Mozdonyok, hajók, álmok

Végh Alpár Sándor
2002. 01. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hadd kezdjem azzal, hogy Katona András kedves ember. Persze, nem tudom, lehetne-e másmilyen, aki olyan múzeumot dirigál, ahol menetrend szerint jár a modellvasút, régi motorbicikliket látni glédában, az embernek szinte kedve támad berúgni valamelyiket, hogy legalább a hangját hallja, no meg ott áll a Szent Jupát, a vitorlás, amivel Fa Nándor és Gál József megkerülte a földet. Látni őket a fedélzeten, mindkettőt életnagyságban mintázták meg, olyan jól, hogy csepp híján odaköszöntem nekik.
A főigazgatónál tartottunk.
Az embert mindig megejti, ha valaki nem tűzi ki érdemeit, mint tették a szovjet veteránok. A direktor úr elhallgatta, hogy úrfi korában válogatott vízilabdázó volt, kétszeres Európa-bajnok, s ebből a pólósból lett utóbb közlekedésmérnök, egyetemek és főiskolák előadója, docense, tanszékvezetője, végül igazgató a múzeumban.
Azt emlegeti inkább, hogy sikerült kiharcolnia: a garázsba menő buszok és trolik immár négy éve megállnak és felveszik az utasokat. Katona András ugyanis gyalogos, pontosabban bérletes ember, aki telente ott bokázott sokadmagával a megállóban, és csúnyákat gondolt, mikor jött végre a troli, és lassítás nélkül elhúzott. Megtehette, garázsba ment. „Minden ismeretségemet latba vetettem, hogy ezen változtassanak, és sikerült. Ezért kaptam ajándékba a 72-es troli garázsmenetes tábláját. Ott van a szobámban, szeretek ránézni.”
Ebből is kitetszik, hogy szenvedélyes közlekedő vezeti a közlekedési múzeumot.
De tárlatvezetés dolgában se halvérű. A modellvasútról, amit tizenhárom harminckor indítottak, húsz percet beszélt. Mert a terepasztalon zakatoló vonatoknak története van. Egy külkereskedő vásárolta őket annak idején. Nyilván ő is elvetélt mozdonyvezető volt. A fiúgyerek mind szerelmes a gőzmozdonyba és a zakatolásba. Külföldi útjain harminc éven át vásárolta a modelleket. Szentendrei nyaralójában tárolta őket, megcímkézve, gondosan csomagolva, mígnem egyszer a naptárra nézett, és konstatálta, hogy nyolcvanéves. Már késő, mondta a naptárnak és önmagának. Még aznap elballagott az újsághoz, s hirdetést tett, hogy eladja a kollekciót.
Mikor itt tartott a történetben Katona András, nem a folytatásra gondoltam, hanem a külkeres emberre. Aki végig arra spórolt, hogy egy napon újra játszani fog. Ahogyan gyerekként szeretett volna, csak nem volt módja rá. Nagy hibát követett el. A játékot nem szabad abbahagyni. Egyfelől azért, amit József Attila írt le – „félek a játszani nem tudó emberektől” –, az ebbéli félelem ugyanis jogos. Másfelől meg, ha nem játszunk, kivész belőlünk a készség a társas örömre.
Vonatgyűjtő barátunk egyedül akart játszani. Nehéz. Tán nem is lehet. Ezért jobb játék a tarokk a pasziánsznál. És ezért jó játszóhely a felnőtteknek is ez a múzeum.
Persze, aki végigjárja, s netán tudja, hogy a régi gyűjtemény nagy része negyvenötben odaveszett, kesereghet, s jó okkal. Két bombázás, bombázások után „leletmentő” civilek – elölről kellett kezdeni mindent.
Pedig gyönyörű volt maga az épület is. A millenniumra készült, s méltóságában vetekedett a Városliget túlsó felén álló Vajdahunyad-várral. Banovich Kajetán volt az első vezetője. Ha ő nincs, ma múzeum sincs.
A ház, s benne a gyűjtemény, arra készült, hogy az ezredévi kiállítás idején, bemutassanak mindent, ami a közlekedéssel, a vízüggyel és a postával kapcsolatos. Ha már egyszer összegyűlt, maradjon is együtt, mondta Banovich. Akadékoskodó magyarok, persze, akkor is voltak, ám addig ügyeskedett, míg három év múlva áldását adta rá a főváros. Azóta voltak háborúk, voltak belviszályok és sötét esztendők, a vasútmodell-gyűjtemény mégis egyedülálló a világon, s irigyelnek minket a vitrinekben látható hajókért is.
Más kérdés, hogy a legszebb magyar hajók egy része ma a Rajnán és az osztrák tavakon úszik, a többit pedig, kettő kivételével, szétverették a barbár döntéshozók. Az embernek a szíve fáj, ha arra gondol, micsoda becsben tartották volna máshol a világszép Szabadság sétahajót, a kétkéményes tehervontatókat, amelyek mind dicsérték a magyar mérnököt és a magyar munkást.
És itt lassítsunk le egy kis időre, mert alig-alig érteni: vajon az a rendszer, amelynek pártja a nevébe is belevésette a munkásságot, miért tette tönkre a magyar ipar legjobb hagyományait? Miért hamisította meg gazdaságtörténetet, s beszélte tele a könyveket meg a fejeket azzal, hogy negyvenöt előtt ez itt egy fejletlen agrárország volt, de ők majd megteremtik a korszerű ipart.
Hazugság. Ékes példa rá a Közlekedési Múzeum.
Apák, úgy hozzátok ide a fiakat, hogy amit láttok, a magyar múlt része. És nagyon szép része, ami előtt le kell venni a sapkát, csaknem úgy, mint a templomban. Kandó és Jedlik, Csonka és Rubik, hozzá a terveik szerint dolgozó gyárak és munkások – menjetek, és nézzétek meg, mit produkáltak! Úgy hiszem, olyan családban, ahol természetes program a múzeumjárás, nem nő fel bankrabló, és cserbenhagyásos gázoló sem, az ilyen gyerek átadja a helyét a villamoson.
De ehhez támogatni kéne a vidéki gyerekek utazási lehetőségeit, a múzeumok nagy része ugyanis a fővárosban van. Ez Katona András hangja, a direktoré. Biztató hang. Aki sikerrel szállt harcba a garázsmenetes buszok megállásáért, bizonnyal nem fog nyugodni addig, míg nem jut eredményre ez ügyben is. Banovich Kajetán példája adjon neki erőt!
*
Míg el nem felejtem: ez az írás egy sorozat első része. Végig fogom járni a főváros múzeumait, s nem titkolom, miért. Szeretném beláttatni felnőttel, gyerekkel, s főleg a családokkal, hogy múzeumba járni nagyszerű dolog. Csend van, jó idő van, és tengernyi csoda, amelyek nyitogatják a kisemberek értelmét, s arra ösztönzik őket, hogy ha felnőnek, hozzáadják a magukét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.