja le az ítélet által körülírt helyzetet. Az 1997-ben született ítélet mai értelmezéséről ugyan pontos ismereteink vannak, de célszerű rögzíteni, miként érvényesíthetők a magyar ellenőrzési jogok a maradék létesítményrendszer szabályos üzemeltetésére, a Magyarországra érkező víz tényleges mennyiségére vonatkozóan.

Mindez – az 1997-es megállapodáshoz hasonlóan – közvetett vagy közvetlen módon érinti az állampolgárok jogait. A legérzékenyebben a Duna felső folyásánál, a szigetközi, csallóközi mellékágrendszernél, ahol az emberek életminőségét változtatta meg mindaz, ami a folyóval történt. A Dunakanyarban az ingatlan-adásvételi tilalom feloldása, a terület hasznosítása, sorsának végleges vagy legalábbis hosszú távú rendezése szolgálná megnyugtatóan a lakosság érdekeit. Az erre vonatkozó kérdésekre Cserepes Tibortól, a Kincstári Vagyoni Igazgatóság hasznosítási vezérigazgató-helyettesétől kaptunk feleletet:
– A Kincstári Vagyoni Igazgatóság koordinációs szerepet tölt be ebben a kérdésben. Amikor megszületett a döntés a bős–nagymarosi beruházás leállításáról, egyben határoztak arról is, e területeket a magyar állam tulajdonjogának fenntartása mellett a Kincstári Vagyoni Igazgatóságnak kell átvennie vagyonkezelői minőségben. 2001 közepétől a területek döntő része, körülbelül 98 százaléka az igazgatóság vagyonkezelésében van. (Korábban háromszázharminc hektárnyi terület került a KVI hatáskörébe, ennek bizonyos hányadát értékesítették. De még most is a magyar állam tulajdonában, a hivatal vagyonkezelésében van kétszáznyolcvan hektárnyi terület.) Időközben a kormány felszólította az igazgatóságot a hasznosítási folyamat felgyorsítására, pontosabban, hogy jogi és gazdasági természetű javaslatokkal készítse elő a hasznosítást. Elsőként a jogi feltételeket kellett megteremteni. Tavalyelőtt módosították az államháztartási törvényt, ennek értelmében a kormány közösségi célokra egyedi döntéssel, ingyenesen önkormányzati tulajdonba adhat területeket. A Dunakanyart illetően tavaly májusban született meg az első nagyobb, átfogó kormányhatározat, amely a közutakat, bizonyos vízműveket, közösségi területeket, part menti sávokat ingyenesen önkormányzati tulajdonba adott. Fontos feltétel volt, hogy az ezekről szóló szerződéseket 2001. december 31-ig meg kell kötni. (Mind a két fél lendületesen dolgozott, a szerződések az ötéves elidegenítési tilalom, az ellenőrzési jog bejegyzése és sok egyéb megkötés feltüntetése mellett elkészültek, aláírták őket, a nagymarosi felvonulási lakótelep ingyenes önkormányzati tulajdonba adását is beleértve.) Ezek kizárólag a közösségi célokat szolgáló létesítményekre vonatkoznak, szép számmal vannak azonban még olyan területek a KVI fennhatósága alatt, amelyek főleg gazdasági célokra hasznosíthatók, vagy amelyeknek a tulajdoni rendezése a lakosság érdekeit szolgálná.


Visegrád önkormányzata például Hadházi Sándor polgármesterrel az élen azt a negyvenhektáros területet szeretné okosan hasznosítani, amely nagyobbrészt a bős–nagymarosi beruházás felszámolása révén keletkezett. Kiindulópontul a Dunakanyarnak az a jellegzetessége szolgált, hogy ez a térség csak egynapos turizmusra serkenti az embereket. Hoszszabb időre és nagyobb számban nem tudja fogadni sem a gyógyturizmusra, sem a konferenciaturizmusra érkezőket. Elképzelésük szerint önkormányzati erőből feltöltenék, közművesítenék az önmagában semmire sem alkalmas negyvenhektárnyi rehabilitált területet, a Visegrád előtti Duna-partot, majd pedig a gyógyturizmussal kiemelten foglalkozó Széchenyi-terv segítségével – milliárdos nagyságrendű beruházással – turisztikai központot hoznának létre rajta. E munkák ellenértékeként az önkormányzat megkapja a terület meghatározott részének tulajdonjogát. „Viszonzásul” a magyar állam két olyan területet kapna, a jachtkikötőt meg a tartalékfejlesztési területet, amelynek az értéke – éppen a környező átalakításoknak köszönhetően – szépen növekszik. Ez a gazdasági érdekeknek megfelelő csereüzlet (amely a szót: ingyenesség, nem ismeri) az előkészítés stádiumában van, megvalósítása után nem csupán példaként állhat a térség többi települése előtt. Hatása minden bizonnyal érezhető lesz az egész Dunakanyarban.
