A kártyakészítés kezdetei

A középkori pest-budai játékkártyákról nem maradtak fent tárgyi emlékeink, használatát azonban számos írásos emlék megörökíti. Bár már eleinket is könnyen megbolondította a játék szenvedélye, ennek ellenére a kártyakészítés csak a török kiűzése után több évtizeddel válhatott helyi iparággá.

Gazsó Rita
2002. 04. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a középkori Pest-Budán is kedvelték a kártyajátékot, egy időre a szerencsére alapított hazárdjáték is széles körben népszerűvé vált, amit a Budát visszafoglaló hadsereg katonái honosítottak meg. A kártyák ekkoriban a nyugat-magyarországi városokból és Bécsből érkező árusok révén jutottak el ide. Egyre fokozottabb népszerűsége hozta magával helyi készítésének igényét. Így született meg Pest-Budán a XVIII. század első felében a „Kartenmahler”, a kártyafestő iparág, amely az akkori iparosok között pozitív megkülönböztetést, és készítőiknek termékük keresettsége miatt meglehetős jólétet biztosított. Elsőként Budán telepedtek le, és innen látták el a két város igényét. Az első iparengedélyt 1736. május 4-én Capeller Ferenc József kapta meg, majd Tusch Józsefet és Kanszer Mihályt iktatták be soraikba. Hamarosan Pesten is felvirágzik az ipar, 1798-ban Vagner Ignác, Nitsch Mihály, Sonnenschein Antal és Wagner János mestert fogadták soraikba. A kártya egyre népszerűbbé vált, és hogy nemcsak magánlakások, pesti kávéházak és budai kiskocsmák falai között zajlott, mi sem bizonyítja jobban, mint Mária Terézia 1770-es rendelete, amelyben a hivatalos ülések alatti játékot volt kénytelen szabályozni. A játékos kedvű hivatalnokok közül sokan ugyanis az ülések alatt sem tudtak ellenállni a kártyának. „Értésemre esett, hogy hatósági személyek az ülések folyama alatt kártyáznak. 300 aranyat fizet, akit hazárdjátékon érnek. Száz arany a feladót illeti, kinek neve titokban marad” – szólt az uralkodó szigorú rendelete. A kártyafestők száma is gyarapodott – míg Budán végig 2-4 iparos dolgozott, addig Pesten 1854-re már tizenhárman voltak, és közülük az egyik legtehetősebb, Zámbó József már négy legénnyel dolgoztatott – ami lassan kiszorította a külföldi behozatalt. A XIX. század elején a – többnyire idegen nyelvű – kártyák még fadúcok segítségével készültek, amit kézzel festettek át. A metszeteket a mesterek saját maguk vésték, akik az akkori céhvilág szigorú szabályai szerint engedélyüket csak egy darab bemutatása után kaphatták meg. A korábbi fametszetes, kézi festésű kártyák ideje az 1850-es évekre járt le, helyette az acél- és rézmetszetűek jöttek divatba, a kártyafestőt pedig ezen túl kártyakészítőknek és kártyagyárosoknak hívták. A kártyák minősége is nagy fejlődésen ment keresztül: míg a XVIII–XIX. század fordulójának lapjait a durva papír, nehézkes rajz és színezés jellemezte, a század közepének legjelentősebb változása a külső simasága lett, amelyet elsőként 1840-ben egy Chwalowsky Edmund nevű, prágai születésű mester alkalmazott Pesten. A század elején a lapokon megjelentek a történelmi alakok, a húszas évektől pedig már Pest és Buda látképei is, amelyek kivitele azonban messze elmaradt még a korabeli másodrendű rézmetszők munkájától is. A század közepétől feltűntek a nevezetes épületek és az erős magyar motívumok: a címer, a nemzeti szín és a díszmagyarba öltözött alakok. Divatba jöttek a miniatűr kártyák is, amelyek rajzait már hivatásos rézmetszők és rajzolók készítették. Tovább virágzott a kártyakészítés, ám a XIX. század végére a gyári előállítással a lapok lassanként elvesztették különleges egyéniségüket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.