Türelmizóna-vita Miskolcon

Legutóbbi ülésén újratárgyalta, ám változatlanul hagyta a sokak által vitatott és támadott türelmizóna-rendeletét Miskolc önkormányzata. Így a borsodi megyeszékhely türelmi zónája –ha jogszerű, ha nem – megmarad az eredeti helyén.

Szaniszló Bálint
2002. 05. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miskolc önkormányzata 2001. február 5-én helyi rendeletben jelölte ki a türelmi zónát a városban – a szervezett bűnözés elleni fellépésről szóló törvény előírásainak megfelelően. E tettével azóta is egyedül maradt a borsodi megyeszékhely.
Februárban hat önkormányzati képviselő közgyűlés elé benyújtott sürgősségi indítványa szerint a rendelet egyértelműen igazolta, hogy a hivatkozott törvény vonatkozó rendelkezése nem életszerű, betarthatatlan. A kijelölt türelmi zóna közelében élő emberek folyamatos atrocitásoknak vannak kitéve, a rendőrség és a közterület-felügyelet a legkomolyabb erőfeszítések ellenére sem tudja biztosítani a rendelet betartását, betartatását. A képviselők azt kérték az önkormányzattól, hogy egyszerűen helyezze hatályon kívül az önkormányzati rendeletet, és ezzel állítsa helyre az országos gyakorlatnak megfelelő állapotot, szüntesse meg a nyugalomra vágyó miskolci családokat érő inzultusok, kellemetlenségek forrását.
A város rendőrkapitánya, Pásztor Albert szakértői véleményében úgy vélte: a türelmi zónának van létjogosultsága Miskolcon és rendőri ellenőrzéssel betartatható a törvény és az önkormányzati rendelet is. Ezt igazolják az adatok is, amelyek szerint tavaly – a 2000. évi 540-nel szemben – 880 esetben tettek feljelentést tiltott kéjelgés miatt a Miskolci Városi Bíróságon.
A rendőrkapitány leszögezte: az eltelt időszak azt igazolta, hogy a türelmi zóna létesítése helyes döntés volt. Annak esetleges megszüntetése, az eredeti helyzet visszaállítása egyebek mellett azt jelentené, hogy a prostituáltak – élve törvényes jogukkal – visszatérnének korábbi helyeikre, ahol – hacsak az nem számít védett övezetnek – nem tudnánk velük szemben fellépni, a jelenség ismét ellenőrizhetetlenné, városunk nyugalmát zavaróvá válna.
Az önkormányzat februári ülésén javaslatként elhangzott, hogy szakértők vizsgálják meg, hová lehet helyezni a miskolci türelmi zónát. Ez alapján a miskolci közgyűlés négy új helyszínt javasolt: a Besenyői utcának a Zsarnai piactól északra eső szakaszát, a Zsigmondi utca új szakaszát, a Szinva utca patakon túli szakaszát, illetve – a mostani türelmi zóna közelében – a Fonoda utca, a Szinva utca és a patakhíd közötti szakasza és a hozzá tartozó hasznosíthatatlan önkormányzati terület.
Pásztor ezzel kapcsolatos szakmai álláspontjából az derül ki, hogy a felsorolt alternatívák közül a negyedikkel ért egyet. A harmadikként javasolt terület – a Szinva utca patak túlsó partján lévő oldala – nem felel meg a szervezett bűnözés, valamint az azzal összefüggő egyes jelenségek elleni fellépésről szóló törvénynek, mert az autóbusz-pályaudvar és a Szinva utcában lévő református anyaotthon is háromszáz méteren belülre esik.
A rendőrkapitány nem ért egyet a türelmi zóna város más részére való áthelyezésével sem, mert a közterületi prostitúció már korábban a Baross Gábor és a Szinva ut-ca térségében koncentrálódott, a prostituáltak közül számosan ott laknak, némi szükséges infrastruktúra is itt áll rendelkezésükre. Ha a város olyan területére kísérelnék meg kényszeríteni őket, amit sem ők, sem a kuncsaftok nem fogadnak el, akkor az a rendelet a rendőrség által betarthatatlan lenne. Megítélése szerint csak olyan rendeletet szabad alkotni, amelynek az önkéntes jogkövetés és a kikényszerítés révén várható a betartása.
Kiderült közben, hogy kivetnivalót talált a miskolci türelmizóna-rendeletben a megyei közigazgatási hivatal is, amelynek vezetője, Orosz Gábor a következőket írta le erről: a miskolci türelmi zóna rendeletben meghatározott területe nem felel meg a szervezett bűnözés, valamint az azzal összefüggő egyes jelenségek elleni fellépés szabályairól szóló törvény előírásainak, amely szerint „védett övezet… ahol a prostituált a szexuális szolgáltatásra nem ajánlkozhat fel, szexuális szolgáltatást nem nyújthat”. A felsorolás szerint ide tartoznak azon intézmények is, amelyek gyermekjóléti feladatokat látnak el.
A törvény értelmében a gyermekjóléti intézménytől számított háromszáz méteren belüli terület minősül védett övezetnek. A miskolci türelmi zóna azonban a kismamaháztól számítva ötven méterre kezdődik, tehát annak 250 méteres szakasza védett övezetbe esik. Erre a helyzetre alapozva indítványozza levelében a közigazgatási hivatal vezetője, hogy a miskolci önkormányzat módosítsa úgy türelmizóna-rendeletét, hogy a zóna a védett területen kívül essen.
A májusi 2-i miskolci önkormányzati ülésen, amely a fentieket tárgyalta, kiderült, hogy a városban nemigen találni olyan helyet, ahol különböző intézmények közelsége ne tenné kérdésessé a türelmi zóna törvényes kijelölését. Ismét elhangzott a javaslat, hogy helyezzék hatályon kívül az egész rendeletet, mert Miskolc kétes hírnevet szerzett magának a törvény egyedüli végrehajtójaként. Szádeczki Zoltán jegyző erre azzal reagált, hogy egy fegyelmezett önkormányzati testület eleget tett egy törvénycsomagból rá eső résznek.
Érdekesség, hogy a szavazáskor a rendeletmódosítási javaslat nem kapta meg a szükséges minősített többséget, azaz a miskolci türelmi zóna – ha jogszerű, ha nem – megmarad az eredeti helyén.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.