A Ketterernél az Esti utca fényei

Wagner István
2002. 05. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Örömmel értesülhettünk az utóbbi esztendőkben arról, hogy a magyar műkereskedelem egyre jobban bekapcsolódik az európai vérkeringésbe. Régi fegyverekre szakosodott galériásaink a Dorotheum bécsi történeti árverésein szereznek be gyakorta magyar militáriákat, a Mű-Terem a Wiener Kunst Auktionen licitálásain a Kinsky-palotában vásárol olykor márkás Zsolnay-fajanszokat. Osztrák vagy német műkereskedők mifelénk főleg porcelánra, ezüstneműre, keleti szőnyegre „utaznak”, és még hosszasan folytathatnánk a kölcsönösen előnyös üzletkötéseket az euró bevezetésével még jobban egységesülő kontinensen.
Legutóbb, a Ketterer sorrendben 265. hamburgi árverésén találhattunk a modernek és kortársak 728 tételében tucatnyi magyart. Az egyik számottevő mű esetében hivatkoznak arra, hogy német tulajdonosa a Nagyházi Galéria 1996-os karácsonyi árverésén szerezte azt. Scheiber Hugó Esti utca fényei című, vegyes technikájú képéről van szó, amelyet akkor Budapesten 120 ezer forintról indítottak, és ennek pontosan kétszereséért ütöttek le. Az 1920–30-as évekből való alkotást a németek most külön tanulmánnyal kísérték, amelyből többek között kiderült: „Scheiber Hugó a legjelentősebb magyar futuristák közé tartozik, és a forgalmas nagyvárosi utca motívumát gyakorta ábrázolta, mint sok más kollégája. Ez is expresszív éjszakai jelenet autókkal, gyalogosokkal, hatásos felső villanyvilágítással. Nagy feszültséget szül a kontraszt az absztrahált figurák, mértanias vonalak, illetve a fasor részleteiben is realisztikus ábrázolása közt. Scheiber piktúrájának fejlődési iránya egyre erőteljesebben hajlott az elvontság felé, amely az alakok és a környezet geometrikusan dekoratív formarendszerében nyilvánult meg.” A 48 x 44 centiméteres kartont a Ketterer szakértői előzetesen 1500–2000 eurós értéksávban kínálták, majd annak alsó határán ütötték le végül. Így a magyar fővárosban beszerzett kép német tulajdonosának szép nyereséget hozott.
A Ketterer cég 1954-es alapításakor kimondottan a huszas–harmincas évek avantgárdjára specializálódott markáns profiljának kialakításában, ezért különösen megtisztelő számunkra ez az értékemelkedés. Igaz, hogy ugyanekkor ugyanitt egyik magyar kortársa, Kádár Béla 1920 táján tussal készült tollrajza – a női akt lendületesen elegáns vonalvezetése ellenére – visszamaradt 800–900 euró között egyelőre, de a ház bevett szokása szerint egy hónapig még lehet vásárolni kikiáltási áron az el nem kelt tételekből. Elkelt viszont – mégpedig 1000–1200 eurós becsértéke felett, 1600 euróért – Kassák Lajos Absztrakt kompozíciója 1958-ból. Az akvarellel és tusba mártott ecsettel festett képet a Düsseldorfban élő Pergel Ferenc adta be árverésre műgyűjteményéből, hátoldalán több magyar felirattal. A német katalógus a színes repró mellett hosszasan idézi a grazi Landesmuseum Joanneum keretében működő Neue Galerie akkori igazgatójának – a minálunk is jól ismert Wilfried Skreiner professzornak – 1971-es Kassák-katalógusát „az egyik legjelentősebb kelet-európai konstruktivista” életéről és munkásságáról, valamint Herwarth Walden „Der Sturm”-jához fűződő szoros kapcsolatáról. Magát a képet mint „szabad kompozíciót vonalakkal, színfoltokkal” jellemzi „a legjelentősebb magyar avantgardistától”.
Moholy-Nagy Lászlótól az 1925-ös, Rotenburg toronyból felvett városképének 1983-as levonata szerepelt a hamburgi Griffelkunst kiadásában, és el is kelt 160 euróért, igaz, hogy 200–300 eurós eredeti értéksávja alatt. Végül Victor Vasarely ezúttal is elmaradhatatlan volt a Ketterer hamburgi árverésén. Öt tételben hat lapot vittek kalapács alá tőle, és ebből hármat értékesítettek egyelőre. Az aukción visszamaradt a színes szerigráfiák közül a három „földgömbös”: a vörös-sárga-barna kockás Telw-174/175 (600–700 euróért) éppúgy, mint a drapp árnyalatokból komponált, monokróm Vega-Lum (500–600 euróért) és a barna-sárga Vega-Ond „potom” 400–500 eurós sávban. Elkelt viszont 250–300 eurós alsó határán egy tételben az egyik Zebra-variáns és a Nap-ember fekete-fehér, illetve színes szerigráfiája, míg a kékeszöld árnyalatokban tartott, fekete kockákkal kombinált újabb „földgömbért” – azonos technikával – 500–600 eurós elvárás után négszázat fizettek. Egy hónapos „türelmi idő” után talán újabb eladásokról is írhatunk…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.