A fasisztázás mint lelki igény

Dr. Haskó László egy fővárosi klinika sebésze, főiskolai docens magánemberként nyilatkozott a Magyar Nemzetnek a fasizmusról mint erkölcsi kérdésről. Előzőleg a Népszabadságban szólt hozzá egy SZDSZ-es író-politikus, Eörsi István által gerjesztett vitához, amelyben Eörsi nem kevesebbet állított, mint azt, hogy a fasizmus Magyarországon lelki igény. Vagyis újra arról a balliberális oldalról kezdenek – egymást túllihegve – fasiszta veszéllyel fenyegetni, ahonnan évek óta maguk gerjesztik a gátlástalan erőszakot. A taxisblokád szervezésével, a konzervatív újságokat árusító bódék felborításának buzdításával, a Demokratikus Charta agresszív felvonulásaival, az esernyős veréssel, a választási kampány alatt a jobboldali politikusok fizikai megfélemlítésével vagy akár azzal, amit Kovács László, az MSZP elnöke üzent Duray Miklósnak: nem felejtünk!

Stefka István
2002. 05. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miért érezte szükségét annak, hogy a Népszabadságban e kérdésben megszólaljon?
– Az ott megjelent írásom pontos címe: A fasizmus vállalása erkölcsi kérdés. Eörsi István cikkében arra figyeltem fel, nem teljesen biztos abban, hogy ezt ki lehet mondani. Emellett az utóbbi négy hétben figyeltem a tömegdemonstrációkat, és azt, milyen változásokon ment keresztül Orbán Viktor karaktere.
– Egyebek között ezt írta: „A szemünk láttára szüli meg a weimarizálódott magyar demokrácia (egyelőre vérben nem, csak mocsokban) az ő kifejlett fasiszta mozgalom magzatát. […] A Hajrá, Magyarország!-ban minden kétséget kizáróan egy igazi ősfasiszta szörnyeteg készül megmérgezni hétköznapjainkat és tönkretenni hazánk jövőjét.” Ez – enyhén szólva – súlyos megállapítás.
– Így van. Valóban, a fasizmus szó félelmetesen hangzik, mert mindenki a nácikra, a holokausztra, a népirtásra gondol.
– Ezért is különös, amit mond. Hiszen egyszerűen csak fiatalabb emberek vezették az elmúlt négy évben az országot, mint addig, akiknek politizálásával rendkívül sokan egyetértettek. Mi ebben a fasizmus?
– Éles különbséget kell tenni a nácizmus és a fasizmus között. Az elmúlt hetekben elindított mozgalom viszont sok mindenben megfelel Umberto Eco olasz polgári filozófus fasizmusmeghatározásának. A Hajrá, Magyarország! sok mindenben hasonlít a Forza Italiához.
– Hajrá, Magyarország! Hajrá, magyarok! Hajrá, Ferencváros! Hol van itt a fasizmus?
– A névben nincs semmi kivetnivaló. Csupán egyetlen dolog: a Forza Italia szolgai lefordítása. Éppen ez cseng rosszul. Az ott ugyan egy fasisztoid mozgalom, de nem náci, nem népirtó, nem terrorista. Olyan értelemben fasiszta csak, ahogyan ezt Umberto Eco meghatározta.
– Szalay Erzsébet szociológus – akit nem lehet megvádolni jobboldali nézetekkel – ugyancsak a Népszabadságban írta, hogy az ő tanítványai között számos kiváló és erkölcsi kvalitással bíró Fidesz- szimpatizáns fiatal található, „akiknek a szívét soha nem fogja megérinteni a fasizmus szelleme”.
– Én is így gondolom. A Testnevelési Egyetemen és a Kossuth téri tömeggyűlésen jelen lévőknek legalább a fele ebbe a kategóriába tartozik.
– És a másik fele?
– Náluk már felmerülnek azok az erkölcsi problémák, amikre azt mondtam, hogy alkalmassá tesznek egyeseket ennek a fasiszta mentalitásnak a befogadására.
– Abból indul ki, ahol tömeg van, az már fasiszta veszélyt jelent. Az MSZP-székház előtt is tömeg gyűlt össze.
– Elképzelhető, hogy ott is voltak fasiszta lelkületű emberek. Elképzelhető az is, hogy a baloldalon is vannak olyan eszmék befogadására emberek, amelyek legalább olyan veszélyesek, mint az általam ősfasisztának titulált szervezkedés. Azt tudom, hogy nem tilos ilyen típusú szervezeteket létrehozni.
