Küszöbön a hatodik köztársaság?

Amikor a francia Nemzetgyűlés 1958-ban alkotmányt módosított, és ezzel megszületett az ötödik Francia Köztársaság, nagyszerű jövő állt előtte. Adva volt egy rendkívüli tehetséggel megáldott, viszonylag fiatal és népszerű katona-politikus, Charles de Gaulle. Teltek-múltak az évek, és a Mitterand-éra idején azonban már látszottak a repedések a köztársaság alapjain. Az alkotmány ugyanis egyedül egy ember számára tette lehetővé a biztos kezű kormányzást. Ez az államférfi Charles de Gaulle volt.

2002. 05. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Míg a modern Franciaország megteremtője ült az elnöki székben, a rendszer működött. Utódai azonban egyrészt már kevésbé voltak tehetségesek, mint a nagy elnök, másrészt az idő is kikezdte a nem kevés monarchista vonást is magán viselő alkotmányt. De Gaulle éppen utódaira – és a népfelség elvére – gondolva csökkentette saját elnöki jogkörét, hogy a Nemzetgyűlés is bele tudjon szólni az ország vezetésébe. A hét évig tartó elnöki mandátum mellett ugyan öt évre választották a képviselőket, de a tábornok biztos volt abban, hogy nem kell az utolsó két évet ellenzékben eltöltenie. Neki valóban nem kellett, ám utódainak ez osztályrészül jutott.
A legnagyobb hatalommal rendelkező elnök időnként azzal a kormánnyal volt kénytelen együttműködni, amellyel naponta vívott kemény vitákat az ország irányításának minden területén. A francia választó pedig a kimutatások szerint nem idegenkedett ettől a természetellenes házasságtól. Vagy csalódott az adott pártszövetség teljesítményében, vagy kiegyensúlyozó tényezőt látott a „társbérletben”.
Abban azonban mostanra biztos minden francia, hogy Le Pen esetében szó sem lehet társbérletről. A szélsőséges politikus ugyanis nem vitapartner, hanem legyőzendő ellenség. Szimbóluma mindannak, ami Charles de Gaulle elnök 1969-es lemondása óta folyik Franciaországban. A személyre szabott alkotmány néhány helyen szorít, máshol pedig túlságosan bő, így fordulhatott elő, hogy a lakosság több mint 33 százaléka a szélsőséges pártok elnökjelöltjeire voksolt, egyben nemet mondva az ötödik köztársaság eszméjére. Jacques Chirac – az újraválasztásért ringbe szálló mindenkori elnökök magasan legrosszabb eredményével – még a húsz százalékot sem tudta elérni. Nem az ő érdeme, hogy még így is elsőként fordulhatott a mindent eldöntő május 5-i forduló felé vezető célegyenesbe. Köszönheti ezt az önmagát szétforgácsoló baloldalnak, amely képtelen volt a lakosság igényeire odafigyelni, valamint a szavazópolgárok azon majdnem harminc százalékának, akik távol maradtak az urnáktól. Soha nem volt ilyen magas azoknak a száma, akik számára „mindegy”, ki lesz az elnök. A demokratikus hagyományaikra oly büszke franciák ezzel is újabb szöget vertek az ötödik köztársaság koporsójába.
Nyugati lapok előszeretettel nevezik az április 21-én történteket „apokalipszisnek” vagy „kataklizmának”, amely után nem áll fel könnyen az ország a padlóról. Hiszen az egész baloldali tábor örök ellenségét, a hét- éves elnöksége alatt folyamatosan szapult Jacques Chiracot lesz kénytelen visszaszavazni a hatalomba, nehogy bekövetkezzen a valódi katasztrófa, Le Pen győzelme. Az elmúlt hetek eseménysorozatai, tüntetései és az országot egységbe kovácsoló szózatai alapján biztosra vehető, hogy nem a szélsőséges pártvezér foglalja el 2002-től az elnöki széket. A Le Pen-jelenség azonban fel kell, hogy nyissa az alkotmányozók szemét, és el kell gondolkodniuk a váltáson. Mi a biztosíték arra, hogy öt év múlva is egységbe forr a nemzet az akkori Le Pen ellen, vagy nem bújik elő az ismeretlenségből egy újabb, sokkal erősebb önjelölt nemzetvezető? A Franciaországban rendkívül erős kommunistákkal és trockistákkal hogyan lehet felvenni a harcot? A 2002-es elnökválasztás egyszer és mindenkorra megmutatta, hogy Charles de Gaulle nélkül nem működik az ötödik köztársaság. Az alkotmány résein beszivárgó antidemokratikus pártok pedig – ha a világ vigyázó szemeit nem veti Párizsra – a hatodik köztársaság megalapítását is kérdésessé teszik. A hagyományos pártok nem figyeltek eléggé a mutatkozó bajokra. A szocialista Jospin-kormány inkább a harmincöt órás munkahét kidolgozásával és a munkanélküliség visszaszorításával foglalkozott, Chirac Tömörülés a Köztársaságért mozgalma pedig ennek bírálatával. Le Pen ezalatt a bevándorlással és az ehhez szorosan kapcsolódó bűnözéssel riogatott.
