A politikai befolyásolás precedenst teremt

Sándorfi György, az Országos Választási Bizottság (OVB) tagja lapunknak adott interjújában kifejtette: a jogszabályi pontosítások az esetleges választási anomáliák kiszűrésére, szankcionálására is alkalmasabbá tehetnék a választási eljárási törvényt.

2002. 05. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ön többször is tiltakozott az OVB-t ért politikai kritikák, támadások miatt. Érzékelt politikai pressziót a háttérből?
– Túlzott és méltánytalan volt a nyomás, ami az Országos Választási Bizottságra nehezedett. Első alkalommal, mindjárt megválasztásunk után, szembesülhettünk a politikai támadásokkal, amikor pártkatonának tituláltak bennünket. Ezt követően már az Orbán–Nastase-megállapodás kritikája foglalta le a politikai közszereplők jelentős részét, így mi mentesülhettünk egy időre a munkánkat nem igazán előrevivő figyelemtől. Tulajdonképpen az emlékezetes Vecsernyés-féle beadvány volt a fordulópont, amikor még a „jogi gengszter” címkét is megkaptuk. Azért, mert lelkiismeretesen foglalkoztunk egy beadvánnyal.
– Azt mondták egyes politikai szereplők, hogy jogi csűrés-csavarással próbálták kétségbe vonni a választások végeredményét…
– Ha ez így lenne, a magyar jog nem ismerné a jogorvoslat lehetőségét, megszűnne a másodfokú eljárás, hiszen mindenki jogsértő lenne, aki fellebbez. Nem lehet tekintélyelvűségre alapozni egy érvelést. Attól, mert valaki nem végezte el a jogi egyetemet, igaza lehet. Ha pedig másoknak a komoly szakmai múlt hiányzott, úgy Zlinszky János volt alkotmánybírónak és Sólyom Lászlónak, az Alkotmánybíróság volt elnökének a véleménye talán mégsem intézhető el egy kézlegyintéssel. Mindketten úgy foglaltak állást, hogy a visszalépett jelöltekre leadott töredék szavazatokat nem lehetne számításba venni az országos listánál. Visszatérve az eredeti kérdésére, nekem azzal volt és van gondom, ahogy a politikai viták befolyást próbáltak gyakorolni az OVB döntéseire. A támadások és az indulatos felszólítás után a választási bizottság többsége úgy határozott, hogy megmásítja saját korábbi határozatát, s mégsem hagy pár napot a kérdés alapos átgondolására, hanem előrehozott ülésen érdemben dönt. Ez az én személyes véleményem szerint megengedhetetlen, hiszen precedenst teremt egy független köztestület tevékenységének politikai befolyásolására, ami a polgári demokráciáktól teljességgel idegen.
– Megdöbbentő volt sokak szerint, hogy a választással kapcsolatos anomáliák, visszaélések szinte semmilyen következménnyel nem jártak. Létezik, hogy nincs szankció, amikor egy képviselőt a választás napján a nyílt utcán megvernek, mint tették a fideszes Illés Zoltánnal? Nem kell ugyanis demagógnak lenni ahhoz, hogy belátható legyen: embereket riaszthat el a voksolástól, ha azt látják, még egy képviselő sem élvez védettséget.
– Ez azért túlzás, hiszen egy-két esetben a területi választási bizottságok helyt adtak a panasznak. Az már más lapra tartozik: ennek semmilyen következménye nem volt a választásra nézve. A kérdés második felére pedig csak azt tudom mondani, hasonló atrocitások esetén mindenkinek jogában áll büntetőfeljelentést tenni. Ez már nem befolyásolja az adott körzetben a választások végkimenetelét.
– És ha egy párt egyértelmű kampánysértést követ el azzal, hogy eteti és itatja a választópolgárokat a választások napján? Egyáltalán, miként fordulhat elő az is, hogy egy szavazókörhöz egy kocsma teraszán vezessen az út, mint például Baranya megyében?
– Tudom, hogy mely esetekre utal, ám ezek elbírálása szintén a területi választási bizottságok kompetenciájába tartozik. A választási eljárásról szóló 1997-es törvény pedig úgy rendelkezik, hogy egy választás eredményét akkor semmisíthetik meg, ha a visszaélés úgymond érdemben befolyásolja a voksolás végkimenetelét. Márpedig a területi bizottságok úgy ítélték meg: ilyen következménye legtöbb esetben nem volt e cselekményeknek. A szavazókörök elhelyezése kapcsán a jogszabály nem tartalmaz konkrét direktívákat arra, hol kell felállítani őket.
