Feketeláb kaszinó

Bölényekről énekeltem és a teremtő Földanyáról, a mindenség uráról – mondja Devalon James Small Lengs, a feketeláb indiánok orvosságos embere, aztán leteszi dobját, hogy némi keresgélés után előhalássza bőrmellénye zsebéből a fax- és mobilszámát, illetve internetcímét is tartalmazó névjegyét.

Dévényi István
2002. 04. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Devalon James Small Lengs három napig szinte semmit sem evett. Csak így tisztulhat meg a lélek, s csak így válhat eggyé ember és természet – mondja az izzasztósátorban töltött hetvenkét óra után. Azután néhány perc türelmet kér, mert időnként még egy orvosságos embernek is vacsoráznia kell. Addig legalább van idő megnézegetni a nem mindennapi névjegykártyát. Ami rögvest feltűnik, hogy minden rangot és címet mellőzve Devalon mindössze annyit árul el magáról: feketeláb indián. Illetve, hogy a kártyán mindjárt két név is szerepel. A magyarázatra csak a szerény, tábortűznél főtt estebéd végéig kell várni.
– A feketelábok nyelvén Hosszú Utazásnak neveznek. Amikor felnőttem, akkor kaptam a fehér embertől a Devalon James Small Legs nevet. A nagyapám is orvosságos ember volt. Rengeteget utazott, és mindenfelé gyógyította a betegeket. Azért adta a Hosszú Utazás nevet, mert azt akarta, hogy én folytassam a hagyományt. És ma már én is gyógyítok. De nem mindig volt ez így.
Egy picit hallgatunk, mert Hosszú Utazás szemmel láthatóan valahol a múltban kószál. És valóban, életének történetét igencsak messze kezdi.
– A feketeláb indiánok hazája a több mint háromezer kilométer hosszan a kanadai Saskatchewan folyótól majdnem egészen a mexikói Rio Grandéig, kelet–nyugati irányban pedig a Mississippi-, Missouri- völgytől a Sziklás-hegység lábáig nyúló hatalmas síkság északi részén, Kanada és az Amerikai Egyesült Államok között található. Én a feketeláb törzsszövetséget alkotó csoportok közül a legtávolabbi, Észak-Kanadában élő törzshöz tartozom. Ott, a messzi észak síkságain már sok ezer éve éltek a gyalogosan vadászó törzsek. Ám a kultúránk akkor virágzott fel igazán, amikor délről a ló, keletről pedig a puska eljutott ide. Saukamappee, egy idős pígen törzsfőnök sokszor mesélte, hogy a feketeláb törzsszövetség – melynek egyik vezető ereje volt a pígen törzs – úgy kétszázötven esztendővel ezelőtt épp a puskák segítségével tudta legyőzni a lovas sosóni, vagyis kígyó indiánokat. Őseink aztán a prémkereskedésnek köszönhetően mind több fegyverhez jutottak, és így egyre több lovat tudtak szerezni a sosóni törzstől. Végül mégis a puska lett a vesztük.
Egyre többen gyűlnek körénk Hosszú Utazás történetét meghallgatni. A nap már lebukott, a felhőtlen égbolton szikráznak a csillagok, s a tábortűz is csendesen lobog, így tökéletes az Óbuda szélére varázsolt vadnyugati idill. Szinte bántó, amikor a fiatalok közül valaki fölteszi a kérdést.
– És?
Hosszú Utazás azonban nem haragszik a közbeszólás miatt, sőt szemmel láthatóan örül az őszinte érdeklődésnek.
– Fehérek és indiánok között barátságos volt az első találkozás. Ám a hódok és bölények esztelen kiirtása elmérgesítette a viszonyt. Mert amikor elfogytak a bölények, az indiánok is fogyatkozni kezdtek. Hiszen mindenük, a pénzük, az élelmük a bölényektől függött. S amikor a feketeláb törzsszövetség tagjainak száma már ötezer alá csökkent, akkor ezt a maroknyi embert a fehérek beterelték egy rezervátumba. A fogyatkozás csak az 1800-as évek vége felé állt meg, s ma már ötvenezernél is több feketeláb indián él a számunkra kijelölt területeken az USA-ban és Kanadában.
A sikeren fölbuzdulva az ismeretlen közbeszóló immár a feketelábok totemállata felől érdeklődik. Az orvosságos ember azonban tántoríthatatlanul tartja magát az eredeti történethez.