A történtek alapján mégis kijelenthető, hogy nem a szélsőséges gondolatok nyertek egy csapásra teret a franciák körében, sokkal inkább az elégedetlenség, a vágy a változásra – az ötödik köztársaság kifáradása. Jellemző egy Le Pen-szavazó gondolata: „Eddig Jospinre szavaztam, de nem történt semmi. Le Pent még nem tettük próbára, lehet, hogy ő fog segíteni rajtunk.” Ebből is látható, nem a jobboldalról a szélsőségek felé sodródó polgárok szavazataira számíthatott Le Pen, hanem minden emberére, akik megelégelték a korrupciós ügyekkel és tehetetlenséggel jellemezhető nagy pártok uralmát. Ugyanígy érdekes a szavazatok földrajzi megoszlása is. Azokban a francia megyékben, ahol az Atlanti-óceán jelenti az ország határát, Chirac nyert. A német, belga, svájci határokon – valamint a déli, jelentős arab lakossággal bíró megyékben – Le Pen, a Pireneusok hegyvonulatain és a francia Baszkföldön viszont Jospin. Ez akár üzenetet is hordozhat magában: ahol nem természetes határok védik az országot, és a lakosság együtt él szomszédaival, ott az idegengyűlölő felhangokra különösen vevők a szavazók.
Hogy milyen lehet a francia Hatodik Köztársaság? Lényegében elveszíti minden francia hagyományát, és hasonul az Európai Unió többi köztársaságának (és monarchiájának) parlamentalapú hatalomgyakorló rendszeréhez. Egyes elemzők szerint a legvalószínűbb egy brit típusú parlamentáris és az amerikai elnöki rendszer hibridje. Ugyanakkor a franciák minden bizonnyal végleg száműznék politikai szótárukból a „társbérlet” kifejezést. Az elnöki poszt ugyanis már nem lesz olyan lényeges, mint a miniszterelnöki bársonyszék. Így a pártok sokkal inkább a parlamenti választásokra fogják mozgósítani szavazóikat, az államfő személye mindinkább szimbólikussá válik – mint az történik egész Európában. Közvélemény-kutatók elemzései arra mutatnak, hogy már a mostani, talán végnapjait élő ötödik köztársaságban sem bíznak annyira az elnök intézkedéseiben. Sokan már most biztosak benne, hogy az érdemi munka inkább a parlamentben folyik, Chirac mindössze jelkép az ország élén. Ennek ellenére még mindig nem omlott össze a rendszer, és az elnök rengeteg olyan jogosítvánnyal van felvértezve, amely alapjaiban felforgathatja Franciaország és Európa mindennapjait. A legfontosabb, hogy feloszlathatja a Nemzetgyűlést és új választásokat írhat ki, ha úgy ítéli meg, nem tud együtt dolgozni a kormánnyal. Ez a politikai adu ász minden bizonnyal ki fog kerülni az új elnök kezéből, megelőzendő a káoszt egy „nem megfelelő” államfő esetén. Ütőkártyák nélkül viszont a hatodik köztársaság elnöke protokolláris megbízásokon kívül nem tehet sokat. Bár sokkal hatékonyabb lehetne az új rendszer, kérdéses, szeretnék-e ezt a franciák. Így ugyanis elveszne az a bohém színe a kontinentális politikának, amelyet Franciaország különállása, befelé fordulása jelentett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.