Dunaferr: visszaköszön a vagyonkezelői korszak?

Pénteken lemondott Faragó Csaba a Dunaferr Dunai Vasmű Rt. igazgatósági elnöki megbízatásáról és igazgatósági tagságáról az acélmű rendkívüli igazgatósági ülésén. Horváth István, a vállalat korábbi elnök-vezérigazgatója pedig különböző sajtóorgánumokban arról nyilatkozik: a vezérigazgatóit semmiképp, az elnöki posztot különböző feltételekkel vállalná el.

Hunyor Erna
2002. 05. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokan találgatják mostanában: miért döntött Faragó Csaba, a Dunaferr Rt. elnöke úgy, hogy erről a pozíciójáról, és igazgatósági tagságáról is lemond. Ma még nem ismeretes a válasz. Egy biztos, nem a busás „lelépti díj” reményében, hiszen Faragó Csaba már kinevezésekor lemondott az ezzel a beosztással járó tiszteletdíjról.
Horváth István, a Dunaferr Rt. korábbi elnök-vezérigazgatója ugyanakkor néhány sajtóorgánumban – például a Dunaújvárosi Hírlapban – így nyilatkozott: „Az ÁPV Rt. mostani vezetőivel én nem vállalnék közösséget, különösen nem egy elnöki funkciót a Dunaferrnél.
Elképzeléseim már vannak, hogy milyen feltételekkel vállalnám az elnökséget. Arra az időre utalnék, amikor az Acél XXI. Kft.-vel kötött vagyonkezelői szerződés működött, mert szerintem azzal a hatáskörrel lehet felelősséggel egy céget jól irányítani. És persze kell ehhez egy olyan stáb, amely végrehajtja az utasításokat.”

Még egyszer a vagyonkezelői szerződésről
Hat évvel ezelőtt pályázatot írt ki az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. a Dunaferr vagyonkezelésének ellátásáról, amelynek nyertese a Dunaferr Rt. vezetéséből alakult, százmillió forint törzstőkéjű Acél XXI. Kft. lett. Három hónappal a szerződéskötés után – 1996 végén – ötmilliárd forint értékű vagyongyarapodást regisztrált a 21 tagú kft., igaz, ez abból eredt, hogy a szerződéskötéskor még nem volt kész a vállalat konszolidált mérlege. Emiatt akkor csak az előző évi saját tőkét tudták figyelembe venni, ami 36,9 milliárd forintos összeg volt. 1997-ben és 1998-ban 12-13 milliárd forintos vagyonnövekedést regisztráltak.
Az ÁPV Rt. 2000-ben leszögezte, hogy az Acél XXI. Kft.-vel kötött vagyonkezelési szerződés módosítását, esetleg felmondását kezdeményezi. A vagyonkezelő szerint igen különös – és az adófizetők számára hátrányos – megoldás az, hogy egy állami cég vezetői munkaszerződésben rögzített feladataik elvégzéséért a fizetésen és a prémiumon felül még milliárdos nagyságrendű sikerdíjat is kaphassanak. Az ÁPV Rt. szerint irreális a sikerdíj számítási módja is, hiszen már a szerződéskötés pillanatában tudható volt, hogy az Acél XXI. Kft. tényleges eredményjavulás nélkül, könyvelési „trükkökkel” is növelni tudja a Dunaferr Rt. saját vagyonát, így kockázat nélkül hozzájuthat a hatalmas sikerdíjhoz. Az ÁPV Rt.-nél a kormány határozata nyomán részletes belső vizsgálat indult a szerződés létrejöttének tisztázására.
Kiderült, hogy a szerződés a kft. vagyonkezelői díját úgy állapította meg, hogy a társaság saját tőkéjének egy ezrelékét képező fix díj mellett sikerdíjat is biztosított: ez a saját tőkenövekményének 12,5 százaléka (illetve alulteljesítés esetén négy százaléka). A sikerdíj elszámolása a vagyonkezelési szerződés lejártakor esedékes, a megállapodás szerint azonban az évenkénti teljesítés alapján sikerdíjelőleg kifizetésére kerül sor. A tulajdonosijog-átadás egyik sajátos eleme például az, hogy Horváth István, a Dunaferr Rt. volt elnök-vezérigazgatója felett a munkáltatói jogokat (fizetésének, prémiumának, munkafeladatának, hatáskörének megállapítása) az Acél XXI. Kft. ügyvezető igazgatója, azaz saját maga gyakorolta.

