Két férfi, egy eset

A németországi Kirch-médiabirodalom bukása után Berlinben rádöbbentek: a példátlanul liberális szabályozás okán a német televíziós piac a külföldi befektetők prédájává válhat. A konszern romjainál potenciális befektetőként máris megjelent Silvio Berlusconi és Rupert Murdoch is, akiket a Spiegel magazin nemes egyszerűséggel „duo infernalé”-nak, azaz pokoli párosnak hív.

Stefan Lázár
2002. 04. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Németország az év során negyvenezer vállalat csődjével számol. A kiábrándító előrejelzés legnagyobb vesztese már megvan: a köztársaság történetének eddigi legsúlyosabb csődjéről a médiapiac gondoskodott: a München elővárosában, Ismaningban székelő Kirch-konszern – három hónapos vajúdás után – kénytelen volt bevallani, hogy fizetésképtelen.
A „gazdasági csoda” egyik cégérének és a globalizáció egyik előharcosának számító, a gazdasági összefonódások titokzatos dzsungeljaként számon tartott cég minden valószínűség szerint józan határokat nem ismerő expanziós törekvésein bukott el. A pénzintézetek felelőtlen nagyvonalúsága és a 6,5 milliárd márkát kitevő bankkölcsönök súlya térdre kényszerítette az ország médiaóriását, most pedig közel tízezer dolgozót fenyeget a munkanélküliség. A hetvenöt esztendős Leo Kirch sorsa aligha vált ki szánalmat vagy emberi együttérzést. A nyilvánosságot szinte betegesen kerülő médiamogul soha nem törekedett népszerűségre, a hétköznapok emberének szemében mindig átláthatatlan szfinx, kifürkészhetetlen fantom maradt.
Ennél ismertebbek politikusokkal – mind szövetségi, mind tartományi szinten – és a televízió favorizálta sportágak képviselőivel, elsősorban a Forma–1 meg a labdarúgás vezetőivel ápolt kapcsolatai. Ennek megfelelően a KirchMedia megingása messze túllépte a már 2001-ben megindult csődhullám általános méreteit.

A német média szürke eminenciásának pályafutása 1956-ban kezdődött. A harmincadik születésnapjához közeledő Kirch még az akkori körülményekhez viszonyítva is meglehetősen rozoga Volkswagenjával nekivágott az Alpok szerpentinjeinek: a bogárhátú autó Rómába vitte. Az olasz fővárosból olyan szerzeménnyel tért vissza, amely további üzleti sikereinek az alaptőkéjét szolgáltatta: megszerezte a híres rendező, Federico Fellini La strada címet viselő filmjének jogait, és megalapította a Sirius Film Rt.-t. Ezt három esztendővel később a Beta Film követte játékfilmek és televíziós sorozatok nemzetközi terjesztésére. A német televíziózás ekkorra kilépett a gyerekcipőből, az elsőként képernyőre került ARD (a tartományok hatáskörébe tartozó szolgálati állomások munkaközössége) 1962-ben első alkalommal került szembe hazai konkurenciával, megalakult a szintén közszolgálati ZDF, megduplázódott a televíziók által a filmek iránti igény, és ezzel a Kirch-vállalkozás lehetőségei is ugrásszerűen emelkedtek. Újabb és újabb leányvállalatok alakultak, így a filmgyártásra összpontosító Iduna Film (ma Taurus Produktion) vagy a világhírű karmesterrel, Herbert von Karajannal kötött szövetség (Cosmotel) klasszikus zenei programok készítésére.
A Kirch-vállalkozás egyre átláthatatlanabbá vált, pókhálószerű struktúrával fonva be a rohamosan fejlődő német tv-társadalmat. A konszern irányításának stílusa azonban nem igazodott a modern körülményekhez, Leo Kirch távol tartotta magát a reprezentatív külsőségektől, és patriarchális módon kormányozott. E konzervatív látszatot keltő módszer mögött azonban forradalmi fordulat terve bújt meg: az előbb a bajor tartomány hatalmasával, Franz-Josef Strausszal, majd a kancellári trónra törő Helmut Kohllal folytatott bizalmas tárgyalások a gazdasági televíziózás létrehozását szolgálták. Kirch álma: a közszolgálati rendszer politmagazinjai helyett a könnyű műfaj szórakoztató műsoraival ellátni a nagyérdemű közönséget. 1982-ben célhoz ért, a kereszténydemokrata–szabad demokrata kormánykoalíció megnyitotta a kaput a reklámbevételekre épült gazdasági televíziózás előtt. A Kirch-konszern expanziós törekvése elől végleg eltűntek az akadályok. A SAT 1, a Pro 7, a DSF, a KABEL 1 mellett a vállalat negyvenszázalékos részesedéssel befolyásos helyet biztosított magának az Axel Springer kiadónál is.
Kirch étvágya azonban ezzel sem csökkent, a Forma–1, a labdarúgó-világbajnokságok, a futball Bundesliga tv-jogaiért folyó konkurenciaharcban a Kirch Media felismerte a lehetőséget befolyásának kiterjesztésére, és nagyvonalú érdeklődőnek bizonyult, semmit sem tartott drágának, amivel jelentősen felsrófolta az árakat. A Forma–1-kaland négymilliárd eurót vett igénybe, az idei és a 2006-os labdarúgóvébék 1,74 milliárdot, a német bajnokság (négy idényre) 1,53 milliárdot. A Bundesliga találkozóinak közvetítései persze – gazdaságilag nézve – a Kirch-vállalkozás egyik zsebéből a másikba kerültek, a kapcsolódó bevételek a SAT 1-hez. Ebből a forrásból azonban még nem lehetett fedezni a horribilis jogdíjakat, már csak azért sem, mert a futballadások költségei szintén ugrásszerűen emelkedtek, a képekről gondoskodó kamerák száma, a digitális közvetítőkocsik felszerelése, a különböző perspektívából rögzített lassított felvételek technikai kivitelezése, a felduzzasztott szerkesztői, riporteri gárda mindeddig ismeretlen magasságokba röpítették a kiadásokat. Leo Kirch – Anglia felé figyelve, ahol a „pay-tv” sikerrel vert gyökeret – hasonló döntésre szánta el magát, és megalapította a Premiere World előfizetéses televíziós társaságot, amely a bajnoki meccseket egyenes adásban juttatta el a nézőkhöz – akik azonban nem fogadták el ezt az ajánlatot: az előzetes számításokkal szemben sokkal kevesebben vásárolták meg a dekódereket, és a Kirch Media történetének eddigi legnagyobb üzleti melléfogását eredményezték: a német „pay-tv” napról napra növelte a deficitet (végül a hiány összesen négymilliárd euróra rúgott).