– A polgári körökre gondol?
– Igen, amelynek vannak fasiszta vonásai.
– Ezzel a kijelentésével vérig sért ügyvédeket, orvosokat, diákokat, vállalkozókat, vidéki gazdákat és sorolhatnám, még kiket. Vagy arról van szó, hogy ön a fasizmust nem is pejoratív jelzőként használja?
– De, akként használom, csak két fontos kritérium alapján. Először is nem tilos fasisztának lenni, másrészt, akit fasisztának nevezek, arról nem gondolom, hogy holnap valakinek beveri a fejét. Nem gondolom, hogy különböző lázadásokat fog szítani. Nem gondolom, hogy rasszista vagy népirtó ügyeket támogat. Én csak annyit állítok, hogy ez a fajta mentalitás a polgári demokráciával nem egyeztethető össze.
– 1990 és 1994 között a liberális szerveződésű, egyértelműen a szabad demokraták és a szocialista párt által befolyásolt Demokratikus Charta óriási megmozdulásokat, gyertyás felvonulást, kormányellenes kirohanást szervezett. A Vérmezőről esernyővel verték ki a tömeggyűlésről azokat viszont, akiknek más volt a véleménye, és ennek hangot adtak. Ezt minek nevezné?
– Az, hogy helyes volt-e ez a magatartás, azon lehet vitatkozni. De a charta-mozgalmat nem nevezném fasiszta színezetűnek, mert az a társaság nem kreált belső ellenséget. Nem mondta azt, hogy az összes jobboldali ember a haza ellensége, akiktől meg kell menteni a hazát. És persze nem volt vezérük.
– Dehogynem, csak nem álltak ebbéli minőségükben a nyilvánosság elé! Minden konspiratívan zajlott, de mindenki tudta, kik állnak a háttérben. Az MSZP és az SZDSZ legmilitánsabb politikusai. Külföldi újságokban indokolatlanul fogalmaztak meg segélykiáltásokat: Göncz Árpád a La Stampa olasz újságban azt nyilatkozta, hogy veszélyben a sajtószabadság, veszélyben a demokrácia.
– Pontosan ez a különbség! Polgári demokráciákban ezeket lehet mondani. Azt azonban, hogy a másik legitim politikai oldaltól veszélyben a haza, azt nem. Különben is, a Demokratikus Charta elsősorban a médiaügyek miatt szerveződött.
– Azt senki nem mondta, hogy legitim politikai oldaltól veszélyben a haza, de a chartánál is téved. Nemcsak médiaügyek miatt szerveződött, hanem úgymond a demokráciát féltve toborozták az embereket az utcára. Önnek egyébként nem tűnt fel, hogy amikor jobboldali, polgári kormány van, akkor balról elkezdenek fasisztázni, fasiszta veszélyre hivatkozni? Ebbe a ringbe, hisztériát keltve, ön is beszállt.
– Nem volt szándékomban, de lehetséges, hogy így van.
– Még a jobboldali nézetekkel nem vádolható Szalay Erzsébet is elismeri, hogy a közhangulat hiszterizálásáért felelős a baloldali és liberális értelmiség is.
– Ez is igaz, de mégis… A most alakuló jobboldali mozgalom nem tetszik nekem. Ráadásul többen állítják, hogy a fasizmus egyenlő a zsidózással.
– Hallott ön Orbán Viktortól egyetlen olyan mondatot, amellyel megsértette volna a zsidóságot?
– Nem, de Umberto Eco sem említi meg az antiszemitizmust a fasizmus kritériumai között. A modern fasiszta pártokban, a modern fasiszta gondolkodásban az antiszemitizmus nem feltétlenül játszik szerepet. Vagyis nem antiszemita, nem náci, de ez egy fasiszta szervezet létrehozására irányuló törekvés, ami politikailag nem összeegyeztethető a polgári demokráciával.
– Ön nem tesz mást, mint egyszerűen megbélyegzi azt a polgári jobboldalt, amely a polgári demokrácia keretein belül szerveződik. Csak!
– Semmiképpen sem szeretném megbélyegezni, de biztos akarok lenni benne, hogy a polgári demokrácia keretein belül marad.
– Ellentmondásos okfejtésébe belekeveri a keresztény egyházakat is, például Gyulay Endre katolikus püspököt is.
