Ellenkampány

Ferch Magda
2002. 05. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Varsóban rendezett kongresszust a minap az európai filmművészet helyzetéről az Európai Filmrendezők Föderációja, a FERA, a Lengyel Filmművészek Szövetsége és az európai filmszakmában dolgozók szakszervezetének szövetsége, az Euromei. Robert Glinskit, a nemrég befejeződött magyarországi IX. lengyel filmszemle vendégét pályájáról és a varsói tanácskozásról kérdeztük. A kallódó tinédzserek életét feldolgozó Szia, Tereska (2001) című filmje tizenhárom díjat nyert.
A hetvenes években építészhallgatóként az aquincumi ásatáson dolgozott egy nemzetközi diákcsapat tagjaként. A pénzen, amelyet keresett, beutazta Magyarországot. A nyolcvanas évek elején, amikor a Szolidaritásnak köszönhetően a szabadság szele végigsöpört Lengyelországon, a filmfőiskoláról kijövet ismét Budapestre vezetett az útja. Közelebbről is meg akarta ismerni néhány társával a Balázs Béla Stúdiót, hogy a mintájára stúdiót alapítsanak Varsóban – csak fiataloknak.
– Szerettem az építészetet – válaszolja arra a kérdésre, miért cserélte fel első szakmáját a filmmel –, mert egyszerre érvényesülnek benne a humán és a reál értékek, és mert lehetőséget ad az ember kreativitásának kibontakoztatására. De nem akartam építészként dolgozni, mert meg lett volna kötve a kezem, építhettem volna a szokásos betonbunkereket. Engem a kultúra, főleg a színház érdekelt, és Lengyelországban akkor is pezsgő kulturális élet volt. Arról álmodtam, hogy díszlettervező leszek, de csak az egyetemi színjátszó körnek terveztem díszleteket. Bejártam a filmklubba, rájöttem, hogy a mozi érdekel igazán. Jelentkeztem a lódzi filmfőiskolára, felvettek. García Márquez egyik novellájából forgattam az első filmemet. Nézhetetlen, érthetetlen, borzalmas volt.
– Kiktől kapott indíttatást kezdő korában?
– A nemzeti filmarchívum sorra rendezte a retrospektív vetítéseket a nagy európai rendezők munkáiból, rengeteget jártam moziba. Bergmant először nem értettem, de A hetedik pecsétet látva megéreztem a tehetségét. Végignéztem Fellini összes művét. Szerettem a magyar filmeket, Jancsó Miklós munkáit, a Makk Károly által rendezett Szerelmet és néhány cseh filmet: a Szöszi szerelmét, a Szigorúan ellenőrzött vonatokat. Ezek mély nyomot hagytak bennem. Rájöttem, hogy a filmekben kicsi ördög lakozik, aki sok mindent segít kifejezni.
– Külföldön több helyütt úgy gondolják, jó, hogy sok millióan nézik az idősebb nemzedék nagyjainak történelmi filmjeit, és sokféle kísérletezésre kapnak lehetőséget a fiatalabbak. Belföldön viszont heves viták kereszttüzébe került az alkotók minden nemzedéke. Miért?
– Nálunk a kilencvenes évek elején tetőzött az amerikai film áradata moziban és televízióban egyaránt. Lengyel filmet egyáltalán nem néztek a lengyelek. Azután lassan ráuntak az ugyanarra a kaptafára készült akciófilmekre, és ez a hazai filmeseknek kedvezett. De szó sincs arról, hogy minden rendben volna. Aki filmet akar forgatni, magának kell előteremteni hozzá a pénzt. Televízióknál, magáncégeknél, bankoknál kell kilincselnie. Sokszor olyan embereknél, akik a filmet is csak kereskedelmi szempontból ítélik meg. Néhány rendező kötelező olvasmányokat filmesít meg, így számíthat arra, hogy több iskolányi gyerek vonul a mozikba. A könyvet persze nem olvassák el. De szívesen nézi a lengyel közönség a legbugyutább vígjátékokat is. Legutóbb a Big Brother című realityshow összes szereplőjét gyűjtötte össze valaki egy filmben. Ide jutunk, ha nincs állami támogatás, ha a nagy forgalmazók kizárólag amerikai filmekkel foglalkoznak. Bizonytalanná, kiszámíthatatlanná válik minden.
– Lengyelországban sincs még új filmtörvény…
– A tervezet elkészült, a szakma azonban nincs olyan állapotban, hogy egyöntetűen melléállna. De azért reméljük, hogy még a nyári szünet előtt a lengyel parlament, a szejm elé kerül. A részleteket illetően majd csak kompromisszumra jutunk valahogy. A legfontosabb az volna, hogy a finanszírozásban megegyezzünk. Azt szeretnénk, hogy évente garantáltan bizonyos összeg felett rendelkezzen a filmszakma, mint Nyugat-Európában.
– Milyen légkörben zajlott a varsói kongresszus?
