A Csepel-sziget szennyes öröksége

A szocialista ipar megszűnését követő évtizedben világossá vált: az egykori iparterületek nagymértékben szennyezettek, s a talaj toxikus anyagokat rejt. Az előző tíz évben újabb és újabb szenynyezéseket tártak fel és szüntettek meg – ez a folyamat azonban még több évtizedig is eltarthat. Talán az egyik legnagyobb vesztes Csepel szigete, ahol az egykori autógyár területén a napokban indult meg a talajfeltárás.

Ádám Kata
2002. 05. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az 1800-as évek végétől fejlődő és iparosodó terület jelentős szerepet töltött be a főváros és az ország életében. A Csepel Művek gyáróriása több tízezer embernek adott kenyeret. A KGST-piacok összeomlása azonban magával rántotta a vasaló- és varrógépeket is készítő kerékpárgyárat. A vas- és fémmű sem maradt életképes: a kohászat főként Nyugatra termelt, alapanyagait azonban az egykori szocialista országokból szerezte be, így e források hiányában a piacait is elvesztette. Nemcsak az emberek létbiztonsága ingott meg ekkor, hanem Csepel emberöltők alatt kivívott iparos-munkás státusa is. Néhány év alatt nyilvánvalóvá vált: a gyárak által okozott környezeti pusztítást évtizedek során is nehéz lesz helyrehozni. A napjainkra kialakult helyzet nem feltétlenül a tudatos környezetellenes politika eredménye, hanem a korszerű szabályozás, a fejlett technika hiánya, illetve a második világháború bombatámadásainak következménye.

Autógyár a szemétdombon
A Csepel Autógyár felszámolásáig egyetlen kilogramm veszélyes hulladék sem került ki a gyár területéről – mondta Juhász Péter, az autógyár felszámolását végző Budapest Holding munkatársa. Kijelentette: 1992 októberétől 2001 őszéig dolgoztak azon, hogy az ott maradt szemetet, veszélyes hulladékot eltakarítsák. A gyár ideiglenes fennmaradási engedéllyel rendelkező, csaknem hétezer négyzetméteres hulladéktelepén húsz-huszonötezer hordót tároltak. A hulladékot nem különítették el: fekáliát, festékmaradványokat és veszélyes anyagokat egyaránt tartalmaztak. Elszállításuk, illetve megsemmisítésük előtt ezért szét kellett válogatni a hulladékot.
A kármentesítés hatszázmillió forintba került. Ebből az összegből 280 millió forintot a Környezetvédelmi Minisztérium fizetett, mert kilenc év után elfogyott a holding erre fordítható pénze. A minisztérium múlt év őszén az összes hordót elszállíttatta a volt autógyár telepéről. Juhász Péter elmondása szerint a szállítással a minisztérium ugyanazt a céget bízta meg, amelyet a Budapest Holding. A hulladékot a veszélyességi foktól függően Dorogra, Debrecenbe és Aszódra szállították. A probléma azonban ezzel nem oldódott meg, hiszen a több ezer hordó között sok sérültet is találtak, amelyekből akár éveken, évtizedeken keresztül szivároghatott a szennyező anyag a talajba. Az is súlyosbította a helyzetet, hogy ismeretlen tettesek tavaly nyáron sok hordót kiborítottak.
– Több jel is arra utal, hogy az autógyár területén veszélyes hulladékokat ástak el az ötvenes évektől kezdődően – mondta Spitz Roland, a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi Felügyelőség (KDVKF) osztályvezető-helyettese. – A második világháborúban bombázták ezt a területet, és gyanúnk szerint több bombatölcsért hulladékkal töltöttek fel. A talajvízvizsgálat már folyik, a terület teljes körű feltárása pedig május 6-án kezdődött.
