Nem épülnek toronyházak Budapesten

Legfeljebb 55 méter magas ház épülhet Budapesten, az is csak az úgynevezett rozsdaövezetben, vagyis a külvárosban – határozott tegnap a Fővárosi Közgyűlés. Döntöttek arról is, hogy újabb nyolc hannoveri villamost vásárolhat a BKV Rt. A képviselők elfogadták Budapest egészségügyi cselekvési programját és a többórás vita után a környezetvédelmi stratégiát. Nem szavazta meg viszont az MSZP a fővárosi költségvetés módosításáról szóló előterjesztést.

2002. 04. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Budapesten sehol nem épülhet 55 méternél magasabb ház – döntött tegnap a Fővárosi Közgyűlés. A javaslatot két változatban terjesztették a közgyűlés elé, ám elsőre egyik sem kapta meg a szükséges többséget, így a végleges döntés csak a megismételt szavazáskor született meg. Az elutasított változat szerint a Csepel-sziget északi részén épülhetett volna toronyház is, azaz legfeljebb 110 méter magas épület. A budai oldalon és Pest Hungária körgyűrű felőli részén 30 méternél magasabb házat nem lehet építeni. Ezenkívül csak az úgynevezett rozsdaövezetben épülhet legfeljebb 55 méter magasságú toronyház. A magas- házak építéséhez azonban minden esetben a fővárosi önkormányzat egyetértése szükséges.
Schneller István főépítész a közgyűlési vitában hangsúlyozta, hogy ezt a variációt a különböző hatóságok igényelték, hiszen forgalmi, parkolási, katasztrófavédelmi szempontból sem szerencsés a toronyház építése. Mint ismert, a XIII. kerületi önkormányzat a Teve utcai rendőrpalota mellett egy 65 méter magas ház építését tervezte, ám az ORFK tűz- és katasztrófavédelmi szempontok miatt ezzel nem értett egyet. A városrész vezetése egy évvel ezelőtt már megállapodott izraeli befektetőpartnerével a magasház felépítéséről, ám akkor ez a kezdeményezés kudarcba fulladt a főváros egyik rendelete miatt. Tegnap a fővárosi MSZP-frakció egy olyan módosító indítványt nyújtott be az előterjesztéshez, amely engedélyezte volna a Hungária körút–Váci út kereszteződésénél a magasház építését. Indítványukat azonban leszavazta a közgyűlés többsége. A vita után Demszky Gábor főpolgármester előterjesztői zárszavában hangsúlyozta: az emberek egy bizonyos magasság felett már nem szeretnek dolgozni, és ezt a félelmet megerősítette a szeptember 11-i egyesült államokbeli terrortámadás is. Éppen ezért Budapesten nem gazdaságos a toronyházak építése, tehát befektetői igény sincsen. A főpolgármester a fideszes és MIÉP-es képviselőkkel, illetve Ráday Mihály SZDSZ-es városatyával egyetértésben azt hangoztatta: Budapest 150 évvel ezelőtt kialakult építési magasságát mindenképpen meg kell védeni. Az ellenzéki képviselők egyébként a külvárosi magasházak építését sem támogatták, a koalíciós többség viszont jóváhagyta ezt.
Többórás vita után fogadta el a közgyűlés a fővárosi önkormányzat környezetvédelmi programját. A tervezet több ezer- milliárd forint elköltését célozza környezetvédelmi beruházásokra. Ezek közül kiemelkedik a közlekedés fejlesztése, amely a következő évtizedben 1900 milliárd forint elköltését kívánja. Vajda Pál főpolgármester-helyettes lapunk kérdésére elmondta: ezek a beruházások elsősorban a levegőszennyezettség mérséklését célozzák.
