Folytatódik az e-volúció?

–
2002. 03. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Taylor Nelson Sofres Information Technology 2001. július—augusztus hónapjaiban hat ország (Dánia, Franciaország, Japán, Szingapúr, Nagy-Britannia, Amerikai Egyesült Államok), összesen 555, az internethez kapcsolódó termékekért és szolgáltatásokért felelős IT-vezetőjével készített online interjút az internet felhasználási területei és a vállalatokon belüli internetes kultúra témakörében.
A válaszadók negyven százaléka tíz—száz fős, hatvan százaléka száz fő feletti vállalatok IT-menedzsereinek köréből került ki. Magyarországon a Taylor Nelson Sofres Modus InterBusiness néven, rendszeres telefonos megkérdezés keretében, azonos mintán, hasonló kérdéseket vizsgál, amelyből negyedévente készít rendszeres jelentést. A jelen írás célja, hogy a hazai vállalati eredményeket elhelyezze ebben a nemzetközi környezetben, különös tekintettel az internetre és az IP alapú információáramlásra. (Meg kell jegyeznünk, hogy Magyarország internetes fejlettségét tekintve elmarad az említett hat országtól, de a cél nem is az összehasonlítás, hanem a jövőbeli fejlődés lehetséges irányvonalainak felvázolása.)
A kutatásba bevont országok (USA, Nagy-Britannia, Dánia, Franciaország, Japán, Szingapúr) körében szinte százszázalékos vállalati internetpenetrációról beszélhetünk, míg hazánkban ebben a körben a cégek háromnegyedének van internet-hozzáférése.
Az internetet használó magyar vállalatok nemzetközi összehasonlításban meglehetősen jól szerepelnek az IP alapú kommunikáció külső partnerek felé történő alkalmazásában — összesen hatvanhárom százalékuk használja —, míg a belső folyamatok és kommunikáció és információmenedzsment területén hazánk lemaradozni látszik — mindössze a cégek tizennégy százaléka alkalmazza.
A vállalati internethasználati evolúciós lépcsőfokokra elhelyezve hazánkat elmondható, hogy leginkább a kezdeti szintet jelentő e-mail-használat a jellemző a hazai cégekre.
Kép: A hazai cégek az internetes e?megoldások területén a dán és szingapúri cégekhez állnak a legközelebb. Ennek következtében várhatóan egyre inkább a külső ügyfélkapcsolatok (marketingkommunikáció és e?kereskedelem) felé fordul majd (újra) a figyelem.
A januári InterBusiness-kutatás szerint a hazai cégek hat-hét százaléka tervezi az internet bevezetését az elkövetkezendő tizenkét hónapban, és a már internethasználók kilenc-tíz százaléka vetít előre fejlesztéseket, elsősorban az értékesítés és a marketing területén.
Mind a hazai, mind a nemzetközi kutatást a célcsoport körében tapasztalható internetpenetráció mértékének felmérésével célszerű kezdeni, hiszen minden szolgáltatás és kommunikációs mód erre a technológiára épül.
A TNS felmérésében szereplő hat ország tíz főnél több alkalmazottat foglalkoztató vállalatainak körében szinte teljes mértékű az internetellátottság (az USA-ban száz százalék). Magyarországon a háromszáz fő feletti cégek kilencvenhét százaléka, a 50—299 fős cégek nyolcvan százaléka, a 10—49 fős cégek hatvanegy százaléka rendelkezik interneteléréssel, ami összesen a tíz fő feletti vállalati szegmenst tekintve átlagosan hetvenhat százalék.
A TNS munkatársai az internetpenetráció nagyságának összevetése után a világháló felhasználási területeit járták körbe. A nemzetközi kutatók — az e-mail mellett, amely minden országban vezeti az internet leggyakrabban használt funkcióinak rangsorát — két nagy felhasználási területet különítettek el:
• Értékesítés: CRM vagy vevőszolgálat, marketing, online megrendelőlap és termékek, szolgáltatások elektronikus értékesítése (a hazai kutatásban az online vevőszolgálatot, az ügyfelekkel való kommunikációt, az online hirdetéseket és az internetes értékesítést soroltuk ebbe a kategóriába).
• Belső funkciók: tréningek, munkahatékonyság menedzsment, ismeretmenedzsment és erőforrás-menedzsment IP-alapon (a távoktatás, a távmunka került ebbe a kategóriába).
Miután a két kategóriában elhelyezték az internetes tevékenységgel kapcsolatos területeket, a kutatásba bevont országok vállalatainak jellegzetességeit e két szempont mentén hasonlították össze.
Az Egyesült Államok (nyolcvankilenc százalék), Nagy-Britannia (nyolcvanegy százalék) és Dánia (hetven százalék) élen jár az értékesítést és a vevőkapcsolatokat szolgáló tevékenységek internetes alkalmazásának terén. Némileg lemaradva mögöttük Japán (ötvenhét százalék), Szingapúr (ötvennyolc százalék), és meglepetésre Magyarország (hatvanhárom százalék) áll, míg a sor Franciaország (harminckét százalék) zárja, jelentős hátránnyal. Az eredmények tehát azt mutatják, hogy internetes kultúránk sokszor és széles körben emlegetett viszonylagos fejletlensége ellenére is sikerült az értékesítés és a vevőkapcsolatok terén néhány év alatt felzárkóznunk a vezető ázsiai országokhoz.


