Játsszunk népművészetet!

Végh Alpár Sándor
2002. 04. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

És most játsszunk, attól jobb kedvünk lesz. Játsszuk azt, hogy olasz utazók vagyunk. Nem az a hangos, nőkre bandzsalító, hadonászós fajta, akit a karikaturisták mindig egyformán rajzolnak meg. A mi olaszunk csendes, érdeklődő, tele van naivsággal, mert mi más mozdítaná a Néprajzi Múzeum felé, ha nem a gyanútlan tudásvágy. Ez a derék talján ember mindenáron látni akarja furcsának tartott népünk művészetét.
Nagy kérdés, mit fog furcsának tartani, miután végiglépdelt a termeken: a magyarok népét vagy annak művészetét?
Kísérjük el, szegődjünk nyomába.
Mindenki úgy kezdi, hogy belép a csapóajtón, a kasszához ballag, hogy 500 forintért megvásárolja a jegyet. Mi tudjuk, olasz barátunk nem, hogy a jegy, amit kap, vállalati ünnepségek ruhatárában volt használatos húsz-huszonöt éve, ilyeténképpen azonnal belezökkenünk a múltba, pedig még semmit nem láttunk.
Olasz barátunk meglepve fogja kézbe a fecnit. Ő ahhoz szokott, hogy a múzeumok többsége saját fazonjára igazított jegyeket nyomat, rajta egy műtárggyal, netán a kiállítás nyitva tartásával. Budapesten nem vacakolnak ilyesmivel, gondolja, és azonnal múzeumi hangulatba réved.
Elindul a lépcsőn, ám néhány lépés után egy idős hölgy toppan elé. A jegyet kéri. Kardigán van a hátára vetve, ez lehet a teremőrök egyenruhája, lám, vigyáznak rájuk, meg ne fázzanak. A vendég gondolatait kicsit összekuszálja a hölgy határozottsága. A kezébe adott jegyet előbb megvizsgálja, majd egyetlen mozdulattal eltépi. Csak nem érvénytelen? – hasít firenzei barátunkba a kérdés. Megtorpan: most mi lesz?
Néz a hölgyre és a kardigánra, az őrá és a nyitott útikönyvre – múzeumi élőkép a XXI. századból, amelyről azt mondják, a turizmus évszázada lesz. Lassan a testtel, jósok! Figyeljétek az olasz embert!
„Arra” – kormányozza a hölgy gyors mozdulattal helyes irányba a férfiút. Azért gyors, mert nem szeretné, ha az olasz észrevenné: az egyik gomb fehér cérnával van felvarrva a drapp kardigánra. „Oké” – feleli az utazó az évszázadra utaló jóslat jegyében, hátha ez a szó itt is hat, Kelet-Európában.
Hat. Beléphet az előtérbe. Megáll, körülnéz, és igen szépnek találja. Igaz, hogy náluk, Firenzében a bíróságok ilyenek, itt viszont nyilván kiállítótermekben tartják a tárgyalásokat. Ahány ház, annyi szokás, gondolja, s indul: látni szeretné végre a kiállítást.
Nem könnyű. Egyetlen szolid méretű tábla magyar nyelven a lépcsőfordulóban, ez minden, amúgy nagy csend és nagy üresség. De hát az olaszok találékonyak, tudjuk Columbus óta – az is átevickélt végül Amerikába –, a mi emberünk is megleli az első emeleten az állandó kiállítást. A magyar nép hagyományos kultúrája – ezt ígéri a cím kinn. Mit talál vajon odabenn?
Az első teremben ünnepi öltözékeket. Bábuk viselik őket, arcuk nincsen. Miért nincsen? Száztizenhét évvel ezelőtt volt. A fénykép, amely az 1885-ös Budapesti Országos Kiállítást mutatja, egy régi lapban jelent meg. A kalotaszegi szobában a régi bútorok és varrottasok közt ott a család: a gyerekek, az öregek, a fiatalok – mindnek látni az arcát. Azért látni, mert megfestették őket. Így lehetett a szoba szinte élő, mintha akkor toppantunk volna be.
A mai bábukat miért nem festik meg? Pénzbe kerül? Macerás? Vagy egyszerűen nem értenek hozzá?