A józan gazdasági meggondolások felrúgása végül 6,5 milliárd euró összadósságot eredményezett a cégcsoportnak, és ennek láttán még a mindeddig oly nagylelkűen hitelező pénzintézetek – a Bayerische Landesbank, HypoVereinsbank, DZ Bank, Commerzbank – már nem voltak hajlandók arra, hogy további kölcsönöket folyósítsanak. Tavaly decemberben megkezdődött a Kirch Media zuhanása, politikai és nemzetközi szinten egyaránt.
A globalizáció jegyében két külföldi érdeklődő is jelentkezett olyan cél reményében, amelyet mindeddig nem sikerült elérniük: gyökeret verni a német tv-piacon. Az olasz Silvio Berlusconi és az ausztrál–amerikai Rupert Murdoch a Hamburgban megjelenő Spiegel hírmagazin szerint a „duo infernale”. Magasba emelt kezük az ellenállás hullámát váltották ki, a német politikusok elképzelhetetlennek tartják azt a konstellációt, amely Itáliában alakult ki: a kormányfő saját üzemeltetésű (Finivest) csatornáin (Italia 1, Canale 5, Rete 4) keresztül népszerűsíti a Forza Italia mozgalom érdekeit, sőt ezen túlmenően a közszolgálati RAI pozícióinak betöltésénél is szorgalmasan munkálkodik az őt odaadóan támogató munkatársak elhelyezésével, és így valóságos tv-monopóliummal rendelkezik.
Kirch és Berlusconi között hosszú időre visszanyúló üzleti kapcsolat áll fenn, ismerik, becsülik egymást. E kontaktus komoly előnyhöz juttathatná az olasz miniszterelnököt, aki azonban az érintett német bankoknál nem tartozik a favorizált jelöltek közé, éppen úgy nem, mint a politikusoknál. Gerhard Schröder kancellár – tekintettel az EU-kapcsolatokra – nem akar nyíltan állást foglalni olasz kollégájával szemben, a szociáldemokraták elutasító állásfoglalását átengedte az SPD elnökhelyettesének, Wolfgang Clementnek. Észak-Rajna-Vesztfália tartomány miniszterelnöke nem is tett lakatot a szájára: „Iszonyatosnak tűnik az a lehetőség, hogy olyan ember jusson jelentős befolyáshoz a német médiapiacon, aki kilencven százalékban uralja az olasz televíziós piacot és az ottani nyomtatott sajtó nagy részét is. Vele kapcsolatosan alkotmányjogi problémák merülnének fel, és ezek kiegészítő törvényeket követelnének.”
A Murdoch-féle „News Corporation” befolyásától azért tartanak a németek, mert ott áll előttük az elrettentő angol példa: a sziget brutális bulvársajtója (The Sun, News of the World és a bulvárosodó The Sunday Times, The Times) már a legutóbbi választások során bebizonyította, hogy kíméletlenül lejáratja azokat a politikusokat, akik nem felelnek meg Murdoch elképzeléseinek. Az Angliában jelentős profittal működő fizetéses tv, a BskyB szintén Murdoch tulajdona.
A „duo infernale” bevonulása Európa legjelentősebb televíziós területére beláthatatlan következményekkel járna – horrorjelenség a német politikusok számára. Ők csak most döbbennek rá egy végzetes mulasztásra: amíg az USA-ban külföldi médiabefektető csak huszonöt százalékos részesedés birtokába juthat, Ausztráliában pedig mindössze tizenöt százalékos kötvénytulajdonos lehet, addig Németországban ilyen megkötés nem létezik, mind ez ideig szabad teret engedve a tőkefölösleggel rendelkező idegen konkurenciának.
Belpolitikai téren a szeptemberi választásokat megelőző kortesidőszak kiélezett hangvétele éreztette hatását. A szociáldemokrata kancellár azt állította, hogy a Kirch-csőd a kereszténydemokrata kancellárjelölt gazdasági kompetenciáját kérdőjelezi meg, hiszen – Schröder szerint – a CSU-pártelnök komoly befolyást gyakorolt a Bayerische Landesbankra annak érdekében, hogy Münchent az ország médiaközpontjává tegye. A részben tartományi tulajdonban lévő pénzintézet csaknem kétmilliárd márkás kölcsönt bocsátott a konszern rendelkezésére, és így – bukás esetén – ő a legkényesebben érintett hitelező.
Edmund Stoiber tehát rossz befektetésre ösztönözte a bankot, ergo: nem ért a gazdaságpolitikához! A kancellárjelölt riposztja postafordultával érkezett: „Nevetséges, hogy olyan valaki kritizálja a bajor média- és struktúrapolitikát, aki saját hatáskörén belül jóformán semmit sem ért el! Bajorország a cég fizetésképtelenségének bejelentése ellenére is remek gazdasági mérleget mondhat magáénak.”

