Oroszország és az Európai Unió ígéretesen fejlődő együttműködésének kényes pontja a második világháború után az egykori Szovjetunióhoz került kelet-poroszországi terület, Kalinyingrád problémájának megoldása. A várhatóan rövidesen uniós taggá váló Litvánia és Lengyelország közé ékelődött orosz exklávé lakóinak mindennapi életét, a kapcsolattartást az anyaországgal lényegesen szűkíti a schengeni határok kiterjesztése a térségre. A lengyel vagy litván vízum beszerzése ugyanis a mintegy egymilliós terület polgárai számára éppoly nehézségekbe ütközik majd, mint a német vagy francia belépési engedélyé. A brüsszeli hivatalnokok már jó előre figyelmeztették a két szóban forgó tagjelöltet, hogy a schengeni szabályok alól Kalinyingrád sem jelenthet kivételt. Moszkva olyan folyosót követel Litvánián és Lengyelországon keresztül azok EU-belépése után, amelyen át állampolgárai szabadon, vízummentesen utazhatnának a két országgal szomszédos, az orosz föderációhoz tartozó kalinyingrádi beékelődésbe. Varsó egyértelműen kizárja e területenkívüliséget feltételező megoldást, de Vilnius, valamint az Brüsszel is ellenzi ilyen szabad folyosó létesítését.
Ha Kalinyingrád nem kap valamilyen különleges státust, az a Kreml szerint a vasfüggöny ismételt leeresztését jelentené az itt élők számára és a terület egyfajta bantusztánná válna. Az elmúlt évben több millió kiutazást regisztráltak innen a szomszédos országokba és az egyszeri határátlépés 50 eurós tarifáját a helyiek aligha tudnák kifizetni például az átlagosan 25 eurós nyugdíjakból. A vízumkényszer bevezetését elsősorban a „batyuzók” szenvedik meg, amely megbillentheti a terület amúgy is