Az Árpád híd épségben vészelte át a háborút

Az Árpád híd építésének története nem nélkülözi a regényes elemeket: már 1903-ban, midőn az Erzsébet híd elkészült, az óbudaiak memorandummal fordultak a Kereskedelemügyi Minisztériumhoz, kérve egy északi híd megépítését. Közbejött az első világháború, majd a második világháborúnak is vége lett, és a hidat még mindig nem adták át. A híd tervezése és építése során számos új eljárást alkalmaztak. Az 1984-es felújításnak köszönhetően az Árpád híd a főváros legnagyobb forgalmú hídjává vált.

Deák Attila
2002. 06. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Budapest északi részén élők, Óbuda és Angyalföld lakosai sokáig csak rendkívül nagy kerülővel tudtak közlekedni, hiszen a legközelebbi átkelőhely a Margit híd volt. Már 1903-ban megfogalmazódott az igény, és ennek alapján az 1908. évi XLVIII. városfejlesztési törvénycikk egyenesen el is rendelte egy óbudai híd építését. A közúti hídosztály foglalkozott is a híd megépítésével, vázlattervet is készítettek, de az első világháború miatt mindez meghiúsult.
1929 decemberében a minisztérium pályázatot írt ki, és 1932-ben Kossalka János kapott megbízást a híd megtervezésére. A következő két évben számos alternatív terv született. A Boráros téri híd építésének befejezése, a Margit híd szélesítése után a hídosztály komolyan hozzáfogott a tervezéshez, de mindenképpen tisztázni kellett a hídtengely kérdését, amely hoszszú, szenvedélyes vitákhoz vezetett. Végül 1937-ben sikerült Széchy Károlynak – aki az építkezés minisztériumi előadója volt – az általa javasolt hídtengelyt elfogadtatni. Sikerült ezenkívül a híd szerkezetére, nyílásbeosztására, emelkedési viszonyaira és terhelési előírásaira vonatkozó terveket is jóváhagyatni. Kérdéses volt, hogy a híd érintheti-e a Margit-szigetet. Nehézséget jelentett, hogy a Dunának itt tulajdonképpen négy ága van, amelyek mindegyike más és más szöget zár be az egyenes hídtengellyel, és így ferde szerkezeteket kellett építeni. Mindezek ellenére sikerült elérni, hogy a hídszerkezet mindenhonnan nézve egységes képet mutasson.
Az építkezés 1939-ben végre megkezdődött, 1943-ban azonban a második világháború miatt abbamaradt. Ez volt az egyetlen a főváros hídjai közül, amelyhez nem jutottak el a német katonák robbantóbrigádjai. Félig megépülve, de épségben vészelte át a háborút. 1948-ban folytatták az építését.
A híd négy vasszerkezetből áll, amelyek között a Hajógyári-sziget felett egy negyvenöt méteres, a Margit-sziget felett pedig egy kilencvenméteres vasbeton áthidalás létesült. Ez utóbbi egészen különleges, bonyolult elrendezésű szerkezet, amelynek tervezésében Sávoly Pálnak vezető szerepe volt.
Az Árpád híd volt az első Duna-híd, amelynél alkalmazták a vas szádpallókkal körülzárt munkagödrökben a nyílt szivattyúzást. Újítás volt az egyik pillér alapozásának az a módja, hogy csak a pillér két szélső harmada alatt süllyesztettek le egy-egy kisebb vasbeton keszont, a közbeeső harmadot pedig alap nélkül hagyva a fölmenő fallal hidalták át.
Az Árpád híd további nevezetessége, hogy itt került sor nálunk először a főtartók állvány nélküli, kis daruk segítségével való szabad szerelésére, amely meggyorsította a szerelést. A hídon tizenegy méter széles útpálya (két villamosvasúti vágánnyal) és két egy méter széles járda épült két főtartóval. A hidat Sztálin híd néven 1950. november 7-én adták át a forgalomnak. Monumentális hatását csaknem egy kilométeres hosszúságával lehet magyarázni, a szerkezet egyszerű eleganciájának köszönhetően az összkép mégsem riasztó.
Az 1956 óta már újra a régi nevén szereplő Árpád híd keskenysége miatt egyre kevésbé felelt meg a növekvő forgalomnak, így az 1970-es években szélesítették, három-három közúti forgalmi sáv között két villamosvasúti vágányt építettek. 1984-ben a hídon nagyobb felújítási munkálatokat végeztek, majd 1993-ban elvégezték az útpályaburkolat felületi bevonását.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.