– Nagyon fontos volt számunkra, hogy szembesüljünk egész Európa véleményével, filmtámogatási rendszereivel. Lengyelországban tavaly szeptemberben volt kormányváltás, nehezen tudunk szót érteni a kulturális tárcával. Úgy láttam, hogy az Európa másik feléből érkezőknek is sokat jelentett ez a találkozó. Tisztában vannak vele, hogy rossz helyzetben vagyunk, hogy nincs pénzünk, de azt is tudják, hogy sok tehetséges művész él ebben a régióban. Várnak ránk, számítanak ránk, mondták, mert nagy erőt, energiát képviselünk, és ha összefogunk, azt a védőpajzsot erősítjük, amellyel az amerikai film további térhódítását lehet megakadályozni. Megtanultuk tőlük, hogyan használhatjuk fel a szakszervezeteket a szakma védelmére. Nyugaton a filmcsinálás minden szereplőjének megvan a maga helye, jelentősége. Nem lehet lekezelni, semmibe venni őket.
– Találtak-e követhető mintát a támogatási rendszerek között?
– Igen, a franciát és a németet. Németországban eleve rendkívül nagy összeget fordítanak a kultúrára, és ezt a különböző területeken szabadon lehet felhasználni. Lengyelországban a gazdaság helyzete nem tesz lehetővé ilyen elosztást, ezért számunkra, több más országhoz hasonlóan, a francia rendszer az irányadó. A franciák a jegybevételek 11 százalékát, valamint a videón, DVD-n, a kereskedelmi televíziókban lejátszott filmek után befizetett adót forgatják vissza az országos filmművészeti központon, a CNC-n keresztül a nemzeti filmgyártásba és -forgalmazásba. Ezt szeretnénk mi is.
– Hogyan reagálnak erre a forgalmazók?
– Lázadoznak ellene a mozitulajdonosokkal együtt. Korábban is volt már egy másik, hasonló tartalmú filmtörvénytervezet. Azért bukott meg a szejmben, mert két képviselő harciasan ellenezte. Hamarosan kiderült, hogy mindkettőjüknek mozijai vannak, és a gyerekeik is filmforgalmazással foglalkoznak. Az általuk megindított ellenkampány mégis elég volt ahhoz, hogy elgáncsoljon egy jó javaslatot, holott a kormánynak épp az lett volna a feladata, hogy meggátolja az ilyen privát kalandorakciókat. Franciaországban is volt ellenállás, amikor módosították a támogatási rendszert, de a kulturális tárca olyan erősen, a szakma olyan egységesen kiállt mellette, hogy le tudta győzni az ellenérdekeltséget. Sőt a szabad piac jelképének számító Egyesült Államokban is vezettek be a hazai filmgyártást védő, korlátozó intézkedéseket. A hatvanas évek végén bekövetkezett válságra villámgyorsan reagált a kormány. Elrendelte, hogy az összes tévétársaság fizesse be a filmgyártás céljaira bevételének 30 százalékát. A mozi-, nem a tévéfilmgyártás céljaira. Senki nem siránkozott azon, hogy ez sérti a gazdasági érdekeket. Fizetett mindenki, mint a parancsolat. Gyorsan érezhető lett az eredmény is. Az amerikai filmgyártás költségvetése felkúszott a hadiipar utáni második helyre.
– Eddig azt hallottuk, hogy az Európai Uniónak nem lehet közös kulturális politikája, mert az új Európa lényege a kulturális sokszínűség. A hírek szerint mintha Varsóban módosult volna ez a nézet.
– Jelen volt a kongresszuson Catherine Lalumière, az Európai Parlament elnökhelyettese is. Elmondta, hogy a kulturális sokszínűséget mindenképpen fenn kell tartani, de mivel a szabad kereskedelemről szóló szerződésből következően az amerikai film Európában még nagyobb súllyal jelenik meg, úgy látszik, kulturális területen mégis szükségessé válik az unió beavatkozása valamilyen formában. Ezt erősítik a statisztikai adatok: 2000-ben az Európai Unió országaiban forgalmazott filmek 22 százaléka volt európai, 74 százaléka amerikai! Csodálkozik azon, mondta Lalumière asszony, hogy miközben a kelet-közép-európai országok kormányai keményen tárgyalnak a mezőgazdasági támogatás összegéről, a földeladás lehetőségeiről, senki sem áll ki a kultúra és az oktatás ügye mellett, pedig az éppolyan fontos.

Varsói nyilatkozat
Az Európai Uniónak 376 millió lakosa van. Nemsokára 435 millió lesz. Ez lesz a legnagyobb nézősereg a világon. Engedjék, hogy nekik csináljunk filmeket. Felhívással fordulunk az Európai Unió politikai vezetőihez. Felhívással fordulunk a parlamentekhez és az egyesülő Európa kormányaihoz. Biztosítsanak nekünk olyan törvényeket és eszközöket, amelyek az audiovizuális piacon garantálják a tisztességes konkurencia feltételeit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.