Extra díjazások
Az Acél XXI. Kft.-be tömörült 21 cégvezető a Dunaferr Rt.-ben végzett munkájáért saját rendes fizetésén és prémiumán felül csaknem nettó 430 millió forintot vett fel. 1996-ra vonatkozóan a privatizációs szervezet 153 millió forint plusz áfa sikerdíjelőleget fizetett ki, a szintén tulajdonos Kincstári Vagyoni Igazgatóság pedig 1996-ra 43 millió forint plusz áfát, 1997-re vonatkozóan pedig több mint nettó 200 millió forintot utalt át. Fix díjként az Acél XXI. Kft.-be tömörült cégvezetők harmincötmillió forintot kaptak. A vagyonkezelő jogi igazgatósága még a ’96-os szerződést megelőzően leírt véleménye szerint az Acél XXI. Kft. által benyújtott pályázat több oknál fogva is érvénytelen volt. Így például a pályázó nem fogadta el a pályázat díjazási feltételeit, hanem maga szabta meg azokat. A pályázat értékelésekor az egyedüli induló Acél XXI. Kft. a bíróságon még be sem volt jegyezve. A jogi igazgatóság már akkor felvetette, etikus-e az Acél XXI. tulajdonosainak azért külön vagyonkezelési (fix és sikerdíjat) fizetni, amiért – mint a Dunaferr Rt. vezető menedzserei – rendes fizetést kapnak.
1997-es vizsgálatában az ÁPV Rt. felügyelőbizottsága (fb) megállapította, hogy a „vagyonkezelésbe adás előtt nem történt meg a társaság vagyonértékelése, így viszonyítási pont híján csak a saját tőkealakulása alapján nem lehet a cég értékének növekedését megbízhatóan elbírálni”. A bírálatok nyomán az ÁPV Rt. akkori vezetése 1997-ben több pontban módosította a vagyonkezelési szerződést.
Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) is vizsgálta a szerződést, ebben kiemeli: „a szerződés módosítása az ÁPV Rt.-ben tapasztalható jelentős szakmai véleményeltéréseket nem szüntette meg”. Az ÁSZ-nak az ÁPV Rt. 1997. évi tevékenységével foglalkozó jelentése kiemelte: a szerződés előkészítése során felajánlott (a Princz-féle Postabank által vállalt) „bankgarancia nagyságrendekkel alatta maradt a kezelésbe vett vagyonnak, az esetlegesen felmerülő kártérítési felelősségnek. A sikerdíj meghatározásának módszere aggályos, mivel a vagyonkezelési ciklus záró időszakában a mérlegben kimutatott saját tőke értéke jelentősen eltérhet a kohászati vagyon tényleges vagyonértékétől”. A tényleges vagyonérték és a könyvelési műveletekkel előállított vagyonnövekedés közti eltérést jól példázza az ÁSZ által kiemelt eset, amely a vagyonkezelési szerződést megelőző időszakra vezethető vissza. Mint az ÁSZ jelzi, az 1996. szeptember 4-én alapított EMA Power Kft.-be való eszközapportálás során elvégzett eszközátértékelés hatásaként 5,75 milliárd forint értéknövekmény jelent meg.
Az 1996-os esztendő után tehát úgy számlázott ki és vett föl az Acél XXI. Kft. csaknem kétszázmillió forint sikerdíjelőleget, hogy a Dunaferr Rt.-ben olyan könyv szerinti növekedést mutatott ki, amelynek elérése már a szerződés megkötése előtt is biztos volt. Az ÁPV Rt. 1998 augusztusában hivatalba lépett vezetése a fentiek ismeretében kezdettől fogva szorgalmazta a vagyonkezelői szerződés módosítását.

Személyi összefonódások
Az ÁPV Rt. 1998-ban tárgyalásokat kezdeményezett a menedzsment alkotta kft.-vel. Miután a vagyonkezelőnek a tárgyalásokon ismertetett javaslatait az Acél XXI. Kft. nem fogadta el, az ÁPV Rt. – ÁSZ- és fb-véleményeket is figyelembe véve – nem fizette ki az 1997-es és az 1998-as év után igényelt, milliárdos nagyságrendű sikerdíjelőleget. A vagyonkezelési szerződés megkötésével kapcsolatban felvetődik, hogy a szervezet akkori vezetése az ügyben megfelelően képviselte-e a tulajdonos állam érdekeit. Majd az ÁPV Rt. megbízta az Arthur Andersen könyvvizsgáló céget: készítse el a Dunaferr-csoport 18 cégének vagyonértékelését. Ez elsősorban gazdasági átvilágítás volt, amely kiterjedt az esetleges személyi összefonódások kimutatására is. Az átvilágítás csak azokra az adatokra támaszkodhatott, amelyeket az Acél XXI. Kft.-tagok bocsátottak a tanácsadó cég rendelkezésére. A tanulmányban olyan cégek is szerepelnek, amelyek állami tulajdonban még veszteséget halmoztak fel, magántulajdonban (jobbára az Acél XXI. Kft.-tagok tulajdonában) pedig már nyereségesen működnek. Az átvilágítás után a kormány újabb vizsgálatot kezdeményezett, amely a társaság osztalékpolitikájára, a személyi összefonódásokra és a vállalat profiljához nem illő befektetésekre irányult.
A Dunaferr-albizottság év elején elkészült összefoglaló jelentéséből kiderült: a Dunaferrt 1993–1994-ben növekedési pályára állították, a privatizáció előkészítését pedig csak hátráltatta a szerződés. Az Acél XXI Kft. az ÁPV Rt. számára láthatatlanná tette a cégcsoport működését, mivel a vagyonkezelő csak az Acél XXI Kft. által kiadott anyagokból dolgozott. A szerződésben meghatározott sikerdíj egyértelműen előnytelenebb volt az állam számára, mint ami a pályázati kiírásban szerepelt.

Döntésre várva. Elvileg már állást tud foglalni az Európai Unió Bizottságának antidömping igazgatósága a Dunaferr ellen indított antidömping-eljárásban, miután az Európai Unió szakértői megvizsgálták a Dunaferr által kitöltött kérdőíveket – közölte Horváth Tamás, a Dunaferr EU- és integrációs igazgatója szombaton. Az igazgató emlékeztetett: a vizsgálat első szakaszában több száz oldalas kérdőívet küldött az igazgatóság, ezek kitöltésére 45 napos határidőt adott a magyar vállalatnak. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.