Európa közepét átszelő vasúti folyosó

Egy európai nagyvárosokat összekötő gyorsvasút tervei vannak megvalósulóban. A Magistrale für Europa nevű mozgalom német–francia kezdeményezésre indult, s a vonal az elképzelések szerint Párizst kötné össze Budapesttel. A vonatok, amelyek óránként 240 kilométeres sebességgel való száguldásra is képesek, tizenkét óra alatt tennék meg az utat. Az évezred első évtizede hatalmas vállalkozásának igen kedvező hatása lehet majd Magyarországra és Budapestre, hiszen szerves részei lehetünk az európai vérkeringésnek.

Dombrovszky Ádám
2002. 04. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magistrale vasúti folyosót jelent, amely Párizsból indulva Reims, Nancy, Metz, Strasbourg, Karlsruhe, Stuttgart, Ulm, Augsburg, München, Salzburg, St. Pölten, Bécs és Győr érintésével Budapestre vezet. Földrajzilag ez a folyosó Európa közepét szeli át a nyugat–keleti tengelyen.
A városok fejlôdése történetileg mindig összefüggött a közlekedési útvonalak fejlettségével. A tervezett vasúti vonal mentén fekvő települések között évszázadok óta van kapcsolat. A Magistrale többet jelent a sínen való szállítás lehetőségénél: régiókon átnyúló politikai eszme, amelynek lényege, hogy közel hozza egymáshoz az érintett területeken élőket, s ezáltal lehetővé teszi a gazdasági gyarapodást és az életminőség javulását is.
Az első tervezések időszakában inkább emlegettek egy Párizs–Brüsszel–Köln– Berlin–Varsó vonalat, illetve egy déli tengelyt, amely Barcelonát, Marseille-t, Milánót és Ljubjanát kötötte volna össze. Az előkészítést 1999 októberében kezdték meg. Az érintett fôpolgármesterek – elsősorban a karlsruhei – kiemelt jelentőségűnek tekintik a gyorsvasút ügyét, és személyesen felügyelik az ezzel kapcsolatos politikai vitákat. Az európai vasúti folyosó mintája lehet egy határokon átívelő vállalkozásnak.
A most még eltérő fejlettségű szakaszok helyén hosszú vasútvonalak épülnek majd újjá, különböző áramvezetékekhez igazodó, nagy sebességű mozdonyok állnak majd üzembe. A tervek szerint új, de legalábbis felújított pályaudvarok fogadják az átutazókat. Franciaországban, Németországban és Ausztriában már folynak is a munkálatok, egyes vonalakon már lehetséges az óránkénti 240 kilométeres sebesség.
Az új európai vasúti folyosónak beláthatatlan előnyei lehetnek. Amellett, hogy jelentősen javulhat a nemzetközi és regionális közlekedés, nyilvánvaló a jótékony hatás a vonalon vagy annak közelében fekvő nagyvárosok, térségek üzleti és gazdasági életére. Vitathatatlanul megnő a vasúti áruszállítás jelentősége. (Franciaországban például arra számítanak, hogy 2010-ig akár megduplázódhat.)
A Magistrale tervezett vonalán mintegy 34 millió ember él, ami Európa lakosságának 9 százaléka. A regionális hatások közül kiemelhetjük, hogy a vasútvonal megléte óriási méretű idő- és költségmegtakarítást jelent a termelői és fogyasztói szférában. Nem kérdésesek a makrogazdasági következmények sem, különösen az európai integráció szempontjait tekintve.
A Magistrale az egykori Orient expressz vonalát követi majdan Párizstól Budapestig. Párizsban az utasok csatlakozhatnak a nyugatra, északra és a Földközi-tenger térségébe vezető hálózatokhoz. Később épülhet ki hasonló vonal Spanyolország irányába.
A kelet–nyugati vonal kiépítésében különösen Bécsnek és Budapestnek jut kulcsszerep, hiszen ezek a városok így valóban bekapcsolódhatnak az európai vérkeringésbe.
A kelet–nyugati útvonalak évszázadokon át politikai, kulturális, gazdasági érintkezést tettek lehetővé a nemzetek között. 1861-ben indult az első gyorsvonat Párizs és Bécs között. 1883-ban egy expresszvonat 80 óra alatt ért el Párizsból Konstantinápolyba. 1925-ben az Orient expressz 23 óra alatt tette meg a Párizs–Budapest távolságot. A Magistrale beindulásával a jelenlegi 17 óráról várhatóan 12-re csökkenne a menetidő.
Ausztria területén a Magistrale az ország legfontosabb (kelet–nyugati) szállítási és személyi forgalmat bonyolító útvonalával esik egybe. Folyamatos bővítésre van szükség, amelynek célja, hogy rövid idő alatt a 200 km/h sebességgel történő közlekedés is lehetővé váljon. A bôvítési munkákat 2005-re kívánják befejezni. Bécsben, akárcsak más nagyvárosokban, a vasutak ma is különböző pályaudvarokra futnak be. Cél, hogy a hálózat vonalai egyesülve, koncentráltan vezessenek a városok egyik állomására. Bécsben ezért központi pályaudvar kialakítását tervezik. Egy bécsi központi csomópont jelentősen felgyorsítaná a hálózat utolsó szakaszát, a Bécs–Budapest vonalat is. A schwechati nemzetközi repülőtér bekapcsolása is számos előnnyel járhatna.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.