A Danubius-kút története

A fővárosi műemlékek közül a mai napig az egyik legsúlyosabb darab a valamikor a Kálvin, ma pedig az Erzsébet teret díszítő Danubius-kút medenceköve. A kút darabjainak szállítását annak idején külön e célra tervezett kocsival oldották meg, amellyel a második világháború után a Hősök terén felállított hősök emlékművét is a helyszínre juttatták.

Gazsó Rita
2002. 06. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hosszú ideig falusias jellegű terünk, a Kálvin tér a XIX. század utolsó harmadára öltött modern, nagyvárosi arcot. Orell Füssli 1885-ben készült fametszetén már a lóvasút, a konflis és a fiáker is megjelenik, a tér közepén pedig egy díszes szökőkutat látunk.
A közterek szökőkutakkal való díszítése nagy hagyományokra tekint vissza Európa-szerte, ám több nagyváros évszázadokkal megelőzött minket. A kutak – melyek számáról nyugodtan kijelenthetjük, hogy ma sem túl jelentős fővárosunkban – felállítása azonban egyenesen ritkaságszámba ment az 1800-as évek Budapestjén. Ybl Miklós, a neves építész sokat foglalkozott a gondolattal, hogy a főváros tereit művészi kivitelű kutakkal díszítsék. A kutak, csobogók ugyanis azon kívül, hogy szép műtárgyak, kellemes csobogásuk megnyugtat, tikkasztó nyári napokon friss vizükkel a levegőt is üdítik. 1869-ben vélhetően Ybl sugalmazására indítványozta az újonnan nyílt Pesti Első Hazai Takarékpénztár Kálvin téri fiókjának megnyitásakor Steiger Gyula vezérigazgató egy díszkút felállítását. Az eredetileg a Ferenciek terére tervezett kút így került az öt utca találkozásánál fekvő Kálvin térre, arra a pontra, ahonnan minden irányból kiválóan lehetett látni. A díszkút terveit Cziegler Gyula pályaművének felhasználásával Ybl Miklós jegyezte, kivitelezésével pedig a Ney Ede és Társa céget bízták meg. Szobrait Fessler Leo mintái alapján Brestyánszky Béla, a többi díszt pedig Marchenke Vilmos készítette el.
Az ötlet kipattanásától a megvalósulásig, a tér rendezése és a felállítás nehézsége miatt hosszú idő, több mint tizennégy esztendő telt el. A felállítás idején legendák születtek a hatalmas méretű darabok szállításáról, amelyek egy része igaz volt, hiszen valóban külön kocsit kellett készíteni például a gigantikus méretű – mintegy száztonnás – medencekő szállításához. A Danubius-kutat, amelynek négy szobra hazánk négy folyamát, a Dunát, a Tiszát, a Drávát és a Szávát ábrázolta, 1883 októberében adták át a fővárosnak. Oszlopának törzsét domborművű delfinek, kagylók és csigák ékesítették.
Rohamosan fejlődő nagyvárosunknak azonban a Kálvin tér rövidesen egyik tömegközlekedési gócpontjává vált. Néhány évtized múlva naponta már sok ezer jármű és számos gyalogos haladt át rajta. Rengeteg itt történt baleset is borzolta a kedélyeket, aminek a tér rossz beosztása volt az oka. Már a két háború között elhatározták átalakítását, köztük a forgalmat akadályozó szökőkút máshova telepítését is. Megvalósítására mégis a második világháborút követő évtizedekre maradt. Az 1949-ben kialakított felszíni körforgalmi rendszert a metró hármas szakaszának a föld alatt kialakított állomása változtatta át teljesen.
A Danubius-kút, amelyet a háború során bombatalálat ért, felújítása után, 1959-ben került a mai Erzsébet térre. Az 1800-as évek építészeti stílusát őrző kút azóta a hangulatos, rendezett belvárosi teret díszíti.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.