Az új recept

Hommer Tibor
2002. 04. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagyon is valós gazdaságpolitikai paradigmán alapszik a Széchenyi-terv. A kínálati közgazdaságtan viszonylag új keletű, az 1970-es években teljesedett ki az elmélete, s nem sokkal később több, ma már a fejlettek között számon tartott állam is bevetette a gyakorlatban. Az elv követői elsősorban a gazdaság mikroszférájában látták annak a titoknak a nyitját, amely az infláció és a munkanélküliség leszorításához vezetett. Alapelvük valahogy így hangzott: ha javítjuk a gazdaság jószág- és szolgáltatás-előállító képességét és hatékonyságát, az infláció és a munkanélküliség leszorítását érjük el.
Nagy-Britanniában az 1979-es választásokon hatalomra kerülő konzervatív kormányzat vetette be először ezt az elvet, s drasztikus intézkedéseket hozott, amelyek javították a magánvállalkozások helyzetét, ezáltal versenyképességét, annak révén pedig hozzájárult a munkahelyek növeléséhez. Legelőször a munkaerőpiac rugalmasságát teremtette meg a brit konzervatív kormány. Ezt szakszervezeti reform révén, oktatási és képzési kezdeményezésekkel, a munkaerő mobilitását lehetővé tévő lakásépítési programmal érte el. Másodsorban alapvető reform alá vonta a gazdaság ösztönzésére szolgáló eszközöket. S noha értelemszerűen nem Széchenyi-tervnek hívták, a reform eszközei és céljai megegyeztek a Magyarországon 2000-ben életbe lépő Széchenyi-terv eszközeivel és céljaival: a vállalkozások terheinek enyhítése mellett számottevő állami támogatás áramlott azokhoz a vállalkozásokhoz, amelyek készek és képesek voltak tevékenységük (termelői, kereskedelmi vagy szolgáltatói) fejlesztésére.
A magyar gazdaság köztudomásúan exportvezérelt, ami azt jelenti, hogy a magyar gazdasági teljesítmény, ha úgy tetszik: a bruttó hazai termék (GDP) alakulása elsősorban a külpiacok, döntően az európai államok vásárlási hajlandóságától függ. A ma már komoly nyugat-európai egyetemeken is példaértékűként említett Széchenyi-terv ebben a vonatkozásban éppen időben jött, hiszen a belső „kis motorok felpörgetése”, tehát a mikroszféra sarkallása révén valamelyest sikerült tompítania azt a rendkívül negatív hatást, amit ma már nyugodt szívvel nevezhetünk 2001-es világgazdasági recessziónak. Ez volt az az időszak, amikor a nagy cégek újraértékelték beruházási terveiket, csökkent a fogyasztás a világban, s ezáltal csökkentek az exportra termelő magyar cégek megrendelései is. A Széchenyi-terv beruházásösztönző pályázatai azonban komoly késztetést, érvet jelentettek a jövőjükben bizonytalankodó vállalkozásoknak. Nem pusztán a közvetlen, vissza nem térítendő támogatások sora hatott ösztönzőerővel, hanem az a tény is, hogy az állam nem fest sötét jövőképet, éppen ellenkezőleg, azt vallja, hogy a gazdaság magasabb teljesítménye révén viszonylag csekély veszteségekkel vészelhető át a globális recesszió. Ennek a csekély veszteségnek ma már ismerjük a legbeszédesebb mutatóját, nevezetesen a 2001-ben mért 3,8 százalékos GDP-növekményt, amely csaknem a négyszerese annak, amit az Európai Unió felmutathatott a múlt évben.
A lakás- és az autópálya-építési program a Széchenyi-terv finomhangolása. A lakáshitelkamatok – mondhatjuk – drámai mértékű csökkentése, illetve a bérlakásprogram általi közvetlen állami részvétel fellendítette az építőipart, ami komoly belső teljesítményt generált. Hasonló hatást váltott ki az autópálya-építési program is, amelyben kizárólag hazai vállalkozások vesznek részt. Mindkét tevékenység komoly élőmunka-erőt igényel, ami a magyar vállalkozások piachoz juttatása mellett már-már önmagában is garancia volt a munkanélküliség leszorítására.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.