Színkör a Krisztinavárosban

Csaknem száz esztendőn keresztül szórakoztatta Buda és Pest közönségét a Budai Nyári Színkör. A színkör eredetileg egy krisztinavárosi kertben jött létre az 1840-es években. Eleinte csak német nyelvű előadásokat tartottak, majd a hatvanas évektől magyar színészek is felléptek a teátrumban. Krecsányi Ignác rendező a Horváth-kerti előadásokat úgy építette fel, hogy a legegyszerűbb emberek is örömüket leljék a produkciókban. Így estéről estére szegények és jobb módúak tucatjai várakoztak a nézőtéren.

Osgyán Edina
2002. 05. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Budai Nyári Színkört eredetileg a Horváth család alapította Krisztinavárosban. A platánfákkal hűsített kertben nagy sikerrel játszottak könnyű és nehéz darabokat, bár a család eleinte kizárólag német anyanyelvű színészeket foglalkoztatott. A kertszínház kerítésére 1861-ben magyar zászló került. Molnár György rendező-igazgató, a Budai Népszínház alapítója, akinél Jászai Mari és Kölesi (Blaha) Lujza is játszott, a provizórium idején véget vetett a Horváth-kert „német monopóliumának”. A törvényes elismerés 1870-ig váratott magára: Buda közgyűlése ekkor tiltotta be a német nyelvű színjátszást a magyar színházakban. Krecsányi Ignác 1888-ban lett a Budai Színkör igazgatója, és egészen az első világháború kitöréséig vezette az intézményt.
Korábban a színigazgatókat csak elvétve szerette és tisztelte társulata. Krecsányi volt az egyik első rendező, akiért rajongtak színészei, részben ötletes repertoárjáért. A Horváth-kerti előadásokat úgy építette fel, hogy a legegyszerűbb emberek is örömüket leljék benne. Így estéről estére szegények és jobb módúak tucatjai várakoztak a nézőtéren, s nekik köszönhetően néhány év múlva Buda talán legvirágzóbb színházát működtették Krisztinavárosban.
Az egyik legsikeresebb előadás Gerhart Hauptmann Takácsok című darabja volt. Az úgynevezett munkásdráma különösen nagy tömegeket vonzott a színházba.
A nézőtér beosztása alkalmas volt a szélesebb és szegényebb közönség befogadására. Az 1600 férőhelynek csak egy kis részét foglalták el a székek. A páholyok előtt állóhelyeket tartottak fenn. Az ülőhelyek mellett állva nézhették végig az előadást azok, akiknek csak néhány fillérjük volt. A díjszabások igazodtak a kiskeresetűek pénztárcájához. 1873-ban egy előkelő „zártszékért” egy forintot kellett fizetni. A középkarzat 50 krajcár, az oldalkarzat 20-30 krajcár volt. A színház direktora húsz év alatt egyszer sem emelte meg az árakat. 1893-ban 40-60 krajcárra változott a díjszabás. A színház plakátjaira ekkor már mindenhol kiírták: „Katonák őrmestertől lefelé, a felét fizetik!”
Az intézmény a fővárosiak „színházba nevelésének” egyik fontos terepe volt. Valószínűleg az alacsonyabb műveltségűek közül is jóval kevesebb színházrajongó cseperedett volna fel a Horváth-kerti teátrum nélkül. Krecsányi Ignác rendezéseit a szakma is elismerte: az Éjjeli menedékhely bemutatóját követően az előadást a pesti népszínházba is meghívták.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.