– Az egyháznak is az lenne a szerepe, ha világosan megfogalmazná, hogy az általuk helyesnek vélt irány a parlamentáris demokrácia.
– Az orvostársadalomban, az egészségügyben nagyon sok jobboldali gondolkodású embert ismerek, akik közül nagyon sokan támogatják a polgári körök létrehozását. Ők is fasiszták?
– Ezzel bizonyos mértékig vállalják a fasizmust, sajnos ennél jobb kifejezést nem tudok használni erre a mozgalomra. Tehát, aki vállalja azt, hogy polgári köröket szervez, az befogad fasisztoid eszméket. Ezért még nem haragszom rájuk, ettől még erkölcsös, tisztességes, jó szakembereknek tartom őket. De maga a mozgalom nem erkölcsös, farkast is lehet már kiáltani.
– Ön a klinikán ilyen orvosokkal együtt tud dolgozni?
– Hogyne, természetesen.
– Fasiszta orvosokkal?
– Igen, azokkal, akik elfogadják a „szeretett vezért”. Ugyanakkor megpróbálom nekik elmagyarázni, hogy ezen az úton nem érdemes menni, mert előbb-utóbb a másik oldalon is megjelenhetnek olyan emberek, akik polgárháborús veszélyt teremthetnek.
– Nem érez felelősséget azért, hogy mivel önök folyamatosan és indokolatlanul fasisztáznak, farkast kiáltanak, ezzel megalapozatlanul válthatnak ki a külföldtől elmarasztaló véleményt Magyarországról?
– Ez valóban kellemetlen és nagy dilemma, gondolom, ezzel számolt Eörsi István is. Bennem szintén motoszkál, hogy vajon egy kezdődő bajt meg kell-e ilyen határozottan nevezni. Nem ártunk-e többet ezzel, mint használunk?

Umberto Eco neoliberális olasz filozófust szívesen idézi a magyar szélsőbal és a neoliberális értelmiség. A hivatkozási forrás azonban téves következtetéseken és magának az olasz író olykor megkérdőjelezhető megállapításain alapul. Eco írása az ősfasizmusról a balliberális ideológia és a sajátos olasz szocialista elvek védelmében készülhetett. A szerző egyik tanulmányában tizennégy pontban foglalja össze az ősfasizmus jellemzőit. Azzal egyet lehet érteni, hogy az ősfasizmus a tradíció kultuszát helyezi előtérbe, és eszmevilága sokszor irracionális. Azzal is egyet lehet érteni, hogy más fasizmus volt Mussolini szociális reformot végrehajtó fasismusa vagy Franco hiperkatolikus falangizmusa, mint a hitleri nácizmus, amely alapvetően pogány, keresztényellenes, faji alapokon álló ideológiájával emberirtásra szerveződött és világuralomra tört. Ugyanakkor az ősfasizmust Eco már úgy definiálja, hogy rasszista, és az összeesküvés, a nemzetközi összeesküvés elméletével az idegengyülőletet táplálja, sőt ehhez a legjobb céltábla a zsidóság. Azt már elfelejti megemlíteni, hogy ugyanezeket a jegyeket hordozta magán a sztálini bolsevizmus is, amely vélt összeesküvéseket kreált különböző társadalmi osztályok, csoportok ellen. Kezdetben a burzsoázia, azután az orosz földművelő parasztság volt a legnagyobb ellenség, majd az orosz zsidóság. A koncepciós pereknek, a zsidópereknek, a büntetőintézkedéseknek, a Gulagnak csaknem harmincmillió áldozata lett. Sztálinban és társaiban nyilván nem az ősfasizmus dolgozott, hanem a vörös fasizmus, a másság, a más társadalmi osztály elleni gyűlölet, amit összefoglaló nevén bolsevizmusnak ismerünk. A nemzetközi összeesküvés ideológiája sem csupán az ősfasizmus jellegzetessége, hanem a bolsevizmusé is. Eco ősfasizmusról alkotott véleménye kissé zavaros, egyoldalú, s emiatt sok mindenben nincs igaza. Sajnos, akik őt idézik és nyilván nem véletlenül, megpróbálják átültetni elméletét a mai magyar valóságra, nevezetesen a polgári jobboldalra, azok tévednek. Vagy nem ismerik Eco tételeit, vagy elfogadják hamis következtetéseit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.