Petőfi és Arany sorsán

Szabó A. Ferenc
2002. 05. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezernyolcszáznegyvennyolcban jeles költőink éppen úgy negatív kampány következtében veszítettek az első népképviseleti országgyűlési választásokon, mint a Fidesz–MDF-koalíció. Szabadszálláson, ahol Petőfi indult a mandátumért, az ellenjelölt, a helyi pap fiának hívei azt híresztelték a költőről – ismervén szláv felmenőit –, hogy pánszláv ügynök. Szalontán, Arany pátriájában a nemrég még ismeretlen városi fogalmazó országos irodalmi sikerét nem tudták elviselni a helyi korifeusok, s a leitatott, környékbeli román parasztokat fordították ellene, viszont az őt támogató szalontaiakat csak estefelé engedték volna leszavazni, mondván, névsor szerint kell a települések szavazásra jogosult polgárainak az urnákhoz járulni. El is széledtek hívei estére.
A mostani választások előtt folytatott ellenzéki kampány erőteljesen negatív jellegét még baloldali indíttatású elemzők sem tagadják. Legfeljebb azt teszik hozzá, hogy a két forduló között a Fidesz–MDF is ehhez az eszközhöz folyamodott. A politikai ellenfél lejáratásának módszere ősi fogás. A modern, demokratikus választások idején is használják, még ha időnként kétélű fegyvernek is bizonyul. Napjainkban a negatív kampány hatalmas, korábban ismeretlen eszközök, a tömegmédiák segítségével folytatható. Az írott sajtó és a rádiózás mellé felsorakozott sokcsatornás televíziózás félelmetes fegyverrel gyarapította a kommunikációs lehetőségek körét.
Az információk tömeges terjesztésére alkalmas médiumok terén hazánkban a szocialista, liberális, radikális körök előnyben vannak. A sajtó, a rádió és a televízió eredményes alkalmazása nagy rutint igényel. Évtizedekig egyirányúsított világ volt ezen a téren Magyarországon. A média egy meglehetősen zárt elit kezébe került. Ismert szociológiai jelenség, hogy bizonyos foglalkozások művelése az elit belső rekrutációja által folytatható a leghatékonyabban. A kasztosodás a társadalomban nemcsak az orvosokra, katonákra, hanem az újságírókra is jellemző. Fontos eleme a médiakaszt kohéziójának nemzetközisége. Ez a körülmény is hozzájárult ahhoz, hogy a rendszerváltozás idején végrehajtott privatizáció során az országos és megyei sajtóorgánumok többsége baloldali orientáltságú tulajdonos kezébe kerül. A kereskedelmi televíziózás csak néhány évvel a politikai átalakulás után terjedt el nálunk. A frekvenciák elosztása éppen a Horn-kormány országlása idejére esett. Ezért viseli magán „születése” jegyeit máig, s ez meg is látszott a választási kampány során. A baloldali elfogultsággal éppen nem vádolható Beszélő közölt erről egy érdekes interjút áprilisban, amelyben Kemény István, a neves szociológus kifejtette: „Emlékezzünk csak, a televíziós frekvenciák kiosztásánál mi történt: Horn elérte, hogy a neki kedves jelölt kapjon koncessziót, ne pedig a sokkal előnyösebb szerződést ajánló másik. Horn arra törekedett, hogy ne legyen antenna olyan társaság kezében, amelyik merészen bírálni meri a szocialista kormányzást.” (31. old.) Horn Gyula előrelátó vetése 1998 és 2002 között termette meg gyümölcseit. Mind a tv2, mind az RTL Klub politikai műsorai ontották a bírálatot és a jól adagolt személyeskedő vádakat a kormánypártokra. A szűkebb, de kulcsfontosságú értelmiségi köröknek szánt ATV is végig a baloldalra kacsingatott, még ha péntek esténként egy órára egy vitriolosan jobboldali műsor spanyolfala mögé rejtőzött is.
A történelmi és társadalmi tényezők mellett még a szerencse is az ellenzéket támogatta. Amikor hatalmon voltak, akkor került sor a tévéfrekvenciák elosztására. Amikor pedig az adások kiforrottak, sugárzásuk pedig szinte az egész országra kiterjedt, éppen ellenzékben voltak, ami különösen kedvez a botránykommunikálásnak, mert – nem vitás – a szenzációkat kereső, a nézettség mértékét minden más szempont elé helyező kereskedelmi televíziózásnak ez a szituáció az optimális.
