A kifordított kupola és más látomások

Kinetikus és mobil szobraival Csörgő Attila sok éve jelen van a magyar képzőművészet élvonalában. Tavaly ősszel Franciaországban, Tourcoing városában rendezett kiállításával szerepelt a MagyArton, a skóciai Dundee-ben pedig a múlt héten vett részt számos ország képviselőivel közös tárlaton. Féltér címmel a Budapest Galéria Lajos utcai kiállítóházában láthatók félgömb alakú fotográfiái s az azok előállítására szolgáló speciális fényképezőgép.

Varga Klára
2002. 02. 26. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mitől több és mennyiben más egy félgömb alakú fénykép, mint a kétdimenziós?
– Ezek a képek maguk is térbeli testek. Vagyis a tér- és síkbeliség között helyezkednek el. Viccesen szólva két és fél dimenziósak. A gép ugyanis a körülötte lévő fél teret, a horizont feletti tér részét egy félgömb felületére exponálja. Ezek a térbeli viszonyokat jól rögzítő képek olyanok, mint a buborékok. Érdekességük, hogy a félgömbökön azt a teret, amely a fényképezés során körülölel bennünket, most kívülről, külső nézőpontból látjuk.
– Ez a kifordított kupola valaminek a metaforája.
– A gömb és a kupola visszatérő kultúrtoposzok, képek. Amikor az emberek nagyon egyszerűen akarják ábrázolni a világot, gömbnek vagy körnek ábrázolják. Munkáimmal kapcsolatban nem ragaszkodom az efféle megfeleltetésekhez. Fontosabbnak érzem, hogy olyan látványt hozzak létre, amelyre odafigyelnek. Hogy megoldjam a problémát, megszerkesszem, olykor kiszámoljam egyenletekkel, hogyan lehetséges az a valami, ami előtte szinte lehetetlennek tűnt. A metaforák csak ezután következnek.
– Hogyan működik ez a különleges fényképezőgép?
– A fényképezőgép belsejében egy emulzióval bevont félgömb helyezkedik el. A fényképezés során a félgömb mozdulatlan marad, miközben a gép elfordul körülötte. A lencse a félgömb középpontjában található. Ennek mozgását két irányban koordinálja, míg az egyik mentén többször körbefordul, addig a másik mentén kilencvenfokos fordulatot tesz. Ily módon egy spirális csíkban fényképezi körbe a környezetét.
– Hol készültek a kiállításon látható kupolaképek?
– Az az épület, amely mindegyik képen látható, a belga határ mellett, Lille peremvárosában, Tourcoing-ban áll. Le Fresnoy-nak hívják, egy kortárs művészeti intézmény.
– Ha nem az eszme, akkor valamilyen vízió foglalkoztatja, amikor egy szobor vagy kép megalkotására készül?
– Előfordul, hogy valamilyen vízióból indulok ki. Sokszor elsőre valószínűtlennek tűnő dolgot próbálok létrehozni. Hallottam vagy olvastam valamit az asztaltáncoltatásról. Elképzeltem egy lebegő asztallapot és rajta egy mozdulatlan vasgolyót. A mű, ami végül létrejött (Hogyan szerkesszünk narancsot?), lebegő papírlabdákból áll, amelyeket ventilátorok tartanak a levegőben. Minden labdának kicsit más a felépítése, s ennek megfelelően más a mozgása. Egy másik munkám két forrásból is táplálkozott. Egy évig Amszterdamban tanultam, és egyszer arról beszélgettünk a társaimmal, hogy milyen projektet kellene csinálni. Egyikük azt mondta, hogy ő a lefelé égő gyertyát állítaná ki. Hú, az jó, mondom, én meg a ferde vizet. Elképzeltem, hogy van egy pohár és ferde benne a víz. Az uszodában is ferde a víz, és föl meg le lehet benne úszni. Ebből az ötletből készült is egy fénykép. Egy asztallapon két pohár áll, s bennük a víz ferde. Az egyikben erre ferdül, a másikban meg az ellenkező irányba. Ez a kép úgy jött létre, hogy a kamerát az asztallapra rögzítettem, így az a poharakkal együtt forgott. Ez idő tájt újra elolvastam E. A. Poe A Maelström poklában című novelláját, amelynek „főhőse” egy hipnotikus, ébenfekete görbület, egy hatalmas örvény, amely mindent elnyel. A két dolgot összefűzve készítettem el a Maelström-projektet.
– Féltér című kiállítása más alkotásokkal együtt a MagyArton is szerepelt. Hogyan jutottak ki Franciaországba a munkái?
– A franciák komoly küldöttséggel jöttek Magyarországra, hogy magyar képzőművészek alkotásaiból válogassanak. Többek között a Fiatal Művészek Stúdiójában is körülnéztek, és az eddigi munkáim alapján én is a kiállítandók közé kerültem. Az itt látható munka a Le Fresnoy Studio National des Arts Contemporains támogatásával készült, a budapesti kiállításomat az NKA és a fővárosi önkormányzat kulturális bizottsága támogatta.
– Milyen munkákkal vett részt a skóciai kiállításon?
– A néző szeme című nemzetközi tárlatra, amelyet Dundee-ban, a negyedik legnagyobb skóciai város kulturális centrumában rendeztek meg, sötét térben kiállítható szerkezeteket kértek tőlem. A Forgástest című művet vittem, amelynek lényege, hogy két gyorsan forgó, hosszú csavar egy statikus pohárszerű alakzatot ad ki. A Gömbörvény egy összetett pályán gyorsan mozgó zseblámpaizzó, amely egy periodikusan növekvő, majd csökkenő spirális fénygömböcöt mutat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.