Váltsunk csatornát

2002. 01. 19. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miközben 2000 tavasza óta vízhiánytól szenved a magyar tenger, a múlt nyáron szigetek nőttek ki a tóból Fenyvesnél, az újjáépített Jókai csavargőzös pedig már csaknem két éve a Sió dunai torkolatánál vesztegel, mert nincs elég víz a csatornában, hogy felúszhasson a füredi kikötőbe. Egy lelkes, ötletgazdag csapat, élén a „balatoni hajózás nagy öregjével”, Kopár Istvánnal, a 122 kilométer hoszszú Sió-csatorna hajózhatóvá tételéért lobbizik.
– Üdülőparadicsommá válhat a Balatont és a Dunát összekötő csatorna két partja, és biztosan megtérülne az a tizenöt-húsz milliárdos állami és vállalkozói tőke, amely a terv megvalósításához szükséges – állítja a 76 esztendős Kopár István.
A Balatoni Hajózási Kft. nyugalmazott igazgatója hajthatatlan ember hírében áll. Ahelyett, hogy a megannyi elismerés, kitüntetés birtokában a televízió képernyője előtt ülne egy kényelmes fotelban, és a hatalmas óceánjáró hajókban gyönyörködne, a minisztériumokat meg a Sió menti önkormányzatokat, vállakozásokat járja, hogy érvek sokaságával igazolja: üdülőparadicsommá válhatna a Sió-part, ha vízlépcsők beépítésével hajózhatóvá tennék a csatornát.
– Deák Ferenc a hajózható Sióban látta a balatoni gőzhajózás igazi jövőjét, és Széchenyi is vízi úti összeköttetést kívánt a Duna és a Dráva felé a Sión keresztül. Siófok 1863-ban, a Sió-zsilip és a Sió torkolatába épített kikötő elkészültével kapcsolódott be a balatoni gőzhajózásba – emlékeztet Kopár István, majd kezembe nyomja annak az előadásnak a másolatát, melynek alapján a közelmúltban egy siófoki konferencián a Sió múltjáról, jelenéről és jövőjéről beszélt.
Olvasom a történelmi érvelést, majd gyanakvás nélkül lapozgatom a Siófok várostörténeti tanulmányait őrző vaskos könyvet, hogy megbizonyosodjak: valóban fontos volt-e a balatoniak számára a Sió hajózhatóvá tételének – egyesek szerint álombeli – terve.
Galerius császár (203–311) történetírója, Viktor Aurelius a III–IV. században arról számolt be, hogy a Pelso nevű tavat (a Balatont) 293-ban „a Dunába csapolták le”. Jóval később, 1811-ben újraássák a tavat szabályozó csatornát, majd előáll tervével a reformkor két kiemelkedő személyisége, Deák és Széchenyi. Az első vízleeresztő zsilip fából készült 1863-ban, ám miután a Sió medrében kialakított siófoki kikötőbe a csatorna elhomokosodása miatt nem tudtak beúszni a hajók, újra kellett gondolni a tervet.
A siófoki Fogas Szálló nagytermében 1928. május 22-én tekintélyes állami vezetők tanácskoztak a Sió hajózhatóvá tételéről, és abban maradtak, hogy az 1908. évi 49. törvénycikk alapján biztosított 5,5 millió koronából tizenöt év alatt tíz duzzasztózsilipet és zsilipkamrát kell építeni a csatornában. A munkák a gazdasági világválság, majd a II. világháború miatt nem fejeződhettek be, így csak 1947. szeptember 22-én kerülhetett sor az első hajó átzsilipelésére. A zsilip 1200 tonnás uszályok és egyéb, 84 méter hosszú és 12 méter széles hajók átengedését tette lehetővé, áthidalva a csatorna és a Balaton közötti 2,5 méter szintkülönbséget.