– Amikor meghalt a nagyapám, elfelejtettem a hagyományokat, és egyetemre mentem. Építészmérnök lettem. Beköltöztem a nagyvárosba, létrehoztam a saját építőipari cégemet, és évekig azt irányítottam. De nem tudtam megszökni a múltam és a jövőm elől. Egyre erősebb álmok gyötörtek. S amikor megkérdeztem a törzs legidősebb emberét, hogy mit jelentenek az álmok, azt felelte: valami fontos feladat nem hagy nyugodni, mert a gyógyítás a kijelölt utam. Csakhogy én ebbe nem akartam beletörődni. Ittam, és a kábítószereket is kipróbáltam, mert a szörnyű álmok nem csitultak. És csak akkor rendeződött ismét az életem, amikor megértettem, hogy nem térhetek ki a sorsom elől. Azóta jó néhány év telt el. Járom a világot, hogy a nagyapám szándéka szerint gyógyítsam a betegeket.
Többen bólogatnak, igazolván Hosszú Utazás szavait, főként azok, akik három napig a somogyi izzasztósátorban együtt énekeltek és tisztultak a feketeláb indiánnal.
– A lélek segítségével gyógyítok, de ismerem a gyógynövények, gyökerek titkait is. A gyógyításban nagyon fontos az éneklés, mert a lélek az ősi dalokon keresztül éri el a betegeket. Mi úgy hisszük, hogy három egymással párhuzamosan létező világ van. A tó felszíne alatt, melyen a föld úszik, hatalmas szellemek laknak: ők az állatok és a növények felett uralkodnak, míg a föld felett, a kék ég kupoláján túl van a felső világ. E felsőbb világot is szellemek uralják, melyek felérnek az alvilágiakkal, s a legerősebbek közülük a mennydörgésmadarak, amelyek szemük pillantásával és szárnyuk meglebbentésével hozzák létre a villámot és a mennydörgést. S az égi és vízi szellemek állandó harcban állnak egymással, így formálódik a világ. Az évszakok váltakozását pedig a négy szél szelleme okozza, ugyanakkor energiájuk fenntartja és áthatja az életünk valamennyi ciklusát. S a szellemek mondták azt is, hogy mindenféle emberen segítenem kell. Tudatták, hogy az adottságaimat, ezt az ajándékot a Teremtőtől, a Földanyától, a mindenség urától kaptam. Ha rossz módon használnám a képességeimet – tehát különbséget tennék ember és ember között –, akkor az adottságaim rombolóvá válva ellenem fordulnának.
Talán egy órája beszélünk régvolt és nem e világi dolgokról, amikor Hosszú Utazás idejét látja, hogy a jelen Amerikájáról is szót ejtsen. Hosszasan panaszkodik, mint mondja, népének Amerika korántsem az ígéret földje, mivel az indiánok mind a mai napig nagyon roszszul élnek.
– Az indiánok nehezen találnak munkát, így legtöbben állami segélyekből élnek. A fehérek még mindig nem tekintik a népünket egyenrangú partnernek, márpedig az ő segítségük nélkül nem tudjuk áthidalni a kulturális, társadalmi különbségeket. Ugyanakkor az indiánok fölismerték, hogy csak a tanulás lehet az amerikai őslakosság felemelkedésének egyetlen útja. Egyre több fiatal képezi magát, és jár felsőfokú iskolába. Másrészt kaszinókat nyitottunk a rezervátumunk területén. Az amerikai törvények ugyanis adókedvezményben részesítik az indiánok földjén megtelepülő vállalkozásokat. A szerencsejátékból származó bevételeinkből pedig elveszett ősi földjeinket vásároljuk vissza.
Meglepetten látom, hogy a szellemekkel társalgó orvosságos ember milyen zökkenőmentesen alakul át a kaszinók üzemeltetésében jártas menedzserré. De Hoszszú Utazás szerint nincs ebben semmi rendkívüli, mivel az indiánok évszázadok óta játszanak egy botos szerencsejátékot, tehát igazából az elmúlt évtizedekben csak a külsőségek változtak. És Hosszú Utazás úgy véli, hogy a változások korántsem veszélyeztetik a törzsi hagyományokat.
– Két generációval ezelőtt mindenki azt hitte, hogy vége a feketeláb törzsnek. Mégis gyarapodni kezdtünk. Abban hiszek, hogy a kultúránk újabb kétgenerációnyi idő múlva kétszer olyan erős lesz, mint manapság – állítja meggyőzően, hozzátéve, hogy ha a teremtő Földanya, a mindenség ura is úgy akarja, majd ő is továbbadja nevét és hivatását a dédunokájának.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.