Nem igazoltathatnak a matricaellenőrök

Jogszabály hiányában nem kötelesek a járművezetők az M1-es és M3-as autópályákon a feltűnő, zöld csíkos mellényben tevékenykedő egység tagjainak okmányaikat átadni – értesült a Magyar Nemzet. A csapatnak ugyanis nincsen hatósági jogköre és egyértelmű törvényi felhatalmazása. Jogosultságuk egyenlő a BKV-ellenőrökével.

H. Lovas László
2002. 01. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Koránt sincs tökéletesen szabályozva a két „matricás” autópályánkon – az M1-sen és az M3-son – az útdíjat nem fizető járművezetők felelősségre vonása. Megfelelő számú ellenőrző kamera hiányában mobil ellenőrző egységekkel próbálják meg kiszűrni a matrica nélkül autózókat. Ám ennek jogszabályi háttere ugyanolyan zavaros, mint a kamerák által készített felvételek alapján a matrica nélküli gépjárművek tulajdonosainak azonosítása – a Belügyminisztérium Adatnyilvántartó Hivatalának segítségével. A mobil ellenőrcsoport egy 1999-es, a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter által kibocsátott rendelet alapján állítja meg a járművezetőket. Eddig azonban még nem módosították a közlekedési szabályok gyűjteményét és a szabálysértési törvényt sem. Kiderült ugyanis, hogy a matricaellenőrök munkája a BKV-jegyellenőrökéhez hasonlítható. Ha felszólításukra nem tudjuk igazolni a matrica megvételét, akkor sem vagyunk kötelesek saját, illetve gépkocsink vagy motorkerékpárunk okmányait nekik átadni. Azt csak rendőr jelenlétében kell megtennünk.
A tervek szerint az ellenőrzések – a sebességcsökkentésre, a kötelező haladási irány betartására utasító mobil közúti jelzőtáblák alkalmazásával – vagy a parkolókban vagy pedig a lehajtó útszakaszokon várhatók. Az ellenőrök fehér, matricakontroll feliratú mikrobusszal járnak, és legalább féltucatnyian dolgoznak egyszerre.
Mint azt lapunk korábban megírta, nem egészen tisztázottak a matrica kamerás ellenőrzésének kidolgozott feltételei sem. Jogászok szerint ugyanis törvényt sért a rendőrség azzal, ha a rendszám alapján – a Belügyminisztérium adatnyilvántartását felhasználva – kiadja az autópályákat üzemeltető cégek részére a felvételeken látható járművek tulajdonosainak adatait. Ha ugyanis nem a hatóság, hanem valamelyik gazdasági társulás akarja behajtani fizetési követeléseit, akkor az adatvédelmi törvény alapján a rendőrség nem adhatja ki azoknak tulajdonosi listáját. Ahhoz tehát, hogy az autósztrádán bliccelőket büntetni lehessen, vagy módosítani kell az adatvédelmi törvényt, vagy pedig a büntetést a hatóságnak, azaz közvetlenül a rendőrségnek kell „kezelnie”. A kamerarendszer által készített felvételek alapján felvetődő követelés ugyanis magánjellegű, tehát nem hatósági, mint például rendőrségi bírság.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.