Már semmi nem lehetetlen

Semmi meglepő nincs abban, hogy az extrák az autókkal együtt fejlődnek. Ahogyan a kocsik műszaki színvonala nő, úgy újulnak meg a gyárak által kínált választható felszerelések is. Mit kedveltünk régebben, mi a sláger ma, és mit várhatunk néhány év múlva?

Nagy Károly
2002. 04. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csupán egyetlen évtizeddel ezelőtt így kezdődött a magyar átlagautós kívánságlistája: központi zár, elektromos ablakok, rádiós magnó. Ekkor a légzsák, a blokkolásgátlóval szerelt fék fontosságát még kevesen fogadták el, illetve a nagy többségnek ekkor még nem volt pénze arra, hogy ezeket is megrendelje az autójához.
Mára a helyzet megváltozott, amiben persze maguknak az autógyártóknak is részük volt. A modellek felszereltsége ugyanis folyamatosan egyre gazdagabb, s ahogy nőtt a töréstesztek fontossága, úgy vált egyre fontosabbá az aktív és passzív biztonság is. Ma a dizájn és az ár mellett ez az egyik legfontosabb szempont, amikor új autó vásárlására kerül a sor. Ezért az autóknak nem csupán a kényelmi, hanem elsősorban a biztonsági arzenálja bővült ki hihetetlen mértékben.
Gondoljunk csak arra, hogy a hat-nyolc évvel ezelőtt árult kompakt családi autókban még az ABS és a vezetőoldali légzsák is feláras tétel volt, ma pedig nemigen van a piacon olyan modell, amelyben ezek és legalább az utasoldali légzsák ne lenne alapáras szerelvény.
A biztonsági extrák egyébként nemcsak a nagyautókban, hanem egyre kisebb kategóriákban is szériaszerelvénnyé változtak-változnak. A Renault például két évvel ezelőtt úgy hirdette a Cliót, hogy ez az első kiskocsi, amelyben oldallégzsák van. Jellemző a biztonsági tételek térhódítására, hogy azóta a Clióban már a fékasszisztens is szériaszerelvény.
Minél drágább egy autó, annál sokrétűbb a hozzá kínált, választható tételek listája. Ez logikus döntés az autógyártók részéről, hiszen a nagypénzű vevők nyilván könnyebben áldoznak a kiegészítő felszerelésekre. Egy-egy exkluzív modell extralistáján nemritkán többféle bőrkárpitozás is szerepel – általában a bivalybőr a legdrágább, ez többnyire már milliós tétel. A nagy és erős autók vevői többnyire szériában kapják a könnyűfém felnit, ám gyakori, hogy még nagyobbat, még szebbet szereltetnek autójukra – ilyenkor is röpködnek a százezrek. A sportosabb stílusú – vagy magukat annak képzelő – tulajdonosok légterelőket, szélesítéseket vásárolnak autójukhoz. Persze méregdrágán, hiszen az alkatrész önköltsége ezekben az esetekben csupán töredéke az árnak.

A Mercedes már ott tart luxuscirkálójának, a CL kupénak a felcicomázásában, hogy a fabetét helyett kőbetétes díszítést is kínál. A speciális eljárással csiszolt és lakkozott betétek kétségtelenül látványosak, az áruk is csillagászati, az autó használati értékét azonban semmivel nem javítják. Ebben az esetben persze szó sincs racionális döntésről, sokkal inkább a különlegesség a cél.
Magyarországon különben megfigyelhető, hogy sokszor olyan extrákat is megvásárolnak az autóhoz, amit esetleg soha nem használnak majd. Például a navigációs rendszer (szintén milliós tétel), ami a magyar úthálózatot tartalmazó szoftver hiányában idehaza egyelőre teljesen fölösleges.
Az extrák jövője vagy a jövő extrái? Az biztos, hogy az egyre inkább rétegigényeket kielégítő autók elszaporodásával együtt a hozzájuk kérhető extrák is egyre sokfélébbek lesznek. Ezt igénylik a jómódú autóvásárlók, az autógyártók pedig boldogan szolgálják ki őket, hiszen nem ritka, hogy egy-egy tehetősebb vásárló az autó alapárának 20-30 százalékát is elkölti extrákra.
A jövő extrái a fedélzeti szórakoztatást hivatottak megvalósítani. A Ford Galaxy Németországban például már rendelhető az első ülések fejtámláiba épített képernyőkkel: a szülőket a gyerekeknek szóló szórakoztató elektronikával próbálják meg a szalonokba csalogatni. Az üzletembereket célozzák meg az úgynevezett mozgó irodákkal. A drága luxuslimuzinok tulajdonosainak minden percük drága, így az autóban töltött órákat is ki kell használni: őket fax, internetes hozzáférés, komputer várja a fedélzeten.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.