– Ez idő szerint Siófoknál egy vízleeresztő és hajózsilipje van a csatornának, a Duna-torkolatnál pedig egy árvízkapuként is szolgáló víz- és hajózsilip található. A feladat most az lenne, hogy Siófok és a csatorna dunai torkolata között megépüljön négy zsilip: az első Siófoktól délre két kilométerre, az utolsó pedig a dunai torkolatnál. Ezáltal a Sió minden évszakban hajózhatóvá válna. Az ehhez szükséges tizenöt-húsz milliárdos költségvetés állami és vállalkozói forrásokat igényel, és miután a csatorna már hajózható, jönnének a befektetők, és épülnének a Sió két partján a szállodák, panziók, vendéglők, kempingek, vízisport-létesítmények – mondja Kopár István. Büszkén újságolja: elgondolása felkeltette a gazdasági miniszter, Matolcsy György érdeklődését is. A továbbiakban tanulmánytervet készít, hogy más tárcákat (így a környezetvédelmit, a földművelésügyit és a közlekedésit) is megnyerjen az ügynek.
– Tiszteletre méltó igyekezettel és elszántsággal tevékenykedik Pista bácsi, akárcsak azok a kubikosok, akiket annak idején a csatorna kiásására fogtak munkára – mondja Matyikó Sebestyén József, a siófoki Kálmán Imre Múzeum igazgatója. A helytörténészként is jól ismert igazgató meséli, hogy amikor egy, a munkában megfáradt kubikos kevesellte a fizetségét, és szóvá tette azt, a mérnök úr két órára felváltotta, és talicskázott helyette. Majd behívta a kubikost az irodába, szivarral kínálta, és megkérte: „Számolja már ki, Péter, hány köbméter fára és kőre van szükség ahhoz, hogy a csatorna egyik hajlását kiszélesítsük!” Péter persze nem tudta kiszámolni, így kénytelen volt tudomásul venni, hogy a mérnök úr azért keres jóval többet, mint ő, mert nemcsak talicskázni, hanem számolni is tud.
Siófok mai elöljáróit nemigen kell meggyőzni a Sió hajózhatóvá tételének turisztikai, idegenforgalmi hasznáról, mert hiszen az „ország nyári fővárosa”, az európai hírű üdülőhely jószerivel csak déli irányba tud terjeszkedni. A legifjabb siófokiak is kiállnak a „Kopár-terv” mellett. Az üdülőváros Perczel Mór Gimnáziumának négy tehetséges diákja a Polgár az európai demokráciában című országos vetélkedőn a Sió-csatorna rendbetételéről szóló dolgozatával a közelmúltban nagy sikert aratott. A „perczelesek” Soha Szilveszter, a Balatoni Vízügyi Kirendeltség helyettes vezetője tanácsai alapján már egy képzeletbeli kivitelezőcéget is alapítottak a nagy horderejű csatornaterv kivitelezésére. Az evezőssportok megszállottjai pedig alig várják már, hogy a Balatonról Ozorán át „lecsorogjanak” a Sión a Dunáig és azon végig a Fekete-tengerig. Kopár István – akit afféle nehéz, hitében és elhatározásában rendíthetetlen embernek ismernek – ezúttal sem hátrál meg. Ő már fiatal közgazdászként letette névjegyét a Maszhartnál (Magyar–Szovjet Hajózási Részvénytársaság), beruházási vezető volt az Újpesti Hajógyárban, majd tervgazdasági osztályvezető a Közlekedési Minisztériumban, kikötővezetőként dirigálta Bécsben a dunai dokkmunkásokat, és igent mondott akkor is, amikor már nyugdíjasként visszahívták Siófokra, hogy „megmentse a balatoni flottát”.
– Az óceánjáró hajósként emlegetett fiam, ifjabb Kopár István jóvoltából eljutottam jelenlegi lakhelyére, Floridába, és ott megtapasztalhattam, hogy milyen nagyszerű sportturisztikai lehetőséget nyújt az Atlanti-óceánnal párhuzamosan futó Fort Lauderdale–Boca Raton közötti csatornarendszer. Amerika legkedveltebb nyaralóhelye lett az a mocsár, amely korábban a krokodilok és egyéb hüllők vadvilága volt, de említhetném a berlini Spree partján kiépült vízi bázist vagy a bécsi Sportkanalt is annak példájaként, hogy mivé lehet a Sió-csatorna két partja – sorolja érveit Pista bácsi. „Merjünk nagyok lenni!” – idézi gyakran Széchenyit, miközben dokumentumokkal, tervrajzokkal, pályázati felhívásokkal és látványtervekkel az aktatáskájában fáradhatatlanul járja a Sió menti településeket. A „hóbortos öregúr” szentül hiszi, hogy a nagy dolgokat elég csak akarni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.