Kőlabirintus Kőbánya alatt

Kőbánya elnevezésének megfejtése nem igényel bonyolult szóelemzést: földjéből, pontosabban talajából fejtették ki az 1834-es nagy árvíz idején szinte elpusztult Pest újjáépítésének anyagát. A Dreher Sörgyár alatti ismert pincerendszer például 186 ezer négyzetmétert, mintegy 30 kilométernyit tesz ki. E hatalmas labirintusban eltévedni nehéz lenne, bár az idegen bolyonghatna egy darabig. Félnie azonban nincs mitől, még egy egér sem rejtőzik a puszta kővágatokban. Éhen pusztulna benne.

Zsohár Melinda
2002. 05. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Puha, könnyen faragható, miocén korabeli, úgynevezett szarmata mészkő alkotja Budapest X. kerületének, Kőbányának „talapzatát” – magyarázza Vincze Ernő, a Dreher Sörgyárak Rt. főépítésze. A múlt iránt elkötelezett építészmérnök felel a főváros ipari műemlékeinek egyik legszebbjének tartott gyáregyüttesért – a föld alatt és a föld felett. 1985-től dolgozik az akkor még Kőbányai Sörgyárnak nevezett, majd százéves tradícióval bíró cégnél. Kedvére való, hogy az üzleti szempontok mellett más értékek is vezérlik az új tulajdonost.
– Nem lehet mindent kidobni, ami régi – mondja Vincze, miközben az üzem alatt húzódó mesteséges barlangrendszerbe vezet. A technológiák megújulnak időről időre, de a főzőház szépséges épülete például most külsőre ismét olyan, mint ahogy azt 1910-ben megálmodta a tervezője. Az államosítást követően lepusztított üzemrész virtigli szocialista üzemként érte meg a rendszerváltást, málló vakolattal, kívül futó csőkígyókkal, ide-odaragasztgatott sufnikkal. Tonnaszám bontották el a 90-es évek második felében a haszontalan toldásokat, s tisztították-cserélték ki az eldugult, majd otthagyott vezetékeket, csatornákat. Legalább egymilliárdot költöttek az új birtokosok a renoválásra; a főzőház építészeti nívódíjat kapott.
Az Öreg Ászok feliratú pince vasajtajának zárjában csikordul a kulcs, magas lépcsők vezetnek a mélybe. Az 1834-es nagy árvíz idején csaknem eltűnt Pest, újjáépítéséhez viharos gyorsasággal indult meg az iparszerű kőbányászat errefelé. A kerület már 1244-ben csatlakozott Kőér néven Pesthez, a török időkben is kőlelőhelyként tartották számon. Szőlőt termesztettek az itt élők, vízimalmok dolgoztak a Duna mentén, sört főztek többfelé, s ipari üzemek gyarapították a munkásságot a XIX. századra. A valamikori Pannon-tenger borította tájon a rétegesen lerakódott mészkő könnyen vágható volt, ökrös szekerekkel szállították a megfelelő nagyságúra fűrészelt tömböket a Fehér úton többnyire, amely vélhetően a szállongó mészkőporról nyerte nevét. Az 1870-es évektől fogva megerősödtek a téglagyárak, s a viszonylag puha mészkő elvesztette népszerűségét. Nem bírja a modern világ szennyezését sem, fő ellensége a nedvesség, a sörgyár alatt húzódó impozáns pincerendszert is folyamatosan ellenőrzik. Jelentős összegeket költenek az omlásveszély elhárítására, a vágatok olyanok, mint az egérrágta sajt: csupa elágazás.
