A botlások „haszna”

Gósy Mária
2002. 04. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Valaha azt gondolták, hogy a beszélés két részből áll: gondolunk valamit, és azt kimondjuk. Ma a tudomány arra is keresi a választ, hogy mi történik a kettő között: milyen szakaszokon keresztül válik a gondolat hangosan kiejtett közléssé.
Valószínűleg mindenkivel előfordult már, hogy beszéd közben nem találta a megfelelő szót, elégedetlen volt azzal, amit kimondott, avagy hibásan ejtett ki valamit. A beszélő nemritkán azonnal igyekszik javítani, ez azonban nem jár mindig sikerrel. A szókereséseket, a felismert hibás választásokat, a nyelvbotlásokat és a javítási próbálkozásokat gyakran kíséri szünet, hezitálás, „ööö-zés”, a szavak ismétlése, a kiejtés újrakezdése. Mindezek következtében beszédünk mintegy harmada nem tartalmas szó vagy mondat, hanem valamilyen szünetféleség vagy megakadás. A nyelvbotlások eredményeképpen furcsaságok születnek, például az hangzik el, hogy „kórus hangképzés” ahelyett, hogy „kóros hangképzés”, a „rám fér” és „rászorulok” keveredéséből létrejön a „nagyon rám szorul, hogy segítsen”. Azt mondjuk, hogy „igadozunk” ahelyett, hogy „igazodunk” vagy azt, hogy „hívhetsz” ahelyett, hogy „hívhatsz”, sőt zavart okozhat egy szomszédos szó is, mint a „fekenye áfonya” vagy a „festvéremnek festek” esetében történt. Jól ismerjük a „nyelvem hegyén van” jelenséget, amikor csak nagy nehézségek árán jutunk el (ha eljutunk) a szó kimondásához, például „csonk, csönk, csonkosult, csökevényesedett, na, korcsosult”.
A kutatás számára a felsorolt jelenségek rendkívül értékesek és hasznosak. Azt jelzik ugyanis, hogy zavar történt a beszéd úgynevezett tervezése során az agyban. A jelenségek elemzésével pedig megállapíthatjuk, hogy pontosan hol és miért történt a zavar. Így feltérképezhetők azok a szakaszok, ahogyan a beszélő a hangos közlést létrehozta. Nézzük meg közelebbről „a nyelvem hegyén van” jelenséget! Mindannyian átéltük már, hogy ki akartunk mondani egy szót, egy nevet; és bár pontosan tudtuk, mi a jelentése, vagy hogy kire gondoltunk, mégis képtelenek voltunk a kiejtésre. Annak ellenére, hogy ilyenkor nemritkán azt is tudjuk, hogy hány magánhangzóból áll a keresett szó, sőt néha a kezdőhangja is „beugrik”. Ez a zavar azt igazolja, hogy a szavak kimondása két szakaszból áll: az elsőben egy tartalmi és formai választás zajlik, a másodikban pedig kialakul a pontos hangzás.
A beszédtervezés részfolyamatai olyan gyorsak, hogy a beszélő nincs is tudatában az egyes működéseknek. A folyamatos beszéd képessége az anyanyelv-elsajátítás során fejlődik ki, és gyakorlódik be, válik automatikussá felnőttkorra. Ez magyarázza azt is, hogy a beszélőnek általában fel sem tűnik, hogy szünetet tartott, vagy hogy nyelvbotlásai voltak. A hallgató ezeknek a hibáknak a jó részét szintén nem veszi észre. Sőt a kísérletek azt igazolták, hogy egy kis szünetre, megakadásra a beszélgetőpartnernek valójában szüksége is van: időt nyer az elhangzottak pontos feldolgozásához.
A nyelvbotlások haszna tehát az, hogy segítségükkel még többet megtudhatunk az emberi agy működéséről, a beszéd bonyolult folyamatának vezérléséről. Mindezek eredményeképpen pedig fejleszthetjük a szóbeli fogalmazási készséget, és újabb módszereket dolgozhatunk ki egyes beszédhibák javítására.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.