A szakértők egyébként úgy tudják, a gyár anyagi támogatást nyújtott az aszódi hulladéktároló felépítéséhez, így valószínűsíthető, hogy már a felszámolás előtt is szállítottak ide veszélyes hulladékot a telepről. A Csepel Autógyár Szigethalom határától a szigetszentmiklósi Bucka-tóig nyúlik. A lakott területtől egy keskeny erdősáv választja el a gyártelep hátsó kerítését. Ez a dombos, sarjerdős terület ma is tele van háztartási hulladékkal, tetemekkel, festékesdobozokkal, amelyek eltakarítása nem a KDVKF feladata.
Vargáné dr. Pető Terézia, Szigetszentmiklós jegyzője úgy tudja: a terület magántulajdonban van, így az illegális hulladéklerakók felszámolása nem az önkormányzat feladata. A gazda szemmel láthatóan nem tesz semmit azért, hogy az ingatlanról a szemetet eltakarítsa, a hulladék odaszállítóit pedig szinte lehetetlen felelősségre vonni, hiszen senki nem deríti fel a tetteseket; a festékesdobozokat, a kutyatetemeket, a háztartási szemetet ezután is kerülgetheti az arra járó.

Buckalakók tava
A Bucka-tó, illetve környéke – hat és fél hektár – viszont az önkormányzat tulajdonában van. Az utóbbi években több vállalkozó jelentkezett, hogy megvásárolná a területet. A tervezett lakóparkból, szabadidőközpontból azonban nem lett semmi: nyilvánosságra került ugyanis, hogy a tó menti talaj súlyosan szennyezett. A Bucka-tó annak idején sóderbánya volt, innen szállították az alapanyagot a nagyszabású építkezésekhez. A tavat egyes vélemények szerint még termálvíz is táplálja. A tó azonban korántsem tiszta: a terület egy részét a Csepel Vas- és Fémművekből, valamint a Csepel Autógyárból származó hulladékkal töltötték fel. Idővel a környező gyárak is csatlakoztak hozzájuk, hiszen itt szinte korlátlanul és díjmentesen helyezhették el azokat a szennyező anyagokat, amelyeket nem tudtak máshová szállítani.
– Előzetes számításaink szerint öt méter vastagságban, két-háromszáz méter hosszan töltötték fel hulladékkal a tó belső gátterületét – mondta Spitz Roland osztályvezető-helyettes. – Tavaly novemberben feltárásokat végeztünk ezen a területen. A vizsgálatok azt mutatták: a feltöltés akár harminc százalékban is tartalmazhat veszélyes hulladékot.
A felügyelőség nyomozásba kezdett, hogy kiderítse, honnan származnak a veszélyes hulladékok. Megtudták, hogy a 70-es évek végén, a 80-as évek elején szállították ide. A szakember bízik abban, hogy a kormányváltástól függetlenül az illetékes Környezetvédelmi Minisztérium kiírja a közbeszerzési pályázatot a terület alapos feltárására. Mivel a hulladék nagy része az előzetes vizsgálatok szerint könnyen beazonosítható, a feltárómunka nem jár majd akkora költséggel, mint az autógyár esetében. Spitz Roland szerint az a fő kérdés, hogy a műszaki beavatkozás mennyibe kerül. De a feltöltés így nem maradhat, hiszen jelen állapotában úgy funkcionál, mint egy veszélyeshulladék-lerakó – hangsúlyozta.
Az önkormányzat hivatalosan csak tavaly óta tudja, hogy szenynyezett a Bucka-tó környéke – mondta Vargáné dr. Pető Terézia. A környezeti merénylet pedig nem csak az elkövetők előtt volt ismeretes: a tanácselnök tiltakozását a veszélyes hulladék lerakása miatt annak idején dokumentálták, s a KDVKF tavaly kezdett felderítőmunkája alatt többek között erre az iratra is rábukkant. Az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (ÁNTSZ) és a KDVKF mérései alapján a tó, illetve az ásott kutak nem szennyeződtek olyan mértékben, mint amit a feltöltés veszélyeshulladék-aránya indokolt volna. Az ÁNTSZ azonban felhívta a figyelmet arra, hogy az ásott kutak vizéből ne igyanak a környéken lakók. Spitz Roland szerint a kútvízzel a kiskerti növényeket, gyümölcsöket sem ajánlatos locsolni, mivel a föld alatti első vízadó rétegben olyan anyagok találhatók, amelyek veszélyesek lehetnek az emberi szervezetre. A Buckán ennek ellenére mégis locsolnak a fúrt kutak vizével.
