Csak idő kérdése a teljes polgári egység

A polgári Magyarország a szó politikai értelmében a két választási forduló között jött létre. Az a 2,5 millió választó, aki mellettünk tette le a voksát, nem valami ellen szavazott, nem valamiféle indulat vezérelte, hanem éppen fordítva: tudatosan voksolt egy program, egy világkép mellett – nyilatkozta lapunknak Kövér László, a Fidesz – Magyar Polgári Párt országos választmányának elnöke, aki kitért arra is, hogy nemcsak a polgári oldalon, hanem a baloldalon is zajlik a pártok közötti integráció. Ott azonban „a kis hal eszi meg a nagy halat”. Kövér László az új kormány szavai és tettei alapján úgy tartja, hogy az MSZP részéről hangoztatott, a nemzeti középről szóló retorika teljesen hiteltelen.

Kis Ferenc
2002. 06. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sikerült-e már feldolgoznia önnek, illetve a Fidesz – Magyar Polgári Pártnak az áprilisi választások eredményét, azt, hogy gyakorlatilag győztesnek tűnő pozícióból veszítettek?
– Nem vagyok benne biztos, hogy mindenkinek sikerült feldolgoznia. Más kérdés, hogy egy párt a választásokat követő második napon már készül a következő választásra. Ha lelkileg talán nem is, de politikai értelemben feldolgoztuk a kudarcot, illetve ennek a folyamatnak a végét jelenti majd a június 15-i kongresszus, amelynek éppen a választások értékelése lesz a legfontosabb napirendi pontja. A tagság felé elszámolunk az elmúlt négy esztendővel, és ebbe beletartozik a választási kampány, valamint az eredmények értékelése is. Ambivalens érzésekkel viszonyulok a választás eredményéhez. Már-már a kezünkben éreztük az újabb négy esztendei mandátumot, és hasonlóképpen voltak ezzel a Fidesz szimpatizánsai, a polgári érzelmű szavazók is. Részben ez bosszulta meg magát, hiszen ha a második fordulót megelőző lélektani helyzet már az első forduló előtt létrejön, azaz veszélyben érezzük a Fidesz választási győzelmét, akkor talán többen mennek el szavazni, így a vereségből győzelem is lehetett volna. Ebben látom a legfontosabb okát annak, hogy nem mi alakíthatunk kormányt. Úgy is mondhatnám: az MSZP „földharcban” meglepett bennünket. Olyan szavazókat tudott mozgósítani, akik eddig még talán egyetlenegy választáson sem vettek részt. Ez nem az utolsó néhány hónap, hét vagy nap eredménye. Ennek a tömeglélektani előfeltételeit az a durva, mocskolódó, lejárató kampány teremtette meg, amelyet 1998 nyara óta folytattak minden eszközzel a kormánnyal, Orbán Viktorral, a Fidesszel és a párt politikusaival szemben. Mire letelt a négy év, a közélet iránt különösebben nagy affinitást nem mutató választók jelentős részében egyfajta pavlovi reflexként alakult ki az elutasítás, az ellenszenv, a gyűlölet érzése, amelyet már csak megfelelő módszerekkel „mozgási energiává” kellett alakítaniuk a választások napján. Olyan embereket vittek el a szavazófülkékig, akik a szó szoros értelmében ott haltak meg, vagy pedig – mint ahogy erre is nem egy példa volt a beszámolók alapján – olyanokat is, akik egyenesen a kocsmából mentek szavazni. Nem valami mellett, hanem valami ellen. Minden más magyarázat, ok, hiba, ami az elmúlt négy év kormányzati munkájában, a kampányban fellelhető volt, természetesen szintén elemezendő, de összességében ezek nem adnak magyarázatot a választási vereségre.
– Közbevetésként: ebben az is közrejátszhatott, hogy a Fidesz kommunikációs hibákat követett el, illetve nem vette elég komolyan a durva kampány mozgósító erejét.
– Ennek a negatív kampánynak a jelentőségét nem becsültük le. Négy éven keresztül folyamatosan azt éreztük, hogy iszonyatos mértékben hátráltatja a kormányzati munkát. Részben azért, mert jobb sorsra érdemes energiákat kötött le a kormányzati politikusok oldalán, részben pedig azért, mert nem tudtunk arról beszélni, amiről szerettünk volna: az ország valós problémáiról. Az 1990 óta zajló médiaháború legmocskosabb fejezete az elmúlt négy esztendő. Felkészületlenek voltunk abból a szempontból, hogy alábecsültük azt a mélységet, ahová még le lehet ereszkedni, mind az ellenzéki politikusok, mind a sajtó részéről. Például nem voltunk felkészülve arra, hogy egy nagy példányszámú bulvárlap megrágalmazza a Fidesz egyik elnökségi tagját, egy megyei jogú város polgármesterét azzal, hogy olcsó szexipari szakmunkásokat foglalkoztat a maga kedvére a város határában. Ehhez kapcsolódik az a történet, amely szerint az illetékes főszerkesztő szűkebb szerkesztőségi körben azt találta mondani: neki egymillió forintot ez a kis affér megér. Ez rávilágít arra, hogy nincs az az aljasság, amit nem követtek el, hogy visszaszerezzék kedvenceiknek a hatalmat. Ennek ellenére – s ez hiba volt – bíztunk a felmérések számaiban. De miért is ne tettük volna, hiszen minden közvélemény-kutató cég, függetlenül attól, hogy jobb- vagy baloldali pártszimpátiával gyanúsították-e meg, hasonló eredményeket produkált: az MSZP támogatottságát kis mértében alulértékelték, a Fideszét pedig túlbecsülték.
– Orbán Viktor az utóbbi hetekben több interjúban is megjegyezte, hogy a média területén talán több konfliktust kellett volna felvállalni, s nem sikerült igazán megszervezni a polgári nyilvánosságot…
– Ez 1990 óta állandóan felbukkanó téma. A polgári gondolkodású választók, ha ketten-hárman összegyűlnek, akkor ez az első vagy a második kérdés, amely szóba kerül. Valahányszor részt vettem ilyen találkozón, arra figyelmeztettek: úgy járhatunk, mint az Antall-kormány, ha nem tudunk a médiával mit kezdeni. Azt gondolom azonban, hogy a szűkre szabott jogállami keretek között nem lehet ennél sokkal többet tenni a média-erőviszonyok módosításáért. Magyarországon valóban sajtószabadság van, és a média munkatársainak döntő többsége nemhogy az ellenféllel szimpatizál, kötődik hozzá ezer szállal érzelmi, egzisztenciális és kulturális értelemben, hanem különböző okok miatt mélyen gyűlöl is bennünket. Most nem a Fideszről, a mi politikusainkról beszélek, hanem arról a polgári értékvilágról, amelyet többek között a Fidesz is képvisel. Ameddig ezen újságírók számára fórum adódik, addig mindezt nem lehet megtiltani, befolyásolni. A személyiségi jogok védelme érdekében azonban többet kellett volna előrelépni az elmúlt négy évben, különös tekintettel arra, hogy ez – szemben a kétharmados parlamenti többséget igénylő sajtó- vagy a médiatörvénnyel – az úgynevezett feles törvényalkotási körbe tartozik. Tehát visszatérve az előző példára, ne úszhassa meg egymillió forinttal egy rágalmazó, ha jogerős bírói ítélettel elmarasztalják. Egy másik példát említve: Áder János, az Országgyűlés akkori elnöke a tavasszal nyert jogerősen egy polgári pert az egyik hetilappal szemben, amiért is 700 ezer forint nem vagyoni kártérítést ítéltek meg számára. Mondhatnám némi iróniával, hogy a Magyar Köztársaság egyik legfontosabb közjogi méltóságának becsülete a független magyar bíróság ítélete szerint 700 ezer forintot ér. Ameddig anyagi értelemben olcsóbb lesz a politikai ellenfeleket nagy példányszámú lapokban lejáratni, mint ugyanezekben a lapokban hirdetési felületet vásárolni a programok közzétételére, addig nem nagyon várhatunk változást. Elszalasztottuk azt a lehetőséget, hogy valamilyen törvényhozási eszközzel próbáljuk módosítani ezt a meglehetősen kártékony társadalmi gyakorlatot.
– Térjünk át a jövőre! Kibontakozni látszik a pártok felett álló, ám alulról szerveződő polgári mozgalom, amelyben olyan prominens Fidesz-politikus is részt vesz, mint Orbán Viktor. Mennyire segítheti ez a kezdeményezés az egységes jobbközép erő, akár a pártunió létrejöttét is?
– A választásokon elvesztettük a kormányzás lehetőségeit, de nyertünk is valamit, ami egyedül nekünk van meg, amivel az ellenfelünk nem rendelkezik. A polgári Magyarország a szó politikai értelmében a két választási forduló között jött létre. Ez a 2,5 millió választó, aki mellettünk tette le a voksát, nem valami ellen szavazott, nem valamiféle indulat vezérelte, hanem éppen fordítva: tudatosan voksolt egy program, egy világkép mellett. A Kossuth téren megjelent, történelmi léptékben is példátlanul nagy tömeg fegyelmezettsége, méltósága a polgári Magyarország nemcsak számbeli, hanem erkölcsi erejét is mutatja. Ezért próbálják a kampányt követő időszakban is gyűlölködve lejáratni, erkölcsileg hitelteleníteni ezt a politikai közösséget, amely az elmúlt négy esztendő kormányzásának, politikájának az eredményeként ébredt saját öntudatára, erejére. Megpróbáljuk ezt az erőt keretek közé szervezni, hogy az emberek a következő négy esztendőben is folyamatosan át tudják élni a hovatartozásukat, legyen kihez fordulniuk a véleményükkel akkor is, ha nincs kampányidőszak, amikor „normális” módon csordogál a politika folyamata. Ezt szolgálják azok a polgári körök, amelyek most ezerszámra jönnek létre, lehetővé téve, hogy koncentrikus körökbe szerveződjenek a Fidesz köré mindazok, akik ebbe a táborba tartoznak. Attól függően tud bárki egyre beljebb lépni ezekben a körökben, hogy mennyi ambícióval rendelkezik, mennyi energiája, szabad ideje van, milyen mértékben kíván részt venni a közéletben. Ha valaki be akar lépni a Fideszbe – mint ahogy mostanában nagyon sokan vannak ilyenek –, szívesen látjuk.
– Ez a szerveződés mennyiben segítheti a pártpolitika szintjén az egységes jobboldal létrejöttét?
– Szokás különböző publicisztikákban, elemzésekben leírni, hogy a magyar politikai élet azáltal válik kétpólusúvá, kétpártivá, hogy különböző pártközpontokban, a politikusok fejében ilyen forgatókönyvek születnek, amelyeket aztán sikerül is végrehajtani. Ez ostobaság. A magyar választók szabad akaratukból választottak, és négyévenkénti választásukkal egyre inkább leegyszerűsítik a politikai mezőnyt, azon józan belátásnak engedve, miszerint Magyarország problémáira nincs öt-hat érvényes válasz, legfeljebb kettő. Az egyik az, amelyet a posztkommunista baloldal kínál, a másik pedig a polgári táboré. Az egységesülő szavazóbázis – amelynek része a kisgazdapárti tagság, a vidéki parasztpolgárok éppúgy, mint a volt kereszténydemokrata, az MDF-es vagy Fidesz-szavazók – kibontakozó politikai aktivitása valóban segíti a polgári összefogásban érdekelt politikusokat azoknak a személyes ambícióknak vagy nosztalgiáknak a leküzdésében, amelyek hátráltatják a szervezetszerű együttműködést. Csak idő kérdése az egység megvalósulása, amely ha máshogy nem, úgy jön létre, hogy a parlamentben két párt kap helyet. A baloldalon egyébként éppúgy zajlik az integráció, mint a polgári oldalon, csak ott sokkal diszkrétebben. Az MSZP és az SZDSZ jóval kevesebbet beszél az egységesülésről, miközben valójában annak az érdekes folyamatnak vagyunk a szemtanúi, mely során a kis hal eszi meg a nagy halat.
– Az új kormányról szólva az már látszik, hogy az első száznapos csomagot nagyrészt teljesítik, ugyanakkor kérdéses, mi várható ezt követően. Hogyan látják a Medgyessy-kabinet első intézkedéseit – a leváltásokat vagy a közbeszerzési eljárás elmaradását – a Fidesz soraiból?
– Azt hiszem, éppen a Magyar Nemzet hasábjain mesélte el egyszer Jánosi György azt a régi kínai mesét, amely a skorpióról és a krokodilról szól, és az a tanulsága, hogy a skorpió azért marja meg az őt a hátán a folyón átvivő krokodilt, mert ilyen a természete. Tehát az MSZP és az SZDSZ is csak azt teheti, ami a természetéből fakad, ami a lényege. Én nem tartozom azok közé – de kevesen is vannak ilyenek a polgári oldalon –, akik egy pillanatig is hittek azokban az ígéretekben, azokban a szép szavakban, amelyek a nemzeti középről, a kiegyezésről, a lövészárkok betemetéséről szóltak. A baloldal mindig a politikai ellenfelei hulláival temette be a lövészárkokat, ezt soha nem szabad elfeledni. Magyarország nem Bosznia, ezért egyelőre itt még csak a rágalmazásig, a fasisztának bélyegzésig, a szellemi likvidálásig, legfeljebb a baseballütőig mennek el. De ezek az emberek ma is megtennék velünk azt, amit megtettek 1956 után, ha erre a körülmények lehetőséget nyújtanának.
– A társadalom felé megfogalmazott szociális ígéretek döntő többségét ugyanakkor bizonyára teljesítik, hiszen ősszel lesznek az önkormányzati választások.
– Természetesen az MSZP szempontjából sem mindegy, hogy azok az erőviszonyok érvényesülnek-e vidéken, amelyek áprilisban a két fordulóban megmutatkoztak. Nem mindegy az sem, hogy ki lesz a főpolgármester. Valószínű, hogy Budapest következő főpolgármesterét nem Demszky Gábornak hívják majd. Feltéve, ha nem játsszák el megint azt, amit 1998-ban, amikor az MSZP jelöltje visszalépett Demszky javára. Ez nagyon megalázó eljárás volt a szocialisták szempontjából. Ha most is ez történik, növekszik ugyan az esély arra, hogy ismét baloldali többség legyen a fővárosban, de ez bizonyára nem tesz jót az MSZP önérzetének, ha van ilyen egyáltalán.
– Mit szól Kovács László szocialista elnök Trianonnal kapcsolatos kijelentéséhez, hogy meg kell tanulnunk kicsiknek lennünk?
– Kovács Lászlónak azt tanácsolom, hogy ne erőlködjön, mert neki ez már sikerült. Mi pedig továbbra is tartjuk magunkat ahhoz a jelmondathoz, amelyet a kampányban is használtunk: igenis, merjünk nagyok lenni! Ez az ország, ez a nép tizenkét Nobel-díjast, több mint száz olimpiai aranyérmest adott a világnak, és elég csak kimenni a Millenárisra, az Álmok álmodói kiállításra – addig, amíg be nem zárják a kicsiség vagy inkább a kisszerűség jegyében –, hogy meglássuk, mi mindent tettünk le Európa és a világ kulturális teljesítményei közé az asztalra. Egy ilyen országban, ha valaki arról beszél, meg kell tanulnunk kicsinek lenni, az valójában vagy a saját komplexusait vetíti a politikára, vagy pedig mérhetetlenül gonosz módon tör a saját országa, nemzete ellen. Kovács Lászlóról és kormányáról sajnos mind a kettőt el tudom képzelni. A most hivatalba lépett kormányban példátlan módon a parlamentbe éppen csak bekúszó 5,36 százalékos szabad demokraták kaparintották meg a minisztériumoknak számszerűleg is majdnem a felét. Valójában nem négy tárcát kaptak, hanem – a gazdasági és közlekedési tárca összevonásával – ötöt. A kultusztárca „szocialista” vezetője az SZDSZ reklámembere volt a kampányban. S az igazságügy-miniszternek, sőt Medgyessy Péternek is több kötődése van az SZDSZ-es világhoz, mint bármi máshoz. Ennél is fontosabb, hogy az MSZP-ben már régen nincs meg az 1990-ben, sőt még 1994-ben is fellelhető sokszínűség, ideológiai, értékrendbeli pluralizmus, mivel az SZDSZ-hez hű liberális csapat ledarálta a párton belüli ellenfeleit, és kilúgozta, ideológiamentessé tette az MSZP-t. Mindez lehetővé teszi azt, hogy egy kisebbség kormányozza ne csupán az MSZP-t, hanem rajta keresztül az egész országot. Az SZDSZ egy olyan élősködő az MSZP testén, amely nem az életnedveit szívja ki, hanem behatol a gazdatestbe, s szép lassan a maga képére írja át annak genetikai programját. A folyamat – amely1992 óta tart – lassan a végéhez közeledik. A nemzeti középről szóló retorika ezáltal teljesen hiteltelen blabla, amelyet a tettek, sőt a szavak is az első napokban, hetekben megcáfolnak.
– Megtörhet-e az új kormány külpolitikája miatt az a folyamat, amelyet a Fidesz a nemzet határokon átívelő újraegyesítésének nevez? Ön szerint veszélybe kerülhetnek a státustörvény eredményei?
– A státustörvény legnagyobb eredménye, erénye az, hogy egyáltalán létezik. Egy idős székely fejezte ki a legjobban ennek a lényegét, amikor azt mondta: nem az az érdekes, hogy valódi kedvezményeket tud-e nyújtani számukra, hanem az, hogy ha a Teremtő magához szólítja, a Biblia mellett a magyarigazolvány is a kezében lehessen. Ezt az erkölcsi erőt – amelyet a

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.