Temesvári Pelbárt és az égi csillagkoszorú

Szepesi Attila
2002. 04. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jeles tudományú férfiú, de idomtalan, görbe orrú és rút ábrázatú ember volt – írja a történetíró Istvánffy Miklós a magyar ferences rend talán legnagyobb alakjáról, az 1435 körül sejthetően Temesváron született Temesvári Pelbártról, aki Krakkóban tanult és „borostyánkoszorúsként” (baccalaureatus) végezte el a híres egyetemet. 1480 körül őt is ágynak döntötte az Európa népességét megtizedelő pestisjárvány, de túlélte a szörnyű kórt.
Csodával határos gyógyulása megerősítette hivatástudatát: úgy érezte, a Teremtőnek tervei vannak vele. Ekkor kezdte el írni első művét, a Stellarium corone benedicte Marie Virginist – A boldogságos Szűz Mária csillagkoszorúját. A mű beszédeket tartalmaz, a csillagkoszorú kifejezés pedig az égi számszimbolikára utal, és ennek megfelelően tizenkét részből áll. Írás közben arra is maradt energiája, hogy a budai ferences kolostorban teológiát tanítson. A Stellarium sikerén felbuzdulva fogott neki élete fő műve, a Pomerium (Gyümölcsöskert) megírásának. A mű címe arra utal, hogy „miképpen a gyümölcsösben különböző nemű termőfák, gyümölcsök és virágok vannak, úgy ebben a munkában is mindennemű és sokféle prédikációk, a tudománynak sokszínű virágai és az isteni titkoknak üdvösséges gyümölcsei találhatók”. A könyv az egyházi ünnepek sorát követi. Budán kezdte írni, Esztergomban folytatta – 1494-től itt volt házfőnök –, majd Budán fejezte be, ahová 1497-ben visszatért.
Bár életereje lankadni kezdett, hatalmas munkabírása nem tört meg. Újabb gigantikus művet tervezett, a Rosarium Theologiae-t (Az isteni tudomány rózsakoszorúja). Célját így összegzi: „Az isteni tudomány aranyos rózsakoszorújának nevezett munka megírásához fogtam hozzá. Amint a föld rejtett erezeteiből kiragyogó aranyércet a tűz olvasztja össze, éppúgy e munka folyamán a teológiai bölcsesség mélységeiben rejtőző finom kérdéseket s megokolásokat szent doktorok, gondos elmélyedés után a szeretet lángjával, a lelkek üdvözülésének buzgalmával rakják egybe.” A nagy munka három kötete készült el, ám a negyedik írása közben, 1504. január 22-én meghalt. A csonka kötetet tanítványa és rendfőnök utóda, Laskai Osvát fejezte be.
Temesvári Pelbárt egyszerű, világos latin nyelven fejezte ki magát. Irodalomtörténészek kimutatták, hogy „magyarul gondolkodott”, hiszen magyar szavakat is be-beszúrt a szövegbe, és mondatszerkesztésében is tetten érhetők bizonyos „hungarizmusok”. Szokták „magyar Savonarolának” is mondani Pelbártot, hiszen – ha nem is az olasz hírhedett fanatizmusával – ő is sokat ostorozta a maga korát. A régi magyar szent királyok nagyságáról elmélkedve megjegyzi például: „Ezek a mostani fejedelmek, nemesek, bárók és rektorok mind lelketlenek. Robotot, taksát csikarnak ki a szegényből, szeretik az ajándékot, az egyházi javakat elragadozzák.” Ezzel szemben például Szent László a szegényekről gondoskodott és értük harcolt.
Prédikációiba gyakran illeszt anekdotákat, tanító meséket, legendákat és példabeszédeket. Küzdött a hiszékenység, a babona ellen, és kikelt a bűbájosok mesterkedései ellen is. Szemléletét illetően Temesvári Pelbárt a középkori skolasztika és a reneszánsz határmezsgyéjén állt. Idegenkedett a humanista világiasságtól meg a reneszánsz pompakedveléstől, ám ezen irányzatok világszemlélete nem hagyta közömbösen. Igazi reneszánsz arcképet festett például a Szent Szűzről a Stellariumban: „Fejalkata kissé hosszúkás, homloka keskeny. Szemöldöke fekete, de nem nagyon sűrű. Szentséges szája vonzó és minden édességgel teli.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.