– Az is igen elgondolkodtató, hogy semmilyen hátránya nem származott azoknak, akik iskolákban tájékozódtak kötetlen eszmecseréken a gyerekektől szüleik pártszimpátiáiról.
– Csak ismételni tudom magam: a jogszabály ilyen esetekben sem rendel szankciókat, amelyek igazán visszatarthatnák az ilyesfajta valóban ízléstelen kampánytól a politikai erőket. Nekem pedig, mint az OVB egyik tagjának, a testülettel egyetemben nem a törvény bírálata a feladatom, hanem a betartatása feletti őrködés. A választási bizottság csak azzal az eszközrendszerrel gazdálkodhat, amely a rendelkezésre áll.
– S ha a szavazókörben sértenek törvényt? Ha kiderül, hogy egy urnában több szavazat van, mint ahányan leadták a voksukat? Vagy ha az üres urnába bedobandó ellenőrző szelvényt az utcán találják meg, amint terelgeti a szél?
– Szomorú anomáliák ezek, hozzánk is eljutottak ilyen hírek, de az adott szinten döntöttek felőlük.
– Az OVB nem tudott volna mégis föllépni? Hiszen a köztudatban úgy él: az önök testülete egyfajta csúcsszervként működik.
– Az OVB-nek csak arra van jogosítványa a jelenlegi jogszabály szerint, hogy a választás egészét semmisítse meg, ha a visszaélések érdemben hatással voltak a végeredményre. A területi bizottságok egyébként teljes autonómiát élveznek, nincsen tehát semmilyen alá-, fölérendeltségi viszony. Ha valaki panaszának nem adott helyt a területi szerv, a megyei bírósághoz fordulhatott. Az ő döntésük azonban már jogerős, amit az OVB természetesen már nem bírálhat felül.
– Nem tartanak attól, hogy mindez felhívás a táncra a következő választás idején, s az anomáliák csak sokasodhatnak? Végeredményben a választási bizottság tekintélye látja a kárát azoknak az eseménysoroknak, amelyek nyilvánosságot kaptak.
– A kérdésben benne van a válasz. Úgy gondolom, önmagában is beszédes, hogy az OVB-nek a törvénymódosítással kapcsolatos saját elképzelései is lesznek, s erre a parlamentáris szereplők is igényt tartanak.
– Ön milyen változtatásokat tartana célszerűnek?
– Részint azokra a gondokra kell jogszabályi választ találnunk, amelyekről eddig is szó volt. Nem ártana, ha a törvény felsorolná, a választások tisztaságát sértő milyen cselekményre milyen szankció várható, s a jogsértésért való személyi felelősséget is részletezettebben, akár különböző jogterületeken belül is meg kellene állapítani. A választás rendje elleni bűncselekmény gyakorlati alkalmazása során például túl magasan szabják meg a határt a bíróságok. Helyesnek tartanám, ha egy szavazóköri elnök akár köztisztviselői jogviszonyát is kockáztatná azzal, ha súlyos szabálytalanságban részes. Úgy vélem, fontos lenne az is, hogy a két forduló közti, másik választókörzetbe történő átjelentkezések, hirtelen lakhelyváltoztatások ne befolyásolhassák a választásokat, s mindez ellenőrizhető, a választási eljárásra is kiható legyen.
– Az OVB nem tehetett volna többet azért, hogy az emberek jobban legyenek informálva jogaikról, lehetőségeikről?
– Minden ülésünk után a sajtó rendelkezésére álltunk, s a felmerült kérdésekre kimerítő tájékoztatást adtunk. Az már egy egészen más kérdés, hogy ebből mi „jött át” a médián. Talán ezért is lenne üdvös, ha a médiatörvény módosításakor erre is kitérnének.
– Végezetül látja-e akadályát annak a népi kezdeményezésnek, amely a szavazatok újraszámlálására irányul? Szájer József, a Fidesz eddigi frakcióvezetője ugyanis hangsúlyozta: az újraszámlálás semmiképpen sem a választások végeredményének a megváltoztatására irányul.
– Nem nyilatkozhatom olyan ügyről, amelyről az OVB testületi állásfoglalást hoz majd. A népi kezdeményezésekkel kapcsolatos hatályos jogszabály hozzáférhető, mindenki levonhatja belőle a megfelelő konzenvenciákat, biztos vagyok benne, hogy képzett jogászként a Fidesz politikusa sem mulasztotta el ezt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.