Az internet és az IP alapú technológiák belső célú, hatékonyságot, információátadást segítő funkcióját tekintve már komolyabb eltérések tapasztalhatók. Az USA (hetvenhat százalék) és Nagy-Britannia (ötvenhat százalék) ebben az esetben is vezető szerepet tölt be, a két ország közötti különbség azonban lényegesen nagyobb, mint az értékesítés területén. Az Egyesült Államokat és Nagy-Britanniát Szingapúr (harminc százalék) követi, majd a sort egy közel azonos arányokat képviselő csoport (Dánia huszonegy százalék, Franciaország huszonhárom százalék, Japán huszonegy százalék) és végül Magyarország (tizennégy százalék) zárja. A magyarországi adat a fejlettebb nyugat-európai országok (Franciaország, Dánia) eredményeinek tükrében szép reményekre jogosít, bár hozzá kell tenni, a tizennégy százalékot javarészt a hazánkban működő multinacionális vállalatok teszik ki, amelyek a külföldi gyakorlatot alkalmazzák a hazai internethasználat során is.
Az elkövetkezendő tizenkét hónapban a tíz főnél több alkalmazottat foglalkoztató magyarországi vállalatok körében — előrejelzéseink szerint — hat-hét százalék növekedés várható az internetpenetrációban, míg az interneteléréssel már rendelkező cégek további kilenc-tíz százaléka tervez fejlesztést ezen a téren. A fejlesztők és a bevezetők is elsősorban az értékesítésre helyezik a hangsúlyt, de egyre nagyobb szerepet fog kapni a belső vállalati hatékonyság fokozása is, ezért előreláthatóan mindkét kategóriában enyhe növekedés várható.
A TNS nemzetközi kutatása miután feltérképezte a hat ország vállalatai által alkalmazott internetes e-megoldások körét, elhelyezte ezeket egy olyan „lépcsőn”, amelynek fokai azt mutatják, hogyan és milyen sorrendben következett (következik) be a felhasználási területek adoptációja az egyes országokban. Ennek az evolúciós rendszer segítségével végül elhelyezték az országokat a rájuk jellemző fejlettségi szintre.
• USA: a vevőszolgálat (vagy CRM), a marketing és az értékesítés mellett használ az alkalmazottak ismereteit fejlesztő magas szintű megoldásokat és tréningeket is.
• Nagy-Britannia: vevőszolgálatot (vagy CRM-et), marketinget és értékesítést használ, ezeket várhatóan az ismeretmenedzsment, a tréning és a vezeték nélküli elérés megvalósítása fogja követni.
• Japán és Franciaország: a vállalatok jellemzően e-mail küldésére használják az internetet, a vezeték nélküli internetelérés megvalósítása lehet a következő lépés.
• Dánia és Szingapúr: a két végpont között helyezkednek el, tipikusan e-mail-küldésre és marketingre használják az internet nyújtotta lehetőségeket. Mindkét országban a további eladásösztönző megoldások és a vezeték nélküli internetelérés bevezetése jelenti a jövőbeli fejlődés egyik legfőbb csapásirányát
A magyarországi vállalatokat az internetes e-megoldások adoptációjának szempontjából leginkább a dán és szingapúri cégekhez lehet hasonlítani. A tíz főnél több alkalmazottat foglalkoztató „tipikus” magyar vállalat e-mail küldésére használja az internetet, de a világhálón keresztül végzett marketingmegoldások sem idegenek tőle. A jövőben valószínűleg elsősorban az e-business és a vezeték nélküli internetelérés megvalósítása fog előtérbe kerülni.
Végül néhány adat a nemzetközi kutatásban részt vevő hat ország jövőbeli internet vonatkozású kiadásairól. A két vezető ország — az USA és Nagy-Britannia — IT-menedzsereinek többsége arról számolt be, hogy a jövőben csökkenteni kívánják internetes kiadásaikat. Ennek oka abban keresendő, hogy e két ország fejlett internetes kultúráját gyorsan és nagy beruházások révén érte el, a szinten tartáshoz azonban kisebb büdzsé is elegendő. Dániában és Franciaországban a kiadások mérsékelt, míg Japánban és Szingapúrban dinamikus növekedésük prognosztizálható. Szingapúrban a növekedés legfontosabb gerjesztője a vevőkkel való kommunikáció fejlesztése, míg Japánban a munkavállalókkal és a fogyasztókkal is szeretnének hatékonyabb párbeszédet folytatni a világhálón.
(Cikkünk a Taylor Nelson Sofres Modus kutatásának összefoglaló anyaga alapján készült.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.