Civilizált fenevad

Nagy Károly
2002. 02. 15. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Astra alapjain nyugvó Coupé kialakításánál a formatervezők tanultak a nagy előd, a Calibra hibáiból. A beltér az azonos kialakítás ellenére végre markánsan jelzi: itt jóval többről van szó egy tuningolt Astránál. Kétszínű burkolatok, krómgyűrűvel határolt fehér számlapok, két irányban állítható, fémbetétes bőrkormány, alumínium küszöb és fémhatású váltógomb teszi megcáfolhatatlanul sportossá a legnagyobb Coupét. Kívülről nézve ugyanakkor kevésbé feltűnő jelenség, mint elődje, hiszen a messze hátranyúló tetővonal, a keret nélküli oldalablak, a hatalmas kerekek, illetve a sötétített lámpaburkolatok ellenére könnyen felfedezhető a rokoni kapcsolat a család polgáribb tagjaival.
Elég persze beindítani a motort, hogy minden kétséget eloszlassunk. A kétliteres, 190 lóerős turbómotor ugyan jellegzetesen opeles alaphangon muzsikál, de ha valamivel az alapjárati fordulatszám fölé pörgetjük a négyhengerest, a feltöltő surrogása máris módosítja a hangnemet.
A gyakorlatban kettős természetű a motor. Egyik énjét nagyjából 3000/perc fordulatszám fölött mutatja meg. Ilyenkor veszett tempóban lendül előre: ötödik fokozatban 12 másodperc alatt gyorsul fel 90-ről 130 km/h-ra, ami önmagában is tiszteletre méltó érték. Ha azonban visszakapcsolunk harmadikba, pontosan fele ennyi idő alatt abszolválja a villámgyors előzést garantáló gyakorlatot, miközben vérforraló hangokat hallat. A katapultálás élvezetében még a kissé szeszélyes váltókar sem gátolhatja a sofőrt, hiszen a bolondbiztos DSA futóművet a megnövelt teljesítményhez méretezték. A blokkolás- és kipörgésgátlót, valamint a fékerőelosztót elektronikus menetstabilizáló rendszer szabályozza. Az alapmodellhez képest mindkét tengelyen 10 mm-rel szélesebb a nyomtáv, és a 225-ös tappancsok is a helyzet magaslatán állnak: igen gyors kanyarban is stabilan fekszik az autó, igaz, a hirtelen ívváltoztatást ilyenkor nem kedveli.
Nem is csoda, hiszen a kupé üresen 1350 kilót nyom. Ez egy alsó középkategóriás limuzinnál tökéletesen elfogadható, a kanyargós utakon való fickándozáshoz viszont kicsit sok. Ez azonban nem probléma, hiszen ott van tartalékban az Opel másik arca. Ha már meguntuk a száguldozást – erre azért elég sokáig kell várni –, jöhet a kényelmes túraautó üzemmód. A kétliteres turbómotor hihetetlenül rugalmas, 50 km/h-nál már elfogadja az ötödik sebességfokozatot és némi morgás kíséretében még gyorsítani is hajlandó innen. A keményre hangolt felfüggesztés csupán a kátyúk ellen tiltakozik, a macskaköveket és az egyenetlen útfelületet meglepően civilizáltan viseli, és az alacsony fordulatszámon halk járású motor kifejezetten kellemes utazóautóvá teszi az autót. Ezt erősíti, hogy a csomagtartó hatalmas, 460 literes, a hátsó üléseken pedig viszonylagos kényelemben elfér két nem túl termetes felnőtt.
Visszafogott tempóval könynyedén 9-9,5 liter alá szorítható a fogyasztás, de éppoly egyszerű feladat másfélszeresére növelni az értéket. A választás rajtunk múlik – a Turbo Coupénak mindegy, csak hadd mehessen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.