A labdarúgó Bundesliga várható gondjai is politikai rangra emelkedtek. A harminchat profi klub közül legfeljebb négy (Bayer Leverkusen, Borussia Dortmund, Bayern München, Schalke 04) tudja átmenetileg áthidalni azt a hiányt, ami a Kirch Media elmaradó átutalásából adódik – a többi egyesület költségvetése, mindenekelőtt a másodosztály csapatainak kalkulációja a tv-jogdíjakra épül. Ha május közepén nem érkezik meg az esedékes és elosztásra kerülő százmillió euró, akkor anyagi földrengés várható. Erre az esetre Észak-Rajna-Vesztfália miniszterelnöke, Wolfgang Clement a tartományi pénzintézet kasszájából szükségkölcsönt irányzott elő a fenyegetett kluboknak, hogy fenn tudják tartani létüket mindaddig, amíg a jogokat nem sikerül ismét eladni. Schröder kancellár – rövid ideig – támogatta ezt a tervet, de hamarosan helyesbített, miután eljutottak füléhez az adófizetők pénzéért aggódó tiltakozások. A lakosság hangulata nem alkalmas arra, hogy egyszerűen tudomásul vegye a máris csillagászati keresettel rendelkező játékosok félállami szubvencionálását. A ligabizottság állítólag máris megkezdte egy segélyterv kidolgozását. A labdarúgóknak pedig fel kell készülniök arra, hogy véget érnek a „zsíros esztendők”, a közszolgálati ARD bejelentette ugyan érdeklődését a Bundesliga-jogok iránt, de szóvivője azonnal közölte: „Semmi körülmények között sem olyan összegért, mint amit a Kirch-vállalkozás fizetett.”
A fizetésképtelenség bejelentését megelőzően váratlan trükkel sikerült biztosítani a júniusi labdarúgó-világbajnokság közvetítéseit: a FIFA-nak átutalandó összeget a svájci Zugban meghonosított és az anyavállalattól függetlenül működő Kirch Sport társaságnak utalták át, ezt a céget tehát kivonták a csődtömegből. E húzás jogosságát több szakértő vitatja. A konszern átalakítására meg a hasznot ígérő részlegek megmentésére münchauseni kísérlet keretében kerül sor: a hírhedt füllentéseiről világhírűvé vált báró saját hajánál fogva húzta ki magát a mocsárból, hasonló bűvészmutatványra készül ezúttal a Kirch Media inszolvenciamegbízottja is. A bankok még egyszer hajlandók pénzt folyósítani, ha a vezetésben radikális személyi változásokra kerül sor, és az új igazgatóság hajlandó megválni a veszteséges vadhajtásoktól – ezek közé tartozhat a továbbra is milliókat felemésztő fizetésű Premiere tévé. A kísérlet kimenetele kiszámíthatatlan. Mindössze egy biztos: a vállalatot alapító Leo Kirchnek mindehhez április 8-a óta már semmi köze – beletörődve a változtathatatlanba hajtogatja:
„Az Isten adta, az Isten elvette.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.