Wilson és az új Európa

Molnár Tamás prof.
2002. 05. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Semmi olyan napi olvasmányba nem ütközünk, amely akár futólag megemlítené, hogy nyolcvan évvel ezelőtt Wilson elnök átjött Európába, csatlakozott Lloyd George-hoz és Clemenceau-hoz, és kitárta a jövő kapuját a békítő „nemzetiségi elv” előtt. Tudjuk, hogy mi lett a diplomáciai turizmus eredménye, és fogadkozunk, hogy nem ismételjük meg. Nem is, ugyanabban a formában, de olvasom az újságban, hogy „Washington, London és Berlin” latba vetik erejüket, hogy planétánk minden országában a demokrata rendszer gyökereztessék meg. Az újság fotót is mellékel: egy Boszniában felsorakozó csoportot, amely állítólag szavazásra vár. Tehát 1920 után a nemzetiségi elv (és Wilson 14 pontja); 2000 után a demokrácia és a nyugati hatalmak világraszóló programja. Így íródik a történelem: egy kis csoport lefekteti a mindörökre érvényes elveket, egy sokkal nagyobb csoport aláveti magát a bölcsek ítéletének (és Weltanschauungjának), azután mindent megtesz, hogy a gyakorlat másképpen alakuljon.
Ezerháromszáz esztendővel ezelőtt is ez történt, csahogy akkor más elvek voltak dominánsak, és más lett a kivitelezés is. A korszak vége felé az arab történész, Ibn Haldún (XIV. század, tuniszi születésű bölcselő) még nagyobb keretet rajzolt a jelenről és jövőről, mint a most vetélkedő teoristák, Huntington és a davosi gyülekezet. Ibn Haldún, bár arab volt, meglátott egy szélesebb törvényt, amely szerint folyik a történelem: a mindenkori hatalmas berendezi a neki jutott világrészt saját belátása és érdekei szerint. Ezt „történelmi igazságnak” nevezi. Körülötte azonban már támadásra, hódító hadjáratra indul a nyomorúságos, de mobil pusztaság, sivatag vagy embertömeg (nevezzük ahogy akarjuk), azzal a történelmi céllal, hogy bekerítse, elfoglalja, újrarendezze a központi Várost, ahol a civilizáció és összegyűjtött javai összpontosulnak. Megindul a küzdelem a Város és a sivatag között, végül ez utóbbi győz – és újra lejátszódik a ciklus egy vadonatúj Város és a homokból kibújó, támadó horda között. Akármit mondanak a teoristák, Spenglertől Huntingtonig, a téma ugyanaz, csak a variációk különböznek.
Mindezt azért írjuk, mert ismét tapasztaljuk a Város védekezési stratégiáját. Az Egyesült Államok alapító bölcseiről tudjuk, hogy kedvenc olvasmányuk volt Cicero, Tacitus és a többi római történész, akiktől tanulni kívánták a „városalapítás” szabályait, na meg a hanyatlás elhárítását. Talán Washington maga összegezte kis agrárköztársaságának ez irányú politikáját 1799-ben: ne avatkozzatok bele a nagyhatalmak játszmáiba – értve ezalatt Spanyolországot, Franciaországot és a brit birodalmat. Jefferson viszont azt remélte, hogy az amerikai magból demokráciák fognak csírázni, úgyhogy az összeütközés nem válik fanatikussá. Ez volt a globalizmus első előérzete, hiszen aranyszabály, ahhoz, hogy Amerika virulni tudjon, demokrata rendszert kell létesíteni a föld minden sarkában.
George Bush elnök és tanácsosai nem mondanak mást, a folytonosság létezik 1800 és 2000 között. A kérdés viszont, vajon a „sivatag” ugyanaz, mint azt a klasszikus történelemfilozófia posztulálta Rómában, majd Ibn Haldún idejében? Eddig azt tanultuk, hogy a Város meggyengül, az elit átveszi Epikurosz életbölcseletét és életmenetét. A válasz erre, hogy nyugati típusú reformokat kell elősegíteni a sivatagi népeknél úgy, hogy lassacskán felszívódjék az életnívó-különbség a sivatag és a Város között. Ez a globalizmus centrális üzenete, itt tart ma a washingtoni kormányzat és az egész nyugati establishment, akár szívből vallja ezt, akár taktikából. Amint látjuk, a dolgok lényegükben nem változtak: a Város fegyverkezik, hatalmi szava eljut mindenhová. Az üzenet lényege maga is egy stratégiai mag: holnap globalizálódik a világ, akik ellenszegülnek, nem sivatagi armadák, hanem „terroristák”. Ügyes szóhasználat, azt jelenti, hogy hatmilliárd embernek közös az érdeke, hogy egy kvázifalanxot alkot – míg a „terroristák” apró eretnek csoportjai valójában erőtlenek, könnyen legyőzhetők: börtön, büntetőtábor, vésztörvényszék, és közben persze reform, reform, demokrácia, demokrácia.
Nincs történelmi példa előttünk, hacsak éppen nem az iszlám. Megindult a sivatag, mint annak idején a népvándorlás, harci és beszivárgó módon. Attilát leverte Aetius római tábornok, úgyszintén Alarikot és a vandálokat Afrikába segítették át. Kis túlzással, azt mondhatjuk, hogy Washington ma Konstantinápoly politikáját folytatja; nem tudni – a régi kérdés –, vajon megindul az arab (mozlim) sivatag, lesz-e stratégája, felhasználja-e geopolitikai fekvését – végül is létrehoz-e egy hatékony szövetséget. Egyelőre Washington–Konstantinápoly megosztja az ellenséget: ígéret, pénz, kereskedelmi kapcsolatok, belső lázítás. Amit nem tudunk, mit vált ez majd ki: erőltetett demokráciát Boszniától Kandahárig, Algériától a Fülöp-szigetekig, Indonéziától az európai partnerekig.
Ibn Haldún korában a dolog aránylag egyszerű volt. Egy megfékezett iszlám kereskedett a keresztény Európával, épített csodás várkastélyt Granadában, külön kis kultúrvilágot Szicíliában és Provence-ban. De már jött fel egy új iszlám, a török délkeletről. A Balkán még mindig ennek az utóhatását szenvedi, de ezentúl le kell mondanunk minden összehasonlításról. Az új mégsem követi teljesen a régi sémákat. A témát most továbbsodorja az, amit Washington „kreatív diplomáciának” nevez. Reméljük, hogy ez nem vezet egy új wilsoni utópiához, egy európai szuperdemokráciához, egy újabb történelemzáró totális formulához.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.