A turizmus arctalanjai lesik a múlt arctalanjait – gyönyörű jövő előtt állunk! És akkor még egy szó sem esett az ünnepi ruhák tisztaságáról. Talján barátunk ahogy jobban megnézi a gúnyákat, észreveszi, hogy porosak. Ez nem lehet véletlen, gondolja: a magyarok alaposan beszórják műporral a tárgyakat, hadd lássék, hogy régiek, eredetiek.
Vajon miből készülhet a műpor? Biztos nem árulják el.
Három spanyol vendég érkezik, egy férfi két nővel. Kezükben útikalauz, szemükben zavartság. Biztos, hogy jó helyen járnak? Ez lenne a kontinens egyik legjelentősebb néprajzi múzeuma? Kizárt dolog. Az máshol lehet.
Sietősre fogják, s csupán egy helyen lassítanak le. A képernyőn, amely a terem közepén áll, egy népfi bajlódik lékvágással. A kép ugrál, a zene elhal, a spanyolok ámulnak.
De semmi csüggedés. Van még terem bőven.
A hatodikban piac és vásár látható, fényképpel, sok fényképpel. Feltételezhetően azért, hogy muzeálisabb legyen, szóltak a fotósnak, ne tartsa sokáig a fixírben őket. Ha így tesz, 2002 tavaszán szép barna foltok jelennek meg a fekete-fehér kópiákon, s egy fotó, amelyen pacák, tarkaságok vannak, sokkal több gondolatot ébreszt. Az Árpád gimnázium fotószakkörének vezetője, Vanyek tanár úr a régi iskola híve volt. Elzavarta volna, aki nem fixálja rendesen az osztályképeket.
Olasz barátunk letudja az állandó kiállítást, kifújja magát, és elindul, fel, a harmadikra, mert ott is ígéri magát valami. Nyeregbe – ez a címe.
Itt már, szegény, bajban van. A plakátméretű magyar ismertetőknek se párjuk, se cimborájuk, se angol nyelvű fordításuk, ehelyett nyihogást adnak és lódobogást – rejtett hangszórókból. Hej, pedig de szívesen olvasna valamit a hajdani magyarokról, akik bekalandozták egész Európát, s talán épp ilyen nyergekből íjaztak, amilyeneket itt látni.
De talán mutatják majd Kincsem nyergét, a csodakancáét, amely ötvennégy versenyből ötvennégyszer győzött. Hol van? Nincs itt? És egy fénykép se róla? Vagy valami versenydíj? Semmi? A magyarok biztos teli vannak verhetetlen lovakkal, azért nem mutatják. Csoda nép! Fantastico!
A derék olasz utazó túl van a nyergeken, s kérdi: mit látni még? Mást nem. Ekkora nagy múzeumban nincs több kiállítás? Nincsen.
Ő mégis felfedez valamit.
A folyosóról lenéz az udvarra. Nocsak, itt biztosan filmet forgatnak. Nyilván háború végi a történet, hisz a fal körben leverve, mintha lövés érte volna, a földön rozsdás vasak, téglakupac, sitt és sok galambpiszok. Az utóbbi megszólalásig hasonlít a valódihoz. Ugyanott gyárthatják, ahol a műport. Műpor, műgalambszar: biztos nagy üzlet mind a kettő.
Mamma mia! Mindjárt kezdődik a vezetés a Parlamentben. Vajon le kell adni a jegyet a kardigános hölgynek, vagy kiengedi anélkül is?
*
Végezetül: kikérem magamnak, hogy ilyen poros és slendrián kiállítás mutassa be – bárkinek – az én népem csodálatos művészetét. A fillérekből gazdálkodó vidéki múzeumokban sokkal jobbat látni. Vegyék elő a porszívót és a szívüket, ha tudják még, mi az, s csináljanak eleven, lelket melengető tárlatot, tárlatokat. Tisztelettel: a nevemet fenn találják.

A Néprajzi Múzeum címe: 1055 Budapest, Kossuth Lajos tér 12. Telefonszám: 473-2400. A belépés felnőtteknek 500, diákoknak, sorkatonáknak és nyugdíjasoknak 250 forint. Diákcsoportok tagjai tíz fő felett 150, családok szülőkkel, gyerekkel 900 forintot fizetnek. A tárlatvezetés ára felnőtteknek 3000, diákoknak 2000 forint.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.