– A lakosság már jó néhány éve jelezte az illetékeseknek, hogy a fúrt kutak vize szennyezett, s a víz teljesen sötétkék. Úgyhogy nem iszunk belőle, csak locsolásra használjuk – mondta egy helybeli lakos, aki húsz éve él a Buckán, így sokat tud mesélni a környezet szennyezéséről. Mint mondta: a bányatóhoz körülbelül tíz éven keresztül ment a város szemete. Aztán az egészet lesimították, letarolták. Majd jött a következő: a bányatóhoz lepakoltak úgy ötvenhordónyi galvániszapot. – Feljelentést tettünk, de akkor a trutymó már folyt kifelé. A víz azóta is szennyezett. Kérjen egy pohárral az egyik tóparti lakos fúrt kútjából, aztán nézze meg, hogy néz ki. Húsz éve még csodálatos víz jött fel. Ma olajos íze van – mondta. Az idősödő férfi ugyan nem az autógyárban dolgozott, de ő is érzi a munkanélküliség hatását. – Itt rengeteg szegény ember él, mióta az autógyári munkahelyek megszűntek – panaszolta. – Ezek az emberek próbálnak valamilyen módon pénzhez jutni. Azt hallottam, ők szedték le azokról a hordókról a fémpántokat tavaly. Nem készakarva borogatták fel őket, csak az öntvényeket akarták eladni. Az egész környezetszennyezés a Csepel Autógyár műve – összegezte a véleményét. – Azt a csodálatos tavat teleöntötték salakkal, aztán a város rárakta a szemetét. Ez megbocsáthatatlan bűn. Hiába jönnek ide a környezetvédelmisek, akár a miniszter is – itt rengeteg salakot kellene kiemelni, hogy a környék újra tiszta legyen.

Olajban úszó Csepel Művek
A fővároshoz tartozó egykori Csepel Művek területe szintén szenynyezett. Azt azonban senki nem tudja, hogy mennyire, mivel nem végeztek az egész gyártelepre kiterjedő talajvizsgálatot. Az egykori telepen a negyvenes években lőszergyár működött. A második világháborúban szőnyegbombázás érte, többtartálynyi olaj felrobbant, illetve a talajba folyt. Az újjáépítés során a bombatölcséreket salakkal, illetve a leomlott épületek törmelékeivel töltötték fel, ami tovább szennyezte a talajt. A Csepel Művekben 1956-ban is megsemmisült egy olajtartály, így egy kis túlzással azt mondhatnánk, hogy a gyárterület olajban úszik. A szennyezés egyébként szemmel is látható: a sziget északi részén, a gyárhoz tartozó kikötőben alacsony vízállásnál megfigyelhetők a parton az apró olajkitörések. Amikor a Duna apad, a talajvíz a folyó felé szivárog, amikor pedig magasabb a folyó szintje, akkor a lakott területek felé veszi az irányt. Időnként komolyabb szivárgás is tapasztalható: tavaly például a Dunán hatalmas területet borított be az innen felbukó olaj. A legkomolyabb vizsgálatot és talajcserét a Power-Gen nevű angol cég végezte az egykori Csepel Művekben, mivel itt kívánta felépíteni új erőművét, s az építkezés megkezdése előtt el kellett távolítani a szennyezett talajt. A munkálatok során 72 ezer köbméternyi földet mozgattak és vizsgáltak át. Ezzel a mennyiséggel háromszor lehetne megtölteni a budai Várhegy alatt átvezető alagutat.
A több mint százéves gyártelepen a régi csatornákat, vezetékeket már senki nem ismerte. Ezek miatt is folyamatosan szennyeződött a környezet. A felszín alól eltemetett olajtároló bunkerek, ismeretlen eredetű higanygöbecsek, fel nem robbant lövedék, bomba került elő.
