Képek, színek, anyagok

P. Szabó Ernő
2002. 02. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Spektrum televízió sorozata mostanában színes képsorokkal idézi meg a második világháború történetét, s ezzel döbbenetesen jelen idejűvé teszi az eseményeket. A fekete-fehér fotók viszont az egyszeri történést mintegy kimerevítik az időben, most már mindig jelen lévővé teszik a tömeggyilkos mozdulatát, amint meghúzza a ravaszt, s kimerevednek az időben az áldozat arcvonásai. A Terror Házában ez az időtlenség és a szüntelen jelen egyszerre van jelen. A történelemmel szembesülünk, de ez a szembesülés képek, színek, anyagok érzékelésén keresztül történik. A látogatóra hatnak a látvány általános törvényszerűségei, de módosítják az élményt addigi egyéni tapasztalatai.
A megszokott nagyvárosi szürke falak világából a fekete pengefal és a kivágott betűkkel, jelképekkel tagolt eresz emeli ki az épületet. Messziről ma is olyan minden, mintha mi sem történt volna itt 1944–1956 között, az épülethez közeledő számára viszont nemcsak a szavak jelentése, de a betűk, jelek körvonalainak keménysége, élei, a szürkére festett átláthatatlan ablakok is elárulják, hogy odabent valóban a terror házával találkozik. A fekete és a vörös birodalommal, amely itt is, ott is egyszerre jelenik meg a múlt szürkésbarnájában és a jelen idő színeiben: az optimista plakátok színkavalkádja, hősi pózai szembesülnek a kitelepítettek sorsáról szóló akták, dossziék sárgásbarnájával, az ünnepi tribünök vöröse a főszereplők lehallgatására is szolgáló műszerek zöldes-szürkés rejtőszíneivel. Újabb és újabb fehéren derengő jégtáblák úsznak felénk a Duna vizén, amelybe 1944 telén belelőtték áldozataikat a nyilasok, s újabb és újabb irányba fordul a labirintus, amelynek falában a téglákat egykilós zsírtömbök alkotják, a kirabolt, meggyalázott vidéki magyarság útját jelezve.
A vörös a diadal színe, de az áldozatok vérét is láthatatlanná teszi. A fekete a gyászé, az emlékezésé. A körfolyosós belső udvar közepén szovjet tank, körülötte kiömlött olaj, amelyben tükröződve megkettőződik, óriási méretűre növekszik a valóságban sem kicsi, négy szint magasságú tabló, amely az áldozatok arcvonását őrzi, valójában az egész épületet birtokba veszi e tabló, amely mindazok sorsát megidézi, akik a fekete vagy vörös terrornak áldozatul estek. A pincében kapott helyet a gyilkosok tablója, a kisméretű képek fekete kerete itt arról beszél, hogy erkölcsi értelemben már akkor halottak voltak, amikor éltek. Az élet utáni vágy apró jelképei azok a tárgyak, amelyeket a gulagon is megőriztek az odahurcoltak, az áldozatból végül mégis megszületett szabadságé azok a keresztek, amelyek pislákoló fényű zseblámpákkal örökmécsesekként őrzik az áldozatok emlékét.
Valahol itt van az a pont, ahol a „kiállítás” véget ér, s ahol a rekonstruált formában is a leghitelesebbnek tűnő terek fogadják a látogatót. Szürkésfehér, penészes falak, csupasz betonpadlók, sivár priccsek. Olyan büntetőzárkák, amelyekben csak állni lehetett, vagy éppenséggel csak feküdni a csupasz betonon. Két verés között magához térve itt érzékelte csak tapintással a világot a kínvallatott, a hideg fémet, a betont, a nedves falat. Ez volt az a hely, ahol még az is a túlélés esélyét jelenthette, ha priccsre fekhetett, s ahol pokrócot talán csak a betegszobában kapott a fogoly.
Ez az a hely, ahol a Terror Háza leginkább a terror háza maradt. Elemi élményt adnak a szűk, nyomott terek, amelyekben még a csatornából áradó bűzt is érezni lehet. Itt érzi meg igazán a látogató azoknak az igazságoknak a fontosságát is, amelyeket csak a valóban kortárs művészet fogalmazhat meg. Kiváló munkát végzett F. Kovács Attila építész. Mintha azt mondaná az épület – mit is mondhatna mást egy igazi kiállítás? –, hogy arról, ami történt, a szavak mellett, azokon túl a képek, a színek, az anyagok beszélnek igazán.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.