A szennyvíz kezelésére 180 milliárd, míg a hulladékgazdálkodásra 50 milliárd forintot irányoz elő a tervezet. Az ellenzéki városatyák a vitában azt hangsúlyozták: Budapest környezeti állapota katasztrofális állapotban van, és az elmúlt tíz évben romlott a legtöbbet. Vajda Pál főpolgármester-helyettes ezzel szemben úgy vélekedett: a környezeti állapot az elmúlt 15 esztendőben semmit nem romlott, és van olyan terület, ahol javult. Kiemelte: másfél évtizede még vasöntöde és bőrgyár is működött a főváros területén. A közlekedés fejlődése ugyanakkor valóban jobban szennyezi a környezetet és a levegőt, ám az nem szennyezettebb, mint 15 évvel ezelőtt. Vajda Pál arra is felhívta a figyelmet, hogy ezt a problémát Budapest önmagában nem tudja kezelni, mert a levegőszennyezettség csökkentéséhez körutak, hidak és az M0-s megépítése szükséges, valamint be kell indítani a kilenc elővárosi vasútvonalat.
Mintegy 400 millió forintnyi támogatást kap a BKV Rt. újabb nyolc használt hannoveri villamos megvásárlásához – döntött a Fővárosi Közgyűlés. Mint ismert: a BKV egy évvel ezelőtt már megvásárolt 68 szerelvényt Hannover közlekedési társaságától, ám a forint erősödése miatt a főváros mintegy 400 millió forintot spórolt. A BKV igazgatósága még tavaly ősszel döntött arról, hogy opciós jogával élve további nyolc szerelvényt vesz meg Hannovertől. A tavalyi vásárlásból megmaradt 400 millió forint (amelyet a főváros most átad a BKV-nak) a vételár felét fedezi. Zsinka László, a MIÉP frakcióvezetője szerint a BKV ez idáig nem készített semmilyen utaselégedettségi felmérést a hannoveri villamosokról. Ellenvéleményként kifejtette, hogy világvárost nem lehet leselejtezett, használt járgányokkal fejleszteni, új járművekre van szükség.
A Fővárosi Közgyűlés nagy többséggel szavazta meg az úgynevezett egészségpolitikai cselekvési programot, amely alapján a következő 15 évben mintegy 80 milliárd forintot költenek el az ágazat fejlesztésére.
Nem szavazta meg az MSZP a fővárosi költségvetés módosításáról szóló előterjesztést, így egyelőre 65 milliárd forinttal lesz kevesebb a budapesti büdzsé főösszege. A szocialisták azért nem támogatták a javaslatot, mert a közgyűlés többsége elutasította azt az indítványukat, hogy 350 millió forintot adjon a főváros a XV. kerület, Bánkút utcai villamospálya felújítására. Információink szerint a nem várt fordulathoz közrejátszott az is, hogy az ellenzék mellett az SZDSZ sem támogatta, hogy magas, illetve toronyház épüljön Angyalföldön a Hungária körút és a Váci út kereszteződésénél.

Aláírta tegnap a BKV a Bartók Béla út felújításáról szóló két szerződést a közbeszerzési pályázatokon nyertes cégekkel. Ennek értelmében az útvonal a Móricz Zsigmond körtér és Tétényi út közötti szakaszát a Gárdonyi 2002 Kht. újíthatja fel 2,015 milliárd forintért. A körtér és a Szent Gellért tér közötti szakasz rekonstrukcióját a Strabag Kft. végzi összesen 3,730 milliárdó forintért. A két szerződés az útburkolat felújításáról szól. A külső szakaszon 1,1 km hosszúságú utat, illetve a Kosztolányi Dezső teret kell felújítani. Ez 24 ezer négyzetméternyi útburkolatot és a teljes járdaburkolatot jelenti. A belső Bartók Béla út és a Szent Gellért tér felújítása során összesen 20 ezer négyzetméter útpályafelületet és több mint 12 ezer négyzetméternyi díszburkolatot kell kiépíteni. Emellett a Strabag Kft. építi meg a Móricz Zsigmond körtéri gyalogos aluljárót is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.