A választásokon a fővárosban 28 ellenzéki mandátummal szemben csupán négyet tudtak a kormánypártok szerezni. Nem vitás, hogy Budapesten dőlt el a hatalmi harc, hiszen ha csak az itt kiosztott képviselői helyek felét a jobboldal szerezte volna meg, kormányon maradhatott volna. Budapesten a kormánypártok csupán a szavazatok 31 százalékát szerezték meg. A legkisebb kormánypárti rokonszenvet mutató Komárom-Esztergom megyében is 36 százalék volt ez az arány! A teljes kormánypárti részesedés megközelítette az 50 százalékot. Abban az első fordulóban, amelyben még nem érvényesült az Orbán Viktor vezette mozgósító kampány hatása, amelynek nemcsak választott jelszava – „Mindnyájunknak el kell menni!” –, hanem eredménye is rímel Kossuth Lajos 1848. évi nagy toborzó körútjával. Közel 20 százalék tehát a különbség a főváros és a vidék állásfoglalása között. A triumfáló baloldalt is el kell hogy gondolkoztassa ez a kiáltó ellentét. Bár ismeretes a nagyvárosok különbözősége a választói attitűdök tekintetében a vidéktől, a bennük élő baloldali érzelmű proletárrétegek és ultraliberális kozmopoliták túlreprezentáltsága következtében a különbség minden képzeletet felülmúlt most. Ez arra utal, hogy a mindig is némiképp külön életet élő Budapest veszedelmesen elszakadt országos környezetétől, s most ebből a távolságból kívánja kormányozni. A 17,5 százalék fogja uralni négy évig a 82,5 százalékot!
Tényleg ekkora a különbség a politikai hozzáállás tekintetében, vagy valami másról van szó? A baloldali politikusok és kommentátorok – főleg Demszky Gábor főpolgármester – általában könnyen elintézik a dolgot: fővárosellenes volt a kormány politikája, mert nem építette meg a 4-es metrót. Ez az érvelés nemcsak azért sántít, mert a Nemzeti Színház és sok más intézmény viszont felépült, hanem azért is, mert éppen a tervezett földalattivonal mellett fekvő budai választókörzetben termett a kevés közül az egyik képviselői babér a jobboldal számára, Csapody Miklós révén. Máshol van a magyarázat!
A balliberális média általános túlsúlya a fővárosban egészen meghökkentő mértéket mutatott a kampány során. A korábban látszólag középre húzó lapok, a kiválóan szerkesztett, s a hirdetési piacot is uraló Népszabadság és HVG az utolsó fél év során radikálisabb társaikhoz, a Népszavához, a Magyar Hírlaphoz, a Magyar Narancshoz, a 168 Órához, az Élet és Irodalomhoz hasonló szélsőséges, kormánybuktató hangot ütöttek meg. Évtizedes „ügyeket” kapartak elő archívumaikból, s tollat ragadtak a máskor háttérben maradó főszerkesztők is, nem hagyván kétséget afelől, hogy melyik oldalon állnak. A híranyagok és a riportok mellett különösen a kommentátorok vetették el a sulykot messzire balra. Maximális hőfokon izzott az RTL Klub Heti Hetese, bár egyszer fölmerült a csatorna irányítóiban, hogy illene a kampányfinisben szünetet tartani. Mégsem tették: folytatódott a vaskos poénok és személyeskedő tréfák közepette a döntően politikai kabaré. A háttérben megbúvó szerkesztők mindig olyan forgatókönyveket adtak a jobb sorsra érdemes színészek kezébe, amelyek a fiatal kormányt tették nevetségessé. A kiöregedett szocialista vezérkar „óhéber dumáján” és néhány szófordulatot dadogósan variálgató szövegén semmi derülnivalót nem találtak.
A felsorolt országos napi- és hetilapok példányainak túlnyomó többsége a fővárosban fogy el, s bár már csaknem az egész országban foghatók a kereskedelmi tévéadások, ezek is Pesten népszerűek igazán. A vidéki ember kevesebb újságot vesz átlagosan feleakkora jövedelméből, mint a pesti, s az életformája is kevésbé mediatizált. A Budapestre zúduló baloldali kampányáradat, a vasgyárait, szén- és uránbányáit már régen elveszített Baranya, Borsod és Komárom rozsdaövezeteinek elkeseredett választói magatartása átmenetileg elsodorta a nagytőke szocialista fából vaskarika útjából az elmúlt másfél évszázad legjobb politikai garnitúráját.
A szerző egyetemi tanár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.