A csend hangjai II.

Csontos János
2002. 04. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Most, hogy a Születés templomát, a kereszténység e szimbolikus origóját marcona izraeli katonák tartják tűz alatt, s az előrehaladott Parkinson-kórban szenvedő római pápának kellene személyesen megjelennie ott, hogy a vallásháborúzó reguláris csapatok megszégyenülten elsompolyogjanak; talán itt az ideje, hogy újfent eltűnődjünk az egyistenhívő kultúrák mindinkább elmérgesedő rivalizálásáról. Segítségül hívhatjuk ehhez például Polgár Ernő nagyszabású összefoglalását. A Civilizációk nyomában című, szándékolt egyszerűségében is dúsgazdag kulturális „példatár” szerzője egy helyütt azt írja: „Jézusnak, Schopenhauernak, Marxnak, József Attilának ha lett is volna végrendelete, akkor is azt láthattuk volna, hogy Jézusét a jezsuiták kínzókamráiban, Marxét a szibériai haláltáborokban, Schopenhauerét Mengele jelenlétében, József Attiláét a munkásmozgalmi panteonban bontották volna fel.” Nem kevesebbet állít ezzel a közérthető szintézisig eljutott, eltökélt civilizációtörténész, mint hogy minden reménykeltő, világboldogító idea a visszájára fordítható, kilúgozható, ha „avatott” kezekbe kerül. Szellemileg végrendelkezni tehát kilátástalan és botor vállalkozás – mégis újra meg újra meg kell kísérelni, már csak a gyermekeink és unokáink sorsa iránti aggodalomtól vezettetve is. El nem bliccelhető kötelességünk például a maga idejében (remélt okulásukra) azokról a vérlázító hazugságokról, sanda csúsztatásokról és körmönfont manipulációkról tájékoztatni, felvilágosítani majd őket, amelyeket az utóbbi hetekben-hónapokban személyesen és a médián át megélhettünk, és amiket báránybőrbe bújt farkasok, ájtatoskodó dörzsölt pragmatikusuk zúdítottak a nyakunkba nem is titkoltan idegen civilizációs receptek szerint. (A Születés templomának botrányához képest mindez talán eltörpül, dehát mindannyian ugyanabban a siralomvölgyben élünk.) Ilyen tekintetben persze „végrendelet” maga a Polgári Kaszinó is. Szerény mementó, hogy a magáról oly sokat tartó emberi civilizációba nemcsak a kulturális csúcsteljesítmények tartoznak bele, hanem azok kiforgatása, megcsúfolása, meghazudtolása is…
*
Legutóbb a pártállami parlament végnapjait érintettem egy konkrét politikai megnyilatkozás kapcsán, s ennek során a kampány felfokozott légkörében megtévesztően fogalmaztam. Mivel a tizenhárom évvel ezelőtti tények fölemlegetése sem formálisan, sem tartalmilag nem sérti a kampánycsendet (a szóban forgó urak egyike sem aktív képviselő már), ezúton szeretnék pontosítani: természetesen nem Tamás Gáspár Miklós volt az első „szabadon választott” honatya 1989-ben, hanem Roszik Gábor. Ráadásul abban is megcsalt az emlékezetem, hogy Tamás Gáspár Miklós úgy jutott be az Országgyűlésbe, hogy abban a választókörzetben a pártállami képviselőt visszahívták volna – ugyanis az ő bársonyszékéért elhalálozás miatt írtak ki időközi választásokat. Ha megint csak nem tévedek, akkor abban a csodás „előrendszerváltó” esztendőben összesen öten jutottak demokratikus úton mandátumhoz, de csak a gödöllői Roszik Gábor lett honatya a képviselői visszahívhatóság alkalmazását követően. Lehet, hogy mindez mára nem sokat számít – viszont történelem.
