Csupán egy kőhíd?

Móser Zoltán
2002. 04. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Leleszen kétszer jártam, mindkétszer útlevéllel, mert a volt Zemplén vármegyéhez tartozó, a Latorca mentén található község ma Szlovákiához tartozik. Először premontrei barátaim segítségével a kolostort kerestem fel, másodszor Ágh Tiborral jártam itt népdalgyűjtő és fotós úton, mert az egyik könyvéhez itt kellett felvételeket készítenem. Népdalokat tartalmazó kötet volt, de – jobb híján – az itt látható híd képe került a borítóra. Nem akármilyen híd ez: nem lehet felhajtani rá, mert műemlék.
Ha azt mondom, gótika, mindenki katedrálisra vagy színes rózsaablakra gondol. Ezért biztosan velem együtt elcsodálkozik a kedves olvasó azon, hogy ezt a hidat is oda kell számítanunk. A fél kezem ujjai is elegek, ha össze akarom számolni a történeti Magyarország azon gótikus emlékeit, amelyek nem templomok, de nem is a városi építészet alkotásai. A leltáromban eddig összesen egy szék és egy lakóház szerepelt, de most már ide sorolom ezt a hidat is.
„A gótikus művészet jelentősége az antik görög művészettel állítható párhuzamba – írja Sódor Antal 1972-ben megjelent középkori építészettörténetében. – A görög építészet létrehozta a szerkezetnek és a formának tökéletes egységét. A középkorban ezt a szintet csak a gótikus művészetben találjuk meg, az óriási méretű kőkatedrálisokban, ahol a transzcendentális tartalom és az építmény kőből faragott szerkezetei és formái olvadtak össze nagyszerű harmóniába. A görög művész, amikor az alaktalan kőből formát teremtett, tiszteletben tartotta a kő materiális jellegét. A gótikus kőfaragó azonban a követ még anyagi mivoltától is megfosztotta, hogy szellemi tartalommal telíthesse. Az élettelen kőnek ezen utolérhetetlen tökéletességű megmunkálása egy olyan formai-tartalmi egység szintézisét segítette létrejönni, mely legkisebb részletében is önálló volt, új volt, önmagát adó volt.”
Az elmúlt 100-150 évben sokan foglalkoztak a gótikus stílus meghatározásával. Általában a stílus egy-egy jellegzetes ismérvét ragadták ki, és annak sokoldalú elemzésével próbálták sorrendbe állítani az emlékanyagot. Így például többen a gótikus építészet szerkezeti elemeinek (borda, támív, támpillér) a döntő fontosságát emelték ki. „A német szakírók közül Kugler a csúcsívet tartotta a stílus legfontosabb ismertetőjelének, és ezért az egész stílust csúcsíves stílusnak keresztelte el.”
A szintén német Worringer a kor szellemi tényezőit hangsúlyozta: a lovagvilág fiatalos tettvágyát, a vallásos misztikát, a Mária-kultuszt és a skolasztikát tekinti a gótika legfontosabb stílusteremtő elemeinek.
Kedvenc idézetem Nicolaus Pevsner Az európai építészet története című könyvének bevezetőjében található: „A gótikus stílus nem azért keletkezett, mert valaki feltalálta a bordás boltozatot; a modernista mozgalom nem azért született meg, mert kidolgozták az acélvázas és a vasbeton szerkezeteket – azért dolgozták ki, mert az új szellem megkövetelte.”
Ezek alapján a címben feltett kérdésre – csupáncsak egy híd volna? – a válaszom: számomra sokkal több. Ugyanaz érvényes erre az alkotásra is, mint amit a lincolni székesegyház láttán jegyzett föl 1220 körül egy névtelen kortárs: Non res unita, sed una. (Nem összetett, hanem egységes mű.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.