Általában hat-hét méter szélesek és ugyanilyen magasak a szögletes vágatok, tizenkét fok átlaghőmérséklet honol télen-nyáron a pincékben. Beszögellések, bevakolt részek tanúskodnak róla, hogy korábban itt élénk munka folyt, de a mai technológia nem teszi szükségessé, hogy a mélyben dolgozzanak a sör előállítói. Másfél évtizede még ászokoltak a mélyben, amelynek bizonyos részei megközelíthetők teherautóval is, közúti kijáratok szakítják meg a föld alatti labirintust. Hihetetlen, de az európai léptékkel is különlegességnek számító természeti-épített ritkaság nem védett. Sem természetvédelmi területnek nem minősítették, sem műemléknek. A Dreher Rt. kitakaríttatta az utóbbi években, több millió forintot fordított a rendre, tisztaságra. Szerencsére a sörgyártás technológiája nem tartalmazott környezetszennyező elemeket, így a többi üzemhez és gyárhoz hasonlóan nem kellett szembenézniük az alagúttakarítóknak a veszélyes hulladékok rémével. Nem penészesek a falak, gombák nem borítják, s egy fia féreggel, egérrel sem lehet találkozni, mivel a rágcsálók éhen pusztulnának a kővágatokban. Nincsenek a falakon rések, repedések, néhol tíz, másutt 20-22 méter mélyen húzódnak a föld alatt a folyosók.
Vincze Ernő úgy ismeri a mészkőpince valamennyi zegét-zugát, akár a tenyerét. Nála nem kevésbé Deák József mérnök, aki 1965-től a sörgyárban kereste kenyerét, később a főépítésze lett, ma magánzóként kamatoztatja ismereteit ugyanitt. Érkezik Gosztola István fővájár, együtt mesélik a kőbányai pincék históriáját, legendáit. Az egyik szakaszon a háború alatt hadiüzem működött, repülőgépgyártás folyt a mélyben, papírok ugyan nem dokumentálják az állítólagos Messerschmidtek összeszerelését. Helyenként nem vágatok, hanem mesterségesen kialakított pillérek tartják az irdatlan kősúlyt. Ezzel statikailag meggyöngítették a szerkezetet, hangzik a magyarázat, ott pedig mindig fönnáll a beomlás veszélye. A Korona pince főfolyosóját kőfallal erősítették meg, roggyanásveszélyes volt a tartófőte.
A gondviselés menekítette meg a 70-es évek végén a főzőház alatti lőtér gyakorlatozóit, emlékszik Deák József. Kedvükre célozgathattak a fegyverszerelmesek a mélyben, senkit nem zavartak, magukat pedig biztonságban tudhatták. Éjjel omlott le a pincemennyezet, senki nem tartózkodott benne, Deákot az ágyából riasztották a helyszínre. Vacogott a foga belé, úgy hálálkodott a sorsnak a késői időpontért. Ha néhány órával hamarabb omlik be a mészkőbarlang, többen a kősírban lelik halálukat…
Csak a legszükségesebb esetben tömedékelik be a vágatokat, több szakértői vélemény után döntenek úgy, hogy „bedugítják” a menthetetlen üreget. Vájárokat alkalmaznak a karbantartásra, kopogózással győződnek meg arról, nincs-e alattomos üreg a falban. Ha kong a fal a kopogórúd nyomán, megerősítik a vágatot. Betonidomkővel falaznak a kőművesek, a falazótégla gyönge lenne, megrepedezne. 450 kilopondnyi (mondjuk úgy: kilogrammnyi) súly nehezedik minden négyzetcentiméternyi felületre a labirintusban. Videóznak, fényképeznek, dokumentálnak mindent, a térkép részletes útmutatót nyújt a valamikor ötletszerűen kivájt alagút formájáról. Nyilván logikusan vésték, bányászták a föld gyomrát a villámgyors építkezések igényei szerint; az újabb és újabb fordulók után feltáruló termek derék és precíz emberek erőfeszítéseiről tanúskodnak. Ne feledjük, nem álltak rendelkezésre hatalmas erőgépek, villany hajtotta fűrészek! A rajz 109 pincét tart nyilván, a jelölt és számozott szellőzőnyílások bizonyítják e tényt.
A 80-as években alpinisták vizsgálták végig az alagútrendszert, megállapításaik diktálják a mai teendőket.
A pincék túlnyomó többsége üres, alig néhányuk hasznosul, egyikben-másikban gombatermesztést folytatnak. Egyik leadó nyíláson leférne egy mamut is, másikon inkább csak egy elemózsiáskosár, de momentán nem aktuális egyik leadása sem. Nem tudják, hogyan is hasznosulhatna ez a természeti és építészeti kuriózum. Talán turistacsoportokat fogadhatnának bennük… De sem unalmas, sem morbid túlélőtúrákat nem terveznek egyelőre. Csak vigyáznak rá. S a hivatalos védettség híján ennek is örülni kell.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.