Nemzetpolitikai minimum

Harrach Gábor
2002. 05. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Noha a határon túli magyar politikusok visszafogottan kommentálták az anyaországi választásokat, a végeredmény sokkolta az ott élő nemzeti közösségeket. Még Bíró Béla, a hazai baloldali lapokban rendszeresen publikáló, jobboldali szimpátiával aligha vádolható bukaresti egyetemi tanár is elismerte, hogy a Fidesz–MDF-koalíció veresége a romániai magyaroknak, szinte már pártállástól függetlenül, fájdalmas élmény (Szalonok és lövészárkok. Krónika, 2002. április 27.). Hasonló a helyzet a Felvidéken is: a pozsonyi Új Szó internetes szavazása szerint a magyaroknak csupán a 28 százaléka elégedett a választások kimenetelével. A határon túli magyar közösségek félelme kettős tapasztalatban gyökerezik. Egyrészt nem felejtették el a Kádár-rendszer nemzetmegtagadó politikáját, amely a kisebbségi kérdést az utódállamok belügyének nyilvánította, itthon pedig keményen büntette a magyar–magyar szolidaritás megnyilvánulásait. Másrészt az 1994–98 közötti tízmilliós nemzetpolitika emléke is igen élénken él bennük. A balliberális koalíció fő művének is tekinthető alapszerződések például egyetlen stratégiai jelentőségű kisebbségvédelmi előírást nem tartalmaztak, s ami még rosszabb: nélkülözték a magyar kisebbségek legitim képviselőinek egyetértését. Tabajdi Csaba a Népszabadság 2000. november 9-i számában a következőképpen definiálta a Horn-kormány magyarságpolitikáját: „Amikor mi kormányon voltunk, abból indultunk ki: a szomszéd országok politikai osztályának közreműködése nélkül nem lehet megoldani a kisebbségi magyarság problémáját. Ezt tehát miszerintünk Budapestről nem lehet megtenni, ha ehhez Bukarest, Pozsony, Belgrád, Kijev (!) nem kíván partner lenni.” Hasonlóan defenzív, lemondó szemléletet tükröznek Horn Gyulának a Magyar Írószövetség tagjai előtt 1997. május 7-én elmondott szavai is: „Az európai integráció (!) vezet majd oda, hogy Romániában vagy Szlovákiában rendbe jöjjenek a dolgok. Mert ezen keresztül lehet segíteni az ottani magyarokon. Mi nem tudunk Budapestről segíteni.”
A polgári koalíció szakított elődje kiváró, helyzetkövető, a szomszédos országok esetleges jóindulatára építő politikájával, s ahelyett például, hogy ölbe tett kézzel várta volna az 1959-ben megszüntetett Bolyai Tudományegyetem visszaállításának reménytelen pillanatát, állami költségvetésből magyar magánegyetemet létesített Erdélyben. Ugyanennek az offenzív nemzetpolitikai felfogásnak a jegyében építették újra a szerbek által lerombolt horvátországi magyar templomokat, vagy tették lehetővé tizenkétezer kárpátaljai család földhöz jutását. De előrelépés volt a Mária Valéria híd újjáépítése, a határon túli magyarságnak szánt össztámogatások emelése, nem beszélve az olyan merész kezdeményezésekről, mint az észak-erdélyi autópálya társfinanszírozására tett magyar ajánlat, amely egyrészt átdobta a labdát Bukarestnek, másrészt Kárpát-medencei perspektívába helyezte a gazdasági fejlesztések kérdését. És végül, de nem utolsósorban az előző négy év eredményei között kell említenünk a Magyar Állandó Értekezlet létrehozását és a státustörvény megalkotását, amelyeknek köszönhetően a politika és a tömegek szintjén is intézményesült a magyar–magyar integráció. Ez utóbbit, mivel személyre szóló jogi kapcsolatot teremtett az anyaország és az elszakított nemzetrészek között, az eltelt tizenkét év egyik legnagyobb stratégiai lépésének tekinthetjük.
A korszakalkotónak is mondható döntések tükrében még inkább kirajzolódtak a polgári koalíció és a baloldal nemzetszemlélete közötti markáns különbségek. Noha a parlamenti pártok közül hivatalosan csak a szabad demokraták utasították el a kedvezménytörvényt, számos nyilatkozat utal arra, hogy valójában az MSZP számára is idegen annak szellemisége. Kovács László például az erdélyi Krónikának adott tavalyelőtti interjújában még illúziónak nevezte a státustörvényt. Ráadásul a szocialista politikusok oroszlánrészt vállaltak az olyan kirekesztő, mélyen sértő szólelemények népszerűsítésében is, mint például státusmagyar, etnobiznisz, etnokorrupció. De nem növelte a két baloldali párt jó hírnevét az Orbán–Nastase-megállapodás ürügyén rendezett, látszólag román-, valójában azonban magyarellenes hecckampány sem, amely tovább növelte az anyaország és a nemzetrészek közötti érzelmi szakadékot. Ugyancsak az elszomorító jelenségek között kell említenünk a Benes-dekrétumok ügyében tanúsított ellenzéki magatartást. Noha a dekrétumoknak az Európai Parlamentben tárgyalása, valamint Gerhard Schröder tervezett prágai útjának lemondása a magyar álláspontot igazolta, az MSZP és az SZDSZ az ilyenkor szükséges összefogás helyett a kormányfőt kezdte támadni.
A sors iróniája, hogy éppen egy cseh lapnak, a Lidové Novinynek kellett elmagyaráznia a hazai baloldal számára: Orbán Viktort azzal vádolni, hogy szétverte a visegrádi együttműködést, nem jelent mást, mint felcserélni az okot az okozattal.
Az MSZP és az SZDSZ által az előző négy évben felmutatott nemzetpolitikai alternatíva gyakorlatilag kimerült a bukaresti, pozsonyi, prágai nacionalistákkal való összejátszásokban. A kirívó esetek között kell említenünk az MSZP-vezetők és a magyarellenes Peter Weiss között lebonyolított, titkosnak szánt találkozót, ahol bőségesen ellátták munícióval a státustörvény egyik legvehemensebb szlovák ellenzőjét. De ugyanerre a lapra kívánkozik Eörsi Mátyásnak és a szlovák liberális párt alelnökének, Juraj Svecnek a „diszkriminatív kedvezménytörvényt” elítélő közös januári nyilatkozata is. S talán az sem szorul különösebb bizonyításra, hogy a balliberális sajtó mind a státustörvény, mind a Benes-dekrétumok ügyében folyamatosan együtt lélegzett a bukaresti Adevarullal vagy éppen a pozsonyi Pravdával.
A határon túli magyar közösségek az utóbbi évek tapasztalatai alapján jogosan féltik a négy év alatt elért nemzetpolitikai eredményeket. Az Orbán–Nastase-megállapodás felülvizsgálata például aligha képzelhető el a státustörvény sérülése nélkül, hiszen Bukarest ingyen soha nem fog beleegyezni az annak idején nagy román győzelemként kommunikált egyezmény megváltoztatásába.
Szinte biztosan elmarad a Széchenyi-terv márciusban bejelentett, Kárpát-medencei szintű kiterjesztése, noha ennek még a státustörvénynél is nagyobb jelentősége lenne a nemzetrészek közérzetét és egzisztenciális állapotát illetően. Ami a Benes-dekrétumokat illeti, az ősszel várhatóan győztes Edmund Stoiber sem Magyarországban lel majd partnerre, amikor a jelenlegi német vezetésnél markánsabban kíván fellépni Európa utolsó érvényben lévő fasisztoid jogszabálya ellen. Végül pedig fel kell készülnünk az Orbán–Nastase-megállapodás után tapasztalt, az irigységet, a lenézést, az egzisztenciális félelmeket felszínre hozó politika megismétlődésére is. Arra, hogy hazánkban újra előszedik a magyar kártyát, mert mindig lesznek olyanok, akiket a legrosszabb emberi érzelmekre alapozva meg lehet majd szólítani a népszerűségvesztések idején.
Túl sokáig azonban nem tartható, hogy a határon túli magyarságnak minden választás a Kádár és Horn nevével fémjelzett szemlélet visszatérésének kockázatát hordozza magában. Éppen ezért a baloldalnak tisztáznia kellene önmagával a nemzet egészéhez, azaz tizenötmillió magyarhoz való viszonyát; el kellene döntenie, hogy az összmagyarság érdekképviselete vagy a szomszédok érzékenysége a fontosabb szempont; mindenekelőtt pedig szakítania kellene a pártpolitikában és a szellemi holdudvarban tevékenykedő szélsőségesekkel. Azokkal, akik januárban lerománozva az erdélyi magyarságot lélekben huszonhárommillió román miniszterelnökének nevezték Orbán Viktort. Vagy akik – amint azt a napokban az ATV-ben láthattuk – nemhogy a határokon átívelő nemzetegyesítés gondolatát, de még a székely himnuszt (!) is a revizionizmus megnyilvánulásaként értékelik. Vagy akik a magyar zászlók látványából a fasizmusra irányuló tömeges lelki igényre következtetnek.
A hosszú távú megoldást csak egy nemzetpolitikai minimum elfogadása jelentheti. Egy offenzív, kormányokon átívelő Kárpát-medencei stratégiát egyedül erre lehet alapozni. A nemzeti minimum kérdésében a polgári koalíció már letette a névjegyét. A labda most a másik térfélen pattog.

A szerző kisebbségkutató

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.