Szakértők a HP—Compaq fúzióról

Még az utolsó utáni pillanatban, azaz az egyesülés lezárulta után is sokat foglalkoztak a Hewlett-Packard és a Compaq fúziójával a világ nagy hírügynökségeinek elemzői, illetve a vezető gazdasági lapok szakírói. Úgy látják, a két cég vezetői védekező lépésként hajtják végre az akciót az informatikai ipar szűkülése idején, ráadásul két, gyökeresen eltérő cégkultúrájú vállalatot próbálnak egyesíteni.

–
2002. 05. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Hewlett-Packard és a Compaq Computer egyesülését bejelentő közös közlemény megjelenése nyomán a Reuters által megkérdezett elemzők logikus lépésről beszéltek: a számítástechnikai ágazat, különösen a PC-gyártás válsága közepette elkerülhetetlen az iparági konszolidáció — hangsúlyozták. Rögtön hozzátették azonban, hogy a lépés sikeréhez kíméletlen intézkedések meghozatalára lesz szükség, az összeolvadás „gyakorlatilag az új cég felének felszámolásával jár, és ez gyaníthatóan a Compaq szinte teljes leépítését jelenti”. A Bloomberg által idézett szakértők szerint a fúzió nem fogja meghozni a várt eredményt, a döntés inkább a HP zavarodottságát fejezi ki. John Rutledge, az Evergreen Technology Fund alapkezelő, a HP egyik tulajdonosának portfoliomenedzsere amiatti aggodalmának adott hangot, hogy hat—kilenc hónapig nem lehet lezárni az ügyletet, addig nem érvényesülhetnek a költségcsökkentésből eredő előnyök, amit a versenytársak kihasználhatnak. E fejlemények nyomán a hírügynökségi források előremenekülésként értékelték, hogy az egyesülési döntés nyilvánosságra hozatala után három nappal a HP bejelentette a nyomtatókat gyártó holland Indigo NV felvásárlását.
A HP és a Compaq egyesülését az IBM ihlette, amelyet a kívülállók még mindig hardvercégnek tartanak, pedig forgalmának nagyobb része ma már támogatásból, konzultációból és erőforrás-kihelyezésből áll — értékelte az akciót a The Economist. Hosszabb távon a lap szerint négy területen kell helytállnia a Carly Fiorina által új HP-ként emlegetett cégnek. Az első a PC-k értékesítése. Bár az egyesült vállalkozás tizenkilenc százalékos részesedéssel vezeti a világ PC-piacát, a lap szerint csak akkor őrizheti meg ezt a helyét, ha átveszi a tizenhárom százalékkal rendelkező Dell rendelésre szállító értékesítési modelljét. A második a vállalati szerverek piaca, amelyen ugyan harminchét százalékot birtokol az új cég, de az újság szerint e téren az utóbbi időszakban mindkét elődvállalkozás védekezésre kényszerült: a Compaqot a Dell szorongatta, a HP pedig sose tudta viszszaszerezni azt a pozíciót, amit az IBM-mel és a Sun Microsystemsszel szemben elvesztett a Unix-szerverek értékesítésében. A harmadik terület az informatikai szolgáltatásoké. A HP a fúziónak köszönhetően megszerezte azt, amit a PricewaterhouseCoopers konzultációs részlegének meghiúsult megvételével nem tudott elérni, de e téren — a gazdasági lap szerint — főként alapvető fenntartási, támogatási szolgáltatásokat lesz képes nyújtani, ami kevés ahhoz, hogy legyőzze az IBM Global Servicest és az EDS tanácsadási üzletágát. Végül a HP nem érezheti teljes biztonságban magát a termékportfoliója koronaékszereit jelentő perifériák területén sem. Bár e téren a régi HP harminckilenc százalékos részesedéssel vezette a világpiacot, ám az informatikai eszközök iránti kereslet visszaesése miatt erős versenyt támasztanak vele szemben az alacsony árakkal operáló versenytársak, főleg az Epson és a Lexmark.
A The Economist ugyanakkor úgy véli, növelheti a siker esélyét, ha a Dell értékesítési offenzívája is kifullad egyszer, ha az IBM szolgáltatási ágazata lassabban növekszik a tervezettnél, és ha a Sun „egyszer csak nagyon öregnek és idejétmúltnak tűnik majd az átalakuló IT-világban, ahol az új HP rengeteg számítógépet ad el az Intel Itanium chipjeivel, olcsóbban teljesítve azokat az igényeket, amelyeket ma a Sun egyedi rendszerei oldanak meg”.
Az egyesülési bejelentést követő első hetek nehézségei láttán — amikor a befektetők a „lábukkal” szavaztak a fúzió ellen — a Financial Times sem bánt kesztyűs kézzel a döntést meghozó menedzserekkel. Utalva arra, hogy Carly Fiorina jelentős részben az általános gazdasági visszaesésre hárította a felelősséget a visszaeső részvényárfolyamokért, hangsúlyozta, hogy bár minden IT-vállalkozás vesztett tőzsdei értékéből az őszi hónapokban, az IBM például csak 1,6 százalékot bukott, szemben a HP huszonnyolc százalékával.
Az egyesülést jóváhagyó HP-döntés után (amelynek eredményét Walter Hewlett eleinte megkérdőjelezte) a Business Week így írt: „Még ha Fiorina végül nyer is, a szappanoperának koránt sincs vége. Továbbra is két különböző cégkultúrájú, egymással harcoló vállalatot kell egyesítenie, amelyek vásárlói várakozó álláspontra helyezkedtek.” A lap idézi a fúzióval foglalkozó team egyik tagját, aki elmondja: „erősen kételkedem abban, hogy végre tudjuk hajtani a két és fél milliárd dolláros költségcsökkentést a megfelelő helyeken anélkül, hogy károsítanánk jövedelemtermelő képességünket”. A HP nyomtató üzletágának sok alkalmazottja aggódik, hogy a menedzsment túl nagy hangsúlyt helyez a veszteséges számítógépüzletre — folytatódik az elemzés. S bár belső emberek szerint az integrációs csoportokban jó együttműködésben dolgoztak együtt a HP és a Compaq alkalmazottai, ahogy közeledik a tényleges fúzió, a két termékcsoport vezetői egyre agresszívebben védik saját területüket és embereiket. A HP-sek aggódnak, hogy a Compaq keményebb, a kirúgások iránt érzéketlenebb cégkultúrája uralkodóvá válik. A lap úgy véli, az egyesülést megelőző nyilvános küzdelem a menedzsment, a tulajdonosok és a HP-alkalmazottak egy része között ártott a cég imázsának, amelyet korábban megbízható, egységes vállalkozásként tartottak számon. E hiba kiküszöböléséhez mindenekelőtt arra van szükség, hogy — a durva nézeteltérések ellenére — találjanak valamilyen, legalább reprezentatív funkciót a cégalapítók családtagjainak — állítja a Business Week.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.