A kitermelt, környezeti szempontból kockázatosnak minősített föld a megmozgatott talaj körülbelül tíz százalékát tette ki. A szennyezett terület megtisztítása másfél millió dollárba (450 millió forint) került. A 2000-ben átadott új erőmű alatt azonban már tiszta a talaj – a Csepel Művek területének 90-95 százalékán viszont még mindig szennyezett a föld. Az olaj emberi beavatkozás nélkül több száz év alatt távozhat csak a földből. A kármentesítéshez is évek munkája, türelem, kitartás és pénz kell. Az eredményt pedig lehet, hogy csak unokáink láthatják.
A sziget egységes talajvízháztartása és a felszín alatti vizek mozgása miatt a szennyeződés idővel kijut a Dunába. A Nagy-Duna erős sodrása miatt nem tud leülepedni, a Soroksári-Duna zsilipek közé szorított szakasza azonban szinte állóvíz, így ott már nagyobb szennyezést okozhat. A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy itt már több mint tíz éve nem végeztek jelentősebb mértékű kotrást, így a mederben helyenként egy-másfél méteres iszapréteg gyűlt össze. Mindez alacsony vízállás esetén a kishajóforgalmat csak Áporka és Kiskunlacháza között teszi lehetővé. A folyóág felső szakaszán a víz nyaranta meglehetősen büdös, ami tovább rontja a környék egészségügyi helyzetét. A szabad strandok például csak Taksony alatt látogathatók. A természeti értékek helyreállításával 1996-ban és 2000-ben is foglalkozott a kabinet, és kormányhatározatban rögzítették a teendőket. A kotrást várhatóan idén nyáron kezdik, az előkészületek a részletes környezeti hatásvizsgálat szakaszában tartanak. A kiemelt iszapot – amely a vizsgálatok szerint talajjavításra is alkalmas – valószínűleg Kiskunlacháza, Szigetbecse és Makád térségében helyezik el.

Ezermilliárd a kármentesítés költsége. Magyarországon az óvatos becslések szerint is legalább harmincötezer olyan terület található, ahol a föld a korábbi ipari tevékenység, a napjainkra már elhagyott, egykori szovjet laktanyákban használt, csöppet sem környezetbarát technikák használata vagy a többnyire illegálisan elásott, gyakran a veszélyes kategóriába sorolható hulladékok miatt súlyosan elszennyeződött. Ez a hatalmas mennyiség az előző másfél évszázad terméke ugyan, mentesítésük azonban a jelen feladata. A becslések szerint mindez ezermilliárd forintos költséget igénylő feladat. A probléma kezelésére jött létre 1995-ben az Országos környezeti kármentesítési program (OKKP), amelynek az úgynevezett hosszú távú szakasza 2003 és 2030 között próbálja megoldani a kármentesítést. A polgári kabinet kilenc alprogramot hozott létre azért, hogy egységes keretek közé fogja a korábban sok szálon futó, különféle kormányhatározatokban jelentkező, de egyaránt a központi költségvetés forrásait igénybe vevő teendőket. Kármentesítési feladatokkal ugyanis jelenleg több mint húsz kormányhatározat foglalkozik. Mindez nem magyar sajátosság, a világ számos országa birkózik hasonló bajokkal. A nemzetközi gyakorlat alapján hazánkban is az OKKP első fázisában a talajt és a felszín alatti vizeket fenyegető szennyező források számbavételét végezték el, majd az időközben elkészített országos prioritási lista alapján kezdték meg a kármentesítési munkálatokat. Ha ismert a veszélyes hulladék gazdája, akkor a költségeket a „szennyező fizet” elv alapján neki kell állnia. Ez azonban gyakran megoldhatatlan, így az állami szerepvállalás sem kerülhető ki. Az OKKP a Környezetvédelmi Minisztériumtól évente egy-másfél milliárd forintot kap, az összes tárcától együtt azonban ennél az összegnél már jóval nagyobb forrásra, tízmilliárd forintra számíthat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.