Természetesen fölmerül a kérdés a polgári jogrendet tisztelő emberben, miért nem kaphatják viszsza a régi tulajdonosok azokat az ingatlanokat, amelyek egykor, az erőmű-építési tervek előtt az övék volt. Azért, hangzik a válasz, mert igen erősen átalakították e vidéket az elmúlt tizenkét-tizennégy esztendő alatt.
– A korábbi struktúrát szétszabdalták, lehetetlen igazságosan, a régebbi jogviszonyoknak megfelelően rendezni ezt a térséget – mondja Cserepes Tibor. – Éppen ezért a közösségi célú ingyenes és a helyi és állami érdekeket egyaránt figyelembe vevő gazdasági hasznosítás tűnik a legkézenfekvőbb megoldásnak.
Nagy kérdés persze az adófizető polgár számára, hogy mibe került az országnak az a „kis kaland”, amelyet – minden racionalitás, tudományos érv és államérdek mellőzésével – a szocialisták kezdtek el, és folytattak csaknem a megvalósításig. A pénzügyi szakemberek nehezen „tetten érhető” költségekről beszélnek. Ami biztos: 1995 júniusában a parlament számára kormánybeszámoló készült a bős–nagymarosi vízlépcsőrendszer állami nagyberuházásról. Ebben szerepel egy összefoglaló táblázat, amely feltünteti, hogy 1990-ig mennyit költött az ország a vízlépcsőtervek különböző elemeire. Ez áfával együtt huszonkilencmilliárd forint. Ebből a nagymarosi vízlépcsőre nagyjából egymilliárdot költöttek, a Nagymaros alatti meder rendezésére kilencvenkétmilliót, egyéb létesítményekre hétszázmilliót, a további kiegészítő beruházásokra két és fél milliárdot. (Ez utóbbi összegből olyan közművek is létesültek, amelyek ma is hasznosíthatók, azaz ezt a két és fél milliárdot – ellentétben a többi felsorolt összeggel – nem „szórták bele” az utolsó fillérig a Dunába.) A fenti – forintban vagy rubelben kikalkulált? – számokhoz hozzá kell adni azokat is, amelyeket az úgynevezett munkagödör eltüntetésére fordítottak, s majd azt is, amit a dömösi gázló megszüntetésére fordítanak a jövőben.
A pénzügyi kiadásokon túl a szakemberek a bős–nagymarosi történet közgazdasági vetületeit is roppant figyelemreméltónak tartják. Ez is számszerűsíthető. Megvizsgálták ugyanis, hogy mi lett volna annak a társadalmi hatása, ha az eredeti terv szerint fejezik be a nagymarosi létesítményrendszert, úgy, ahogyan 1997-ben elképzelték, az energiatermeléssel, a hajózási feltételek javításával és valamennyi szükséges beruházással együtt. Hétszázalékos diszkontráta mellett a nettó jelen érték 1999-es áron mínusz háromszázhatvannyolcmilliárd forint. Azaz a társadalom számára háromszázhatvannyolcmilliárd forintos veszteséget jelentett volna, ha az eredeti terv megvalósul.

Hogy kinek volt jó mégis éveken át erőltetni azt a beruházást, amely nemcsak a környezetvédelmi, vízügyi, gazdasági szakembereknek, de az átlagpolgárok jelentős hányadának is az ellenérzésével találkozott? A kormánybiztos szerint bizonyos politikai erők pillanatnyi üzleti érdekeit szolgálta (volna) a bős–nagymarosi építkezés. A négyszáz-hatszáz milliárd forintot igénylő alsó erőmű-építkezés „csurgalékpénzei” föltehetőleg a közélet egyes csoportjaihoz, szereplőihez jutottak volna. A reváns vágya is mozgathatott egyeseket, hogy a restauráció utolsó mozzanataként elfogadtassák a társadalommal Bős–Nagymarost. (Már nemzetközi jogi fórumon megszületett az ítélet, amely nem kötelezte Magyarországot az úgynevezett alsó vízlécső megépítésére, a kormány asztalára mégis olyan jelentéseket tettek le a Dunai Programiroda munkatársai, amelyek a bős–nagymarosi tervekkel való további foglalkozást javallták. Szabadkézi beszerzési szerződést kötöttek a Magyar Rádióval, hogy népszerűsítse az erőműépítést a hágai ítélet ellenére is fontolgató programirodát a „legismertebb humoristák” bevonásával, kilencvenperces rádiókabaréban a Kossuth és a Petőfi adón 1997. október 15. és 1998. március 31. között. „Ütemezés: nov. 1., nov. 13., dec. 4., jan. 22., febr. 5.”)
