Ostrom- és hadiállásképek a XVII. századból

Amikor a legszebb európai városképek illusztrációként vagy önálló lapokon, különböző technikával elkészítve napvilágot láttak, Pest, Buda és Óbuda még különálló városok voltak a török tartomány középpontjában, ahol lényegében állandó hadiállapot uralkodott. Az ekkoriban főként német mesterek által készített metszetek zöme így elsősorban ostrom- és hadiállásképekből állt, amelyekhez maga a város általában csak a hátteret nyújtotta.

Gazsó Rita
2002. 05. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hazánkról a XVII. században rajzolt metszetek többnyire a kor kiválló mérnök- és főrangú tisztjeinek utasítására és útbaigazításai alapján készültek, amivel jóformán egész Európát, a német mellett holland, olasz és angol krónikákat is elláttak képekkel.
Az ábrázolások ekkoriban legnépszerűbb fajtája az ostromkép és a hadiálláskép annyiban különbözött egymástól, hogy míg az első a hadiközpont, Buda környékének illusztrálásán kívül a felállított ellenséges ágyúütegeket, sátor- és szekértáborokat is bemutatta, addig a hadiálláskép rendszerint madártávlatból és többnyire csak alaprajzszerű módon – házcsoportok, utcák és egyéb illusztrálási elemek nélkül, a legfontosabb tájékozódási pontok berajzolásával – ábrázolta a budai Vár környékét. Volt azonban hadiálláskép, amely működésben lévő ágyútelepeket, rohamra induló vagy küzdő csapatokat, valamint a város védelmi rendszerét is ábrázolta utcák, terek hátterével. Közös jellemzőjük, hogy könyvillusztrációként, krónikamellékletként jelentek meg, széles réteg kultúrszükségletét elégítve ki ezzel. A XVII. századi európai olvasó világtörténeti ismereteinek szinte egyedülálló forrásai voltak, ezért az ostromképeket többnyire jelmagyarázattokkal, hosszabb leíró szövegrésszel látták el.
Az ostromképek legnépszerűbbje a Wussim-metszet volt, amely az 1684-ben elkezdett, majd rövid idő után félbehagyott rohamot mutatta be. A Vérmező felől támadó keresztény hadak támadását ábrázolta gazdag szemléletességgel és drámai elevenséggel, fő témáit pedig a kor gyakorlata szerint az előtért színesítő jelenetek egészítették ki. A metszet előtípusa a harmincas években megjelent Merian-rajz volt, amelyet mint kedvelt alaptémát ismételt meg a későbbi krónikaillusztrátorok egész tábora. Jellemzője, hogy maga az ostrom inkább keretként jelent meg, a hangsúly a Vérmező körül táborozó hadakra lecsapó török csapat bemutatásán volt. Művészi megoldása ellenére – ám számtalan pontatlansága folytán történeti hitelességben – messze a Wussim-metszet alatt maradt. Az viszont biztos, hogy az 1684-es és az 1686-os – a Várat nyugati oldalról ábrázoló – ostromképek között alig van különbség, az 1684-es ostromot ábrázolók a Wussim-metszet, míg az 1686-osok a Merian-munka alapján készültek. Ez ismétlődik azután számtalan változatban, mindössze az előtér jelenetein változtatva. Az ostromképek művészeti ízlés és felfogás szerint két csoportban jelentek meg. Egyik az útleírásokhoz, a másik pedig a világkrónikákhoz készült. Az útleírások mellett nagyrészt Buda vagy Pest látképét láthatjuk, míg a krónikákban a látképek mellett ostromrészletek is megjelennek. Az utóbbinál azonban bizonyos, hogy maguk a rajzok a krónikaszövegektől függetlenek voltak, illetve azokat csak annyiban egészítették ki, hogy a korabeli olvasónak némi fogalma legyen a várról, ahol az ostrom éppen zajlott.
A tisztán katonai jellegű rajzok közül kettő emelkedik ki igazán. Az egyik Happel 1687-es krónikájának metszete, amelyen Pest-Buda kelet felől, madártávlatból látható, a budai ostromló hadak állásainak részletes ismertetésével, a másik pedig Hallart főtiszt – szintén hiteles helyszíni mérések segítségével – ugyanerről készített rajza. Ezek ugyan mindössze gyakorlati követelményeket teljesítő hadi térképek voltak, amelyek az olvasót az ostrom korabeli hadászati helyzetébe avatták be, ám ennek ellenére hűen ábrázolták magát a várost is.
A XVII. század ostrom- és hadiállás- képei, bár a ma történésze számára kevés újat mondanak, a korabeli, átlagosnál műveltebb, a világ hírei iránt nyitott krónikaolvasót az ostrom alatt vergődő vár köré varázsolták, ahol Nyugat és Kelet döntő küzdelme zajlott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.