*
A XX. századi magyar história igazi arcát megmutató szépprózákat a rendszerváltozást követően éveken át a türelmes asztalfiókoktól reméltük. Főleg a kádárizmus hazugságömlenyét gondoltuk a vízsugár alatt tisztára mosni (mint az eredendő bűnt a Nemzeti Színházban); de a művek csak csordogáltak, senki nem nyitotta meg rendesen a csapot. Az, hogy nem születtek ilyen művek, egyszerűen nem igaz (ennek fennhangon való hirdetésében az aczéli kultúrszisztéma kegyeltjei is messzemenően érdekeltek) – csak éppen a felbukkanó régi és új alkotások lényegében visszhangtalanul láttak napvilágot, s a műpróza felé forduló, konfliktuskerülő kritika közönyétől kísérve haltak el. Ma már könyvtárnyi anyag állna rendelkezésre, hogy megkíséreljük a szembenézést egy velejéig hazug irodalmi kánonnal – de azok közül, akiknek a társadalmi munkamegosztás jegyében ez volna a dolguk, csak kevesen veszik erre a fáradságot. A publikum oldaláról azt látni, hogy még mindig Jókai Anna, Szalay Károly vagy Karinthy Ferenc regényeiből őrzik elemi élményeiket például 1956 valódi jellegének kimondásáról, megnevezéséről; ezek a cenzúrázott, szerényen adagolt, olykor csalafintán a sorok közé rejtett utalások azonban egy másik kor, egy másik rezsim kódolt termékei. Pedig vannak azóta már esztétikailag sikerült, nem „rejtjelezett” munkák is e témakörben, Bodnár Dánieltől Györffy Lászlóig. Utóbbi például bevallottan „történelmi regényében” (Aki megszökött a halál elől) egyetlen figurába sűrítve igyekszik minden lényegeset elmondani a hányatott magyar XX. század nyolc évtizedéről, illetve legközpontibb problémájáról, a „megmaradásról”. Főhősét a meghagyott országrészbe penderíti a trianoni békediktátum, később hadnaggyá avatják a Ludovikán, részt vesz a felvidéki és erdélyi hadjáratokban, megtapasztalja az orosz fogságot, 1956-ban a keszthelyi nemzetőrök parancsnoka lesz, a megtorlás elől Ausztriába disszidál, s az emigrációban villanyszerelőként végzi be életét. Egyszerre különleges és tipikus sors ez, a történet pedig filmesekért kiált. Fontosabb azonban, hogy az író „a mai huszon- és harmincéveseknek” ajánlja összegző művét. Talán nem bízik a történetírók missziójában?
*
A pesti gettót idegenforgalmi attrakcióvá kell tenni – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek az erzsébetvárosi polgármester. Ez kétségkívül így helyes, hiszen a mai, turisztikailag ínyenc világban (a civilizációk békés „példatárának” elve szerint) abból kell erényt és hasznot kovácsolnunk, amink van. Csakhogy mindennemű forrásmegjelölés nélkül e várospolitikai megnyilatkozásból mintha az tűnne ki, hogy a világörökségi terveken belüli (szigorúan pozitív értelmű) „gettósítás” spontán polgármesteri lelemény, s mintha az eddigi trendekkel dacolva fogalmazódott volna meg. Talán a személyes érintettség miatt vagyok érzékenyebb e kérdésben, de már csak a tények tisztelete miatt is szükségesnek találom idecitálni, amit a Lukovich Tamással közösen jegyzett magyar nemzetbeli urbanisztikai cikksorozatunkban vetettünk papírra 2000 nyarán: „A hátrányok előnnyé formálása nagyobb léptékekben is megkísérelhető, a gettósodás okos várospolitikával operálva hallatlan érték is lehet. A városfejlesztésre mindig ösztönzőleg, megtermékenyítőleg hat az idegen elem – Budapest pedig, köztudott, London után a legnagyobb összefüggő zsidó közösséggel rendelkezett. A Kazinczy utca, Síp utca és környéke ma is páratlan kulturális és civilizációs érték, amely gyakorlatilag parlagon hever az idegenforgalom szempontjából. Tudatos alakítással – a maga etnokulturális világával, éttermeivel, vallási kultuszhelyeivel – a budapesti Jewish Town a főváros egyik büszkesége lehetne, s ez a metamorfózis a történelmi sebek begyógyításában is segítene. S mint ahogy mára a China Town attrakciója is úgyszólván kötelező látványossága már egy nagyvárosnak, fontolóra lehetne venni egy kifejezetten pozitív skanzenként funkcionáló Gipsy Town létrehozását is, a világszerte érdeklődést keltő cigány folklórra és muzsikára alapozva.” Lám, mégsem olyan „kettészakított” ez az ország, mint egyes politikai papagájok hajtogatják: olykor a Magyar Nemzetet is érdemes fellapoznia egy koncepciószűkében lévő túloldali városvezetőnek…
*
Egy olyan országban, ahol pedig vita tárgyát képezheti, hogy egy közkedvelt művésznek vagy olimpiai bajnok sportolónak lehet-e politikai krédója (már miért ne lehetne: ez alapvető alkotmányos joga), szinte senki nem figyel arra, ha a tiszta gazdasági verseny szabályait valóban lépten-nyomon megsértik mindenféle arcátlan árukapcsolásokkal. Tízféle márkájú terméket kell megvenni egy nyereményhez; a mobilcég „Szólásszabadság” akcióját pedig a Népszabadság címbetűinek tipográfiájával hirdetik. Vajon kinek kell pirulnia?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.