Kiújult a státusvita

A szocialisták még nem hozták nyilvánosságra, mit is változtatnának a státustörvényen, egyelőre csak az biztos, hogy a Romániai Magyar Demokrata Szövetség véleményével szemben az új kormány módosítja a jogszabályt. A lapunknak nyilatkozó Szarka László kisebbségügyi szakértő úgy véli, a törvény biztosította keretek közt a kisebbségi magyar közösségek tagjai megtalálták a számukra fontos kedvezményeket. Kovács Péter nemzetközi jogász pedig azt hangsúlyozta, hogy a jogszabály jelenleg is megfelel az európai normáknak.

Gui Angéla
2002. 05. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az új magyar kormány „újra kívánja gondolni” a határon túli magyarokra vonatkozó kedvezménytörvény problematikáját, a Medgyessy-kabinet olyan megoldásra törekszik majd, amely egy időben négy követelményt vesz figyelembe, hangoztatta az utóbbi napokban Kovács László. A külügyminiszter szerint a státustörvénynek meg kell felelnie a jogszabály eredeti céljainak, egyaránt ki kell elégítenie a magyarországi és a határon túli magyarok érdekeit, összhangban kell lennie az uniós normákkal és a velencei bizottság véleményével, ugyanakkor elfogadhatónak kell lennie a szomszédos országok számára is.
Szarka László, az MTA Kisebbségkutató Intézetének vezetője ugyanakkor úgy véli: a törvény gyakorlati érvényesítésének alig öthónapos tapasztalatai, az érdeklődők és jelentkezők nagy száma azt igazolja, hogy a jogszabály biztosította keretek közt a kisebbségi magyar közösségek tagjai megtalálják a számukra fontos kedvezményeket, s azokkal élni is kívánnak. „A jogszabály alapvető célja ma sem lehet más, mint az, hogy a mindenkori magyar kormány a külhoni magyarokért viselt felelősségének érvényesítéséhez, a kisebbségi létből származó hátrányok támogatáspolitikai eszközökkel való kiegyensúlyozásához törvényileg szabályozott keretfeltételeket teremtsen” – fogalmazott a szakértő. Mint mondta, a törvény eredeti céljainak jelenleg három akadály szab gátat: a végrehajtáshoz szükséges magyarországi költségvetési források szűkössége, a szomszéd országok közül a legnagyobb magyar közösségeknek otthont adó Románia és Szlovákia szűkítő és negatív jogértelmezése, illetve a jogszabály bevezetését kísérő bel- és külpolitikai presztízsharcok verbális és pártpolitkai hordaléka. „Nem szerencsés megközelítés a magyarországi és a határon túli magyar érdekek között bármifajta különbséget tenni” – szögezte le a Kisebbségkutató Intézet vezetője Kovács László elképzelésére reagálva, amely szerint a törvénynek egyaránt ki kell elégítenie az anyaországi és a kisebbségben élő magyarok érdekeit.
A velencei bizottság állásfoglalása az érintett államokkal való megállapodás kötelezettsége mellett az anyaországi törődés, támogatás és kapcsolattartás európai legitimitását is biztosítja, tehát a végrehajtásban semmiképpen sem lenne szerencsés a kisebbségi közösségek támogatásában diszkriminációt látó rosszhiszeműségnek engedményeket tenni, hangoztatta Szarka László. Hozzátette: e tekintetben azonban szomszédaink egy részével együtt Magyarország is az uniós csatlakozási folyamat reguláinak kénytelen alárendelni külpolitikáját. A szakértő egyébként úgy véli, hogy a magyar kultúra fennmaradása, a remélhetőleg mielőbb európai típusúvá váló kelet-közép-európai határokon átnyúló kapcsolattartás Magyarországnak éppúgy alapérdeke, mint a kisebbségi magyarságnak és – deklarált szándékaik szerint – a szomszéd államoknak is. „Integrálódó régiónkban tehát aligha lehet többé helye a nemzetállami kizárólagosságoknak, a kisebbségi kultúrák államhatárok közé zárt, regionális művelődési funkciókra, illetve közvetítő szerepre korlátozott kezelésének” – fogalmazott Szarka László.
A státustörvény újratárgyalására nem lát kényszerítő okot a lapunknak nyilatkozó Kovács Péter nemzetközi jogász sem. „A jogszabály nem ellentétes az európai normákkal” – fejtette ki az egyetemi tanár, hozzátéve, hogy kisebbségügyi kérdésekben általában nincs egységes európai álláspont. A státustörvény kapcsán például három különböző megközelítés hangzott el. Eltérő véleményének adott hangott az Európai Parlament bizottsága, a Miniszteri Tanács, illetve a bizottság egyik biztosa. A különböző reagálások egyike sem a törvény módosítását szorgalmazta, minden esetben az alkalmazásra vonatkozóan fogalmazták meg, hogy a végrehajtásnak kell megfelelnie az európai uniós követelményeknek.
A törvény egyébként nyitva hagyta annak a lehetőségét, hogy miniszteri rendeletekkel bármikor meg lehessen hozni a szükséges változtatásokat, erre egyébként volt is példa: amit a velencei bizottság problematikusnak tartott, azt már korrigálták. A bizottság jelentése alapján pontosították többek között a jogalanyok körét, bevonták a konzuli hálózatot a végrehajtásba. Szintén a velencei testület ajánlotta azt, hogy bizonyos vonatkozásokban kétoldalú megállapodásokat célszerű kötni, ennek megfelelően alá is írták az Orbán–Nastase egyetértési nyilatkozatot. A velencei bizottság elvárásai tehát tulajdonképpen teljesültek – szögezte le Kovács Péter nemzetközi jogász.

Nastase a kedvezménytörvényről. A román kormányfő a Die Presse című bécsi lap tegnapi számában közölt interjúban megismételte: azt várja az új magyar kormánytól, hogy újból megvizsgálja a kedvezménytörvényt. Nastase erről kedden, a hivatalos ausztriai látogatása keretében az osztrák kancellárral folytatott megbeszélése után újságírók előtt hasonló értelemben szólt. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.