A helyreállítási munkálatokra fordítandó összegekről a dunai kormánybiztos hivatalában egyelőre csak részleges információkat kaphatunk, s ezek nem a Dunakanyar rendbetételére vonatkoznak. Hanem a Szigetközben keletkezett természeti károk helyreállítására, azoknak a vízügyi, természetvédelmi beruházásoknak a végrehajtására, amelyek olyan állapotot eredményeznek a vízszint, vízjárás tekintetében, hogy ennek nyomán a természet a saját mechanizmusa szerint küzdheti ki magának az eredeti körülményeket. Több műszaki megoldás is lehetséges, közülük a legalacsonyabbra becsült beruházási érték tizenkétmilliárd forint, a legdrágább negyven- és hetvenmilliárd közötti összegből teljesíthető. A természet szempontjából legjobb megoldás – amely egyúttal anyagiak tekintetében is a legrealisztikusabbnak tűnik – húszmilliárd alatti összeget igényel. Ezeket a pénzeket azonban nem egy költségvetési évben kell az országnak elkülönítenie az elfuserált folyó rendbetételére, hanem évtizedek során.
Többen állítják, a dunai hajózás érdekei azt diktálják, hogy előbb vagy utóbb, de mindenképpen duzzasztott vízszinteket alakítsanak ki a folyó magyarországi szakaszán. Műszaki szempontból ez a felvetés mindenképpen indokolható, de néhány kétely mégiscsak fölmerül vele kapcsolatban. A legfőbb: vajon nem értékelték-e túl éppen a bős–nagymarosi tervek kapcsán a hajózási igényeket? Magyarán szólva: biztos, hogy a folyót kell a hajózási igényekhez alakítani, és nem a hajóparkot a realitásokhoz? A felmérések azt bizonyítják, hogy az Európában elfogadott, huszonöt deciméteres merülési mélységű hajózási útvonal mindenfajta duzzasztás nélkül is biztosítható a Duna magyarországi szakaszán. A nemzetközi kötelezettségeknek eleget téve mindössze Dömösnél kell „elcsúsztatni” a hajózási utat az ökológiai egyensúlyt nem veszélyeztető, a táj képét meg nem változtató, a környék lakóinak mindennapjait nem zavaró, szinte minimális változtatásokkal.
Imre Zsolt országgyűlési képviselő Vác városa nevében, a kitörési pontokat a térség jövőjéről közösen gondolkodókkal együtt kereső helybéli polgárok szempontjai szerint szól. A tavaly júniusban megrendezett Dunakanyar-konferenciát idézi, ahol minden résztvevő egyetértett abban, hogy az a bizonyos kitörési pont nem lehet más a Dunakanyar számára, mint az idegenforgalom. Nem volt szükség különösebb eredetiségre ehhez a felismeréshez, hiszen eléggé nyilvánvaló, hogy mind a nemzet-, mind a világgazdaságban a turizmus a legdinamikusabban fejlődő ágazat. Miután a Bős–Nagymaros néven elhíresült, a tájat erőteljesen átalakító erőmű-építési program megnyugtatóan rendeződni látszik, azaz ad acta tétetik az ügy, a saját felelősségünk azon igyekezni – mondja a képviselő –, hogy a táj az egész nemzet számára kiemelten fontos terület lehessen. Az 1996-os területfejlesztési törvény hét kiemelt üdülőkörzetet jelölt meg, ezek között a Dunakanyar is szerepelt hatvanhat – bal és jobb parti – településével. Ezt követően azonban „átlényegült”, magyarán szólva megszűnt az addig igen jól működő Dunakanyar-intézőbizottság, és emiatt „érdekérvényesítési deficit” keletkezett e vidéken. Ezen ellentmondás feloldására csak a térség valamennyi településének az összefogásával lehet vállalkozni – állítja Imre Zsolt. Ez irányban az első lépéseket már megtették: még 2001 derekán közösen fogalmazták meg és fogadták el azt a Dunakanyar-chartát, amelyben kifejezték azon szándékukat, hogy a kiemelt üdülőkörzetnek tekintett Dunakanyar közös ügyeit a térségfejlesztési tanács felügyelje s intézze. (Ehhez persze az érintett megyei fejlesztési tanácsok beleegyezése is szükséges. Nem kevesebbről van ugyanis szó, mint hogy a megyékhez utalt, idegenforgalmi, kulturális, környezetvédelmi célokra fordítandó összegek elosztásáról ezután a térségfejlesztési tanács dönthessen.) A Közép-magyarországi Regionális Fejlesztési Tanács által kiírt pályázati felhívásra kilenc kistérség konzorcium formájában közösen nyújtotta be dolgozatát, és a sikeres pályaműnek köszönhetően hozzáfoghatnak a kiemelt üdülőkörzetként kezelt Dunakanyar rövid és hosszú távú idegenforgalmi stratégiájának kidolgozásához. Figyelembe kell vennünk – folytatja a képviselő –, hogy a világturizmusban jelenleg közel négyeze

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.