Aki eddig még nem olvasta György Attila Az én státusom című írását, az most hagyja ezt a cikket, és fogjon neki a lap aljára tördelt publicisztika átböngészésének. A fiatal csíkszeredai író jegyzete ugyanis jókora vitát kavart Erdélyben, akkorát, hogy anyaországi gondolkodók is fontosnak tartották hozzászólni. Az általa felvetett kérdések – és az arra keresett válaszok, majd azok továbbgondolása – eléggé fontosak ahhoz, hogy ezt az írást a Magyar Nemzet olvasóival is megismertessük. Április 21. után egy újabb árnyalattal is gazdagodott a vita: a magyar országgyűlési választások második fordulója után ugyanis kicsit más szemüvegen keresztül nézzük világunkat.
Most úgy tűnik, új időszámítás veszi kezdetét a határon túli magyarok életében is. Az érzést talán azzal a példával lehetne legpontosabban megfogalmazni, mint amikor Apátiaországba megérkezik az első vonat, az emberek reménnyel telve kapaszkodnak fel rá, a szerelvény zötyögve elindul, hatalmas a boldogság, aztán jön a kalauz és közli: valahol félúton valakik felszedték a síneket.
De térjünk vissza a vitára! Már maga a vita ténye nagy dolog: Erdélyben ugyanis a rendszerváltás után nem alakultak ki azok a fórumok, ahol érdemben el lehetne gondolkodni a romániai magyar társadalmat érintő kérdésekről. Politikai vitára néha van lehetőség, ám ez sem az igazi: az RMDSZ belső parlamentjébe csak a politikusok egy szűk elitje jut be, s a rendszer úgy van kitalálva, hogy gyorsan ki lehet szorítani azt, aki szeret kényelmetlen kérdéseket feltenni. A „szabad” sajtó főként az anyaországból érkező forrásoktól függ, de a csapoknál szintén a politikai tömörülés emberei állnak szigorú tekintettel. A román televízió magyar nyelvű adása nem nagyon karcolja meg a dolgok felületét sem, kevesen is nézik; a kábeltévék a helyi kiskirályoktól függnek, az anyaországi közszolgálati sajtó pedig megmaradt a kliséknél: nekik az a könnyebb, ha egységes határon túli magyarságról beszélnek, s ezek az emberek a többség számára vagy skanzenfigurák, vagy szánni való szegény rokonok.
György Attila írása a Krónika nevű erdélyi napilap Szempont rovatában jelent meg tavaly év végén. Írására a szerkesztőségben dolgozók is fontosnak tartották válaszolni, de a legnagyobb vitát Sipos Gézának, a Transindex című internetes lap szerzőjének írása váltotta ki. Ő úgy véli, „az ilyesfajta elmeművek gyakorlati megvalósításai túl sokszor okoztak és okoznak világméretű tragédiákat: kezdve a Törökország rendezte örmény pogromoktól a hitleri Németország és csatlósai művelte holokauszton, a Szovjetunió gulagjaiban elpusztult sokféle nemzetiségen, az 1990-es évek afrikai törzsi népirtásain keresztül egészen a volt Jugoszlávia tízéves belháborújának kölcsönös etnikai tisztogatásáig”. Elmondja, hogy az 1,7 milliós romániai magyar kisebbség kevesebb mint hat százaléka rendelkezik internetkapcsolattal, így a határok ilyen formájú légiesítése ma nem megvalósítható. Szerinte György Attila írása „a székelyföldi gőg, a partiumi kivagyiság és a kolozsvári elitista gondolkodásmód újabb példája: olyan sajátos értelmiségi rasszizmus ez, mely nem bőrszín, nyelv és vallási meggyőződés szerint zár ki társadalmi csoportokat a diskurzusból, rekeszt ki az érvényes közéleti színpadról, hanem a hierarchia szerint válogat”.
Az első anyaországi hozzászóló (Haklik Norbert: Sipos Géza gyűlöletbeszédéről) úgy véli, a vitázó „nagyon ügyesen cáfol olyan állításokat, amelyek György írásában nem szerepelnek. (…) Azért, hogy a romániai magyaroknak mindössze 5,8 százaléka kapcsolódik az internethez, azért, hogy csupán korlátozottan lehet fogni a magyar nyelvű adásokat (elvégre kábeltévé is van a világon), illetve a kétszázezer lejes nyugdíjakért, a munkanélküliségért s a magyar iskolák hiányáért nem György Attila, nem is a magyar státustörvény a felelős, hanem az a román állam, amelyik úgy kezeli a gazdaságot, ahogyan kezeli, amelyik az Erdélyben megtermelt pénzekből épít négysávos utakat a moldvai ökrös szekereknek, amelyik tudatos betelepítési politikával igyekszik a tömböket elszórványosítani, amelyik egy 1,7–2 milliós kisebbséget önálló állami egyetem nélkül hagy, amelyik szinte minden második székelyföldi utcasarkon felhúz egy román templomot, míg a magyar egyházak birtokait eszébe sem jut visszaadni, és amelyiknek csak akkor kell a külföldi befektető, ha az nem magyar.”
Salamon Márton László magyarországi publicista fantomképet rajzol a tolerancia hívéről, gunyoros jegyzetben elemezve a magyar gőgtől buzgó, György Attilá-san gondolkodókat, Papp Sándor Zsigmond (ő a Krónika munkatársa, Kolzsváron él) pedig úgy véli, Erdélyben akarva-akaratlan, de gyűlöletre nevelik a gyerekeket. Mégis fontos, hogy végre szembenézzünk lelkünk titkolt felével, hagyjuk megszólalni, kibeszélni, mert álszentség úgy tenni, mintha azt gondolnánk, György Attila véleménye elszigetelt jelenség lenne. Ugyanis a tárcában éppen az a legfontosabb felismerés: a román állam iránti lojalitást nem lehet kierőszakolni. „A lojalitás kérdése voltaképpen a szeretet kérdése. Szeretem-e Romániát, megdobban-e a szívem a zászló láttán, szívesen énekelem a himnuszt, büszkén beszélek róla idegenben, engedelmeskedem a törvényeinek? Én olyan városban élek, ahol nem lehet szeretni a román zászlót, úgy nőttem fel, hogy nem lehetett szeretni a román himnuszt (minden óra elején el akarták velünk énekeltetni az iskolában). Ettől még nem lettem ugyan magyar, de a lojalitás érzetének kialakulása már azelőtt megtorpant, mielőtt elgondolkodhattam volna, hogy mi is az egyáltalán.”
Demény Péter (szintén a Krónika munkatársa) szerint a szerző életérzését csupán egy lépés választja el attól, hogy hordozója harcra buzdítson a románok ellen. Megoldásként azt javasolja: „aki pedig kiábrándult Romániából, az egyszerűen továbbállhat, és lojális lehet ahhoz az államhoz, amelyet szeret is egyben”.
A Bukarestben élő magyar közíró, Ágoston Hugó „a szeretetlenség szinonimájának” nevezi a György-féle gondolatokat. Ő nem ért egyet a szerző nézetével, írásának stílusával, fogalomhasználatával, minősítéseivel, és lapunkat is kiosztja („nagyon magyarnak”-nak nevezve azt), mégis úgy véli: „csak azért, amiért nem viseltetik szeretettel kényszerű hazája iránt, nem lehet elítélni György Attilát! Nagyon sok román sem szereti, s régebben is (Ionescu, Cioran stb.), újabban is (Patapievici, Gherman stb.) többen kifejtették, mennyire elegük van belőle”. Véleménye szerint „ez az egész hazaszeretetősdi meglehetősen elavult dolog”, akár román, akár magyar. Megemlítve a Kőműves Kelemen – Manole mester balladapárhuzamot úgy véli, térségünk a modernizációs kísérletek sorozatos és sorsszerű csődjéről ismert, és aki a román–magyar kérdést hasonló cikkekben kívánja megoldani, az maga rombolja le az esélyt e viszony rendezésére.
A Krónikában lefolytatott, moderált és szerkesztett vitával egy időben az Erdélyi Közélet levelezőlistáján is beindult a – többnyire fiatalok által bonyolított – szópárbaj. Akadtak, akik lefasisztázták a szerzőt, Corneliu Vadim Tudor Nagy-Románia párti népvezérhez hasonlítva, mire mások a véleménynyilvánítót nevezték agymosottnak. A többség a csíki író véleményével értett egyet, még akor is, ha egyes állításait erősnek találták. Az elektronikus térben folyó vitához hozzászólt Bakk Miklós is, a lap felelős szerkesztője, aki szerint az írás a gyűlöletbeszéd határán innen van, ezért helye volt a lapban. Érvei védelmében elmondja: az írás nem egy kisebbséget vesz célba, nem a sérelemokozás szándékával íródott, és a véleményoldal böngészői bármikor eldönthetik, hogy tovább olvassák-e. György Attila cikke a Sabin Gherman-féle Elegem van Romániából! kiáltvány magyar párja, egy kiábrándult kisebbségi életérzése, és ez bőven belefér a sajtószabadságba.
Ennyit a vitáról. És engedtessék meg egy szubjektív vélemény a végére: a romániai magyar társadalomban már évek óta komoly helye és hagyománya kellene hogy legyen az ehhez hasonló disputáknak. Mert az RMDSZ-tulipán mögé bújva nem szabad elfeledkezni arról, hogy nem gondolkodhat egyformán közel kétmillió ember; hogy ami a szórványmagyarnak hatalmas eredmény, az megalázóan kevés a székelyföldi atyafinak; hogy a vélt vagy valós kolozsvári szellemi fölény mellett élnek szuverén gondolkodók a tömbmagyarság között is, még ha nem is hallatszik olyan messzire a hangjuk.
Mert ez a fajta vita lehet a záloga annak is, hogy Apátiaország lakói – akik előbb-utóbb mégiscsak egy államban élhetnek majd az anyaországiakkal a közös Európában – még akkor is jól érezzék magukat, ha esetleg most egy időre tényleg felszedték a síneket.
Moszkvát provokálja Ukrajna, Zelenszkij lépése nagy bajt okozhat
