Közutak a távoli múltban is épültek

Ha szépet és érdekeset akarunk olvasni az utak, vasutak, egyéb közlekedési eszközök és módozatok, a hírvivés történetéről, s hozzá szemléletes képekben gyönyörködnénk, lapozzuk föl Csikvári Jákó 1882-ben megjelent kétkötetes, szépséges könyvét. Az eredeti persze csak a legkivételesebbeknek adatik meg, de a reprint kiadás alig von le értékéből.

Zsohár Melinda
2002. 03. 05. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy alapossággal taglalja A közlekedési eszközök címet viselő, tekintélyes kiadvány a vasutak, posták, távirdák és a gőzhajózás történetét. Oly részletességgel vezet el bennünket – természetszerűleg a kezdetektől az 1882-es „modern” időkig – az egyes ágazatokba, hogy közben szórakozni és mélázni támad kedvünk.
Az egykori elnevezések nyelvészetileg is elvarázsolnak. Vajon miért nem honosodott meg a telefon helyett a messzeszóló? A sürgönyt még ismerjük, de a villanydelejes távírászat kifejezés már inkább nyelvi delikátesszé avult az állami nyomó intézet galvános másoló osztályával egyetemben. Megtudhatjuk, hogyan működtek a vasutak a háborúk idején, hogyan szerveződött és miként működött a galambposta a XIX. század végétől. Szórakoztatóan, egyáltalán nem szakbarbár módon adja elő a levélírás, a levelezőlapok és a levéljegyek történetét Csikvári Jákó, s szintúgy szól a tengeralatti távirdák, a villanydelejes órák és az időjóslatok táviratozásának históriájáról és korabeli jelentőségéről. A hajózási fejezet metszetei pedig éppoly szemléletessé teszik az elmondottakat, mint a többinél, a vizuális élmény vetekszik a mai képeskönyvekével.
A második kötet országonként ismerteti az imént felsorolt közlekedési és hírközlési ágazatokat, benne a dalmát kikötő, az orosz garnizon, a német postakocsi, az angol dundee-i vasúti híd, a genfi Hansa-házak, a budapesti Lánchíd szebbnél szebb képeit. Elviszi az olvasót Ázsiába és Afrikába, s átvezet az óriási hídon New York és Brooklyn között. Hegyek-völgyek, tengerek, tájak, nevezetes épületek és korabeli öltözékű emberek képe egészíti ki a veretes szövegek hangulatát. Közutakat már a görögök, az indusok, az egyiptomiak, az asszírok és a perzsák is építettek; egymást elérni, majd kereskedni csak így tudtak a mégoly egyszerűen élő népek is. Elsőként a föníciaiak ismerték föl az utak jelentőségét, virágzó kereskedelmük folytán kénytelenek voltak kielégíteni a forgalom igényeit. A görögök más célból építettek utakat: ők vallásos hevületük és politikai beállítódásaik okán áldoztak annyit utak létrehozására. Nagy, négyszögre faragott köveket raktak szorosan egymás mellé, amelyeket kivájtak a kocsikerekek.
A rómaiak kevésbé gondoskodtak útjaikról, ám aránylag csekély idő alatt és hihetetlen gyorsasággal építkeztek. Útjaik átszelték Olaszországot, Britanniát, Kis-Ázsiát, Egyiptomot. Eleinte csak főbb vonalakat építettek ki, amelyek hamarosan 372 nagy útból állottak. Rómából 29 út indult ki. Különösen katonai útjaik tanúskodtak a birodalom lelkületéről, hiszen ezeket készítették el a legpraktikusabban.
A nagy kövekből alkotott sávot három részre osztották: a középsőt a gyalogos katonák, a lovasság, a két szélsőt a szekerek használták. A mocsaras, vizenyős helyeken facölöpöket és oszlopokat vertek le. Már az Alpesekben is építtettek katonáikkal hadiutakat, s egy néptribun által indítványozott törvény alapján ezer-ezer lépésenként mérföldmutató köveket, miliariákat állítottak. A távolságot Kr. u. 100 körül a római Saturnus-templom lábánál álló mérföldkőtől számították.
A legelső római utat, az appiait először kaviccsal hordták meg, majd félig faragott kövekkel burkolták, s mellette járdák húzódtak. A mérföldkövek mentén kőpadokon pihenhettek meg az utazók. A tartományi utakat széttört kövekkel tömörítették időnként.
A középkorban feltűnően elhanyagolták az európai utakat, bizonytalan és veszélyes vállalkozás volt útra kelni akkoriban. Rablóbandák garázdálkodtak, a közlekedési eszközökre nem fordítottak kellő figyelmet; a kereskedelmet is megviselte ez a hozzáállás. Franciaországban Nagy Károly javíttatta ki, és építtetett új műutakat, a következő századokban azonban megállni látszott az idő.
Az első műút Mödlingen és Oetlingen között készült el. Az angol Wade tábornok a hadsereget fegyverrel kényszerítette 1745-ben az utak reparálására, ekkortól használnak rendszeresen postakocsit.
Ausztria-Magyarország útjai Mária Terézia alatt kaptak több figyelmet, 1808-ban ezer mérföldet meghaladó államutat nyitottak meg a közlekedésnek. A jelentékenyebb közlekedési utak a XIV. században az alábbiak voltak: Prága – Boroszló – Nürnberg – Amberg – Regensburg – Köln – Buda; Bécs– Buda; Buda–Székesfehérvár; Nagyszeben–Bécs; Kassa – Krakkó; Beszterce – Nagyszeben – Brassó – Konstantinápoly. A nyugat felé irányuló kereskedés fő székhelye Győr, a kelet felé irányulóé Lőcse volt. Fővámhivatallal csak Buda és Székesfehérvár bírt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.