Önarckép

„Tanulj, hogy élj!” – ez a felirat fogadja a diákokat az erfurti Gutenberg gimnázium bejárata felett. Az a fiatalember, aki április 26-án, péntek délelőtt a hátsó bejáraton át lépett be az épületbe, egészen más céllal érkezett.

Stefan Lázár
2002. 05. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vécében magára vette a nindzsa harcosok fekete öltözékét, a fejét szintén fekete álarc mögé rejtette. Oldalán vészjóslóan csillant az odaszíjazott rövid csövű puska, a Pump-Gun, kezében kilenc milliméteres automata pisztolyt lóbált. Pillanatok alatt elkezdődött a mészárlás. A tizenkilenc esztendős Robert Steinhäuser ámokfutása nyomán a riadóztatott kommandósok tizenhét holttestre bukkantak, és negyven töltényhüvelyt szedtek össze. A halottak között találták a tettest is, aki önkezével vetett véget életének.
A tragédia megrázta az egész országot. Az őszinte együttérzés, az együvé tartozás érzése, a közös gyász dominált – a dráma magyarázata viszont egyelőre várat magára, a miértre adott válaszok felületesek. A politikusok kötelességüknek érzik, hogy állást foglaljanak, új, szigorúbb törvényeket emlegetnek, de a szörnyű tett valós indítékait nehéz feltárni.
Holott a vérfürdő rendezőjének sorsa számtalan támponttal szolgál. Jellemképének megrajzolásánál iskolatársai ellentétes információkat adnak: „Zárkózott, tartózkodó, magába forduló, feltűnést kerülő alkat volt” – vélik egyesek. „Dacos, engedetlen, arrogáns” – mondják mások, és idézik egyik kijelentését: „Egyszer majd mindenki meg fog ismerni!” Tekintélyromboló hajlamára utal az a történet, amelyet az egyik diáklány mesél róla: „Berlini osztálykirándulásunk során – igaz, hogy alkohol hatása alatt – pisztolyt formált a hüvelyk- és mutatóujjával, a »fegyvert« ráfogta az egyik tanárunkra, és kijelentette: agyon foglak lőni!” Hans Lipp biológiatanárt most ott találták az áldozatok között. A szövetségi és tartományi bűnügyi hivatal szakemberei szerint Robert Steinhäuser április 26-i gaztette idején kizárólag a tanári kar tagjaira vadászott, két iskolatársát – egy lányt meg egy fiút – nem szándékosan, hanem egy csukott ajtón keresztül leadott lövésekkel ölte meg.
Robertet két évvel ezelőtt megbuktatták, osztályt kellett ismételnie. Az érettségit megelőzően végleg kitiltották a gimnáziumból, miután rendszeres távolmaradását hamis orvosi bizonyítványokkal igyekezett igazolni. Életében először tapasztalta meg a bukást, a csalódást. Türingia szabályai szerint az a diák, aki nem jut túl az érettségin, hivatalosan semmiféle iskolai képesítéssel sem rendelkezik, szemben más tartományokkal, ahol ilyen esetben legalább az alsóbb fokú polgári iskola elvégzését igazolják. A teljes kudarc – amelyet a szülei előtt elhallgatott – végzetes útra terelte. Egyre több időt töltött a Domblick nevű lövészegyesületben, ahol hetente kétszer edzett, és kitűnt élénk érdeklődésével. Az egyesületi tagság feljogosította arra, hogy tavaly októberben fegyverviselési engedélyt kapjon.
A Német Lövészszövetség (DSB) 1,6 millió taggal rendelkezik. Josef Ambacher DSB-elnök az erfurti tragédia után azonnal felhívta a figyelmet arra, hogy a klubokban jól képzett szakemberek foglalkoznak az utánpótlás tagjaival. Közülük viszont senki sem figyelt fel arra, hogy Robert Steinhäuser fokozott érdeklődése jóval túllépte a sport kereteit. A sors iróniája, hogy a parlament éppen azon a napon fogadta el a fegyverviselés megszigorítását szolgáló törvényjavaslatot, amikor a Gutenberg gimnáziumban alig húsz perc leforgása alatt tizenhat személyt ölt meg a merénylő célzott fejlövésekkel.
A politikai pártok most kórusban követelik az alighogy elfogadott jogszabály átdolgozását, mindenekelőtt a fegyvertartási korhatár további felemelését szorgalmazzák 18-ról 21 évre.
Önmagában a lőfegyver birtoklása azonban aligha sodorta volna bele Robert Steinhäusert a szörnyű tett elkövetésébe. A fiatalember legközelebbi hozzátartozói sem vonhatják ki magukat a felelősség alól. A szolid polgári család tagjai – az ápolónő édesanya, a külön élő apa, aki a Siemens cég mérnöke, illetve Robert hat évvel idősebb bátyja – nem figyeltek fel arra, hogy a fiú szorgalmas fogyasztója a háborút idealizáló, erőszakot dicsőítő videóknak és komputerjátékoknak. Ha az interneten szörfölt, rendszeresen a „sátán fia” név alatt jelentkezett be. Legszívesebben a Counterstrike játékot űzte, ebben álarcosok virtuális géppisztolyokkal likvidálják egymást. A házkutatást tartó rendőrök számtalan kazettára bukkantak, amelyek üzenete: a győzelem azé, aki fegyverrel tör utat magának. A vizuális befolyás hasonló stílusú zenei kísérettel párosult: Steinhäuser a heavy metal egyik extrém irányzatát képviselő zenekar rajongója volt.
Ezek hallatán a politikusok azonnal az eddigi ifjúságvédelmi törvények megszigorítását is elengedhetetlennek tartják. Edmund Stoiber, a kereszténydemokraták kancellárjelöltje a következő követeléssel lépett elő: „Az erőszakot magasztaló videóknak és játékoknak nem szabad a gyerekek kezébe jutniuk, el kell tűnniük az üzletek polcairól!” A szociáldemokraták parlamenti csoportjának vezetője, Peter Struck hasonló szellemben felvetette a kérdést: „Mit lehet tenni annak érdekében, hogy a tévéműsorokból kitiltsák az erőszakot népszerűsítő filmeket?”
Gerhard Schröder kancellár a jövő héten akar megbeszélést folytatni a témáról a televíziótársaságok felelős vezetőivel. Azt várja el tőlük, hogy önkéntes ellenőrzéssel vessenek gátat az erőszak dicsőítésének. Amennyiben erre az illetékesek nem hajlandók, akkor szerinte a törvény segítségével kell megoldást keresni.
A pedagógusok érdekképviseletei a tragikus esemény okán ismételten felhívják a figyelmet a tanítók és tanárok egyre kritikusabb helyzetére. A karrier érdekében keményen könyöklő, az anyagi sikert az elismerés egyedüli fokmérőjének tartó, az őszinte emberi kapcsolatokat elhanyagoló, a szociális nehézségek felett átsikló társadalomban egyetlen szakmai réteg sem fizet magasabb árat a mulasztásokért és vétkekért, mint a pedagógusok. Nemcsak verbális támadásoknak, testi épségükre vonatkozó fenyegetéseknek vannak kitéve, hanem lelki nyomásnak is. Ugyanis a szülőkben egyre erősödik az a tarthatatlan meggyőződés, hogy a gyereknevelés elsődlegesen az iskola, a tanárok feladata.
Amikor a történelmet és művészettörténetet oktató Rainer Heise az iskola folyosóján szembe találta magát az akkorra már idegileg megviselt Steinhäuserrel, hidegvérrel így szólt hozzá: „Ilyen egyszerűen nem mehetsz el innen, beszélnünk kell!” A válasz elmaradt, de az ámokfutó egy pillanatra leeresztette fegyverét, és a tanár kihasználta a kínálkozó alkalmat: belökte egy raktárhelyiségbe, és rázárta az ajtót. „Nem tudom, miért kímélt meg. Tőlem is rossz osztályzatot kapott, ha megérdemelte, de én soha nem aláztam meg, sőt igyekeztem motiválni!” – mondja Rainer Heise, aki akkor látta utoljára egykori tanítványát, amikor azonosította az öngyilkosságot elkövető, vérében fekvő fiatalembert.
***
Iskolai lövöldözések Európában

Skócia 1996. március: a fegyvermániás Thomas Hamilton 16 gyermeket és egy tanárt lő agyon egy dunblane-i általános iskolában.
Németország 1999. november: egy 15 éves diák Meissenben megkéselte tanárát, miután arra fogadott osztálytársaival, meg meri-e tenni.
2000. március: egy 16 éves tanuló Branneburg egyik magániskolájában agyonlőtte 57 éves tanárát.
2002. február: egy freisingi iskola kicsapott diákja megölte az iskolaigazgatót, és csőbombákat robbantott az épületben.
Bosznia 2002. április 30.: egy 17 éves diák Vlasenicában az iskolában lőtte agyon tanárát, egy másikat pedig megsebesített, mielőtt végzett magával is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.