Iskolateremtő pedagógus

A Magyar Tudományos Akadémia pedagógusi munkája mellett végzett tudományos tevékenysége elismeréseként Pedagógus Kutatói Pályadíjban részesítette Csillei Béla szolnoki középiskola-igazgatót. Az elkötelezett „tanító” hátrányos helyzetű fiatalok boldogulását és érvényesülését segíti elő munkájával.

Egri Sándor
2002. 06. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ifjú pedagógusként, középiskolai oktatóként szembesült először Csillei Béla azokkal az előítéletekkel, amelyek tovább nehezítették az egyébként sem jó sorsú – általában cigány származású, de mindenképpen szegény családból származó – diákjainak mindennapjait. Szociális érzékenysége terelte kutatói érdeklődését a fokozottan hátrányos környezetből induló fiatalok felé.
A tanítás melletti tanulás közben ismerkedett meg Hegedűs T. András professzorral, az idők folyamán „Roma esélynek” elnevezett koncepció szellemi atyjával. A neves pszichológussal, pedagógussal való ismeretség barátsággá mélyült, amelynek Hegedűs professzor korai halála vetett véget. Az elviekben megfogalmazott elképzelés akkorra egy olyan pedagógiai kísérletben öltött testet, amely modellértékűvé vált. A Roma esély néven indult, ma Hegedűs T. András nevét viselő Alapítványi Középiskola, Szakiskola és Kollégium programja, munkamódszere érvényes választ kíván adni arra a kérdésre: mi legyen a nehéz sorsú, olykor csellengő, az iskolából kimaradt középiskolás korú fiatalokkal.
Hat évvel ezelőtt a frissen bejegyzett, kifejezetten erre a célra alakult Roma Esély Alapítvány Szolnok legrégebbi, családi házas munkáskerületének eldugott kisiskolájában indította kísérletét. Az Országos Cigány Kisebbségi Önkormányzat támogatta az elképzelést, s 1996 szeptemberében hatvan, általános iskolát végzett, de a középiskolából kibukott, vagy oda be sem jutott, tanulási zavarokkal küszködő fiatal kapott lehetőséget arra, hogy szakmatanulással javíthasson életesélyein. Anyagi támogatást az abban az évben indult PHARE-programból kaptak, az Európai Unió szakértői nemzetközi támogatásra érdemesítették a kezdeményezést.
A szolnoki szakiskola létrejötte a magyar pedagógiai gyakorlatban mindenképpen úttörő vállalkozás. A hazai cigányság saját kezébe véve sorsának irányítását, maga hozott létre olyan oktatási intézményt, amely nemcsak a cigány, hanem a nehéz sorsú, nem cigány fiataloknak is lehetőséget, esélyt kínál. A roma közélet kezdetben nem támogatta egyértelműen a kezdeményezést, hiszen a szakiskola nem valamiféle elitképzést ígért, „csupán” államilag elismert szakképzettséget. Az időközbeni profilbővítés eredményeként tizennégyen érettségiztek azóta, s közülük hatan egyetemen folytatják tanulmányaikat.
A tehetséggondozást s az érettségit adó középiskola megvalósítását a szakiskola sikeres működése tette lehetővé. A Szolnok környéki falvakból (nemritkán 50 kilométerről) naponta ingáznak a tanulók. Legtöbben a Közép-Tisza mentéről, a megye fokozottan hátrányos helyzetű kistérségeiből, az ország egyik belső perifériájából. Hajnalban étlen-szomjan indulnak otthonról, sokszor élelem és pénz nélkül.
Az első néhány nap életre hívta a kollégium igényét. Először harmincan, majd ötvenen élvezhették a bejárásnál kényelmesebb diákotthoni életet; a kollégium ráadásul nemcsak szálláshely, hanem közösség is.
Az iskola egyre népszerűbbé vált. A harmadik tanévet már 200 tanuló kezdte, ami a város támogatásának volt köszönhető: közoktatási megállapodás keretében – jelképes éves bérleti díjért – egy középiskolai épületet vehetett birtokba az intézmény. Az eredeti iskolaépületet 75 millió forintos PHARE-támogatásból impozáns, s minden igényt kielégítő, 78 diákot befogadó kollégiummá varázsolták 2001 nyarán.
A középiskola, amelyben mára 250 nappali és 150 esti tagozatos diák tanul, komoly rangra emelkedett. Modellértékű programja révén az Oktatási Minisztérium regionális bázisiskolája, „beiskolázási körzete” hét megye. Jelentkezőt egyelőre nem kellett elutasítani, a tanulók fele cigány, fele nem cigány származású.
Csillei Béla középiskolai igazgató a Pécsi Tudományegyetem romológia tanszékének oktatója, számtalan cikk és tanulmány szerzője. Doktori értekezését kiválónak minősítették. Fáradhatatlanul kutat, ír és publikál. Amint mondja: „úgy mellesleg…” Fő elfoglaltsága intézményének az általa és munkatársai által kidolgozott módszerével történő működtetése. Hangsúlyozza, helyettesei és a tanári kar nélkül nem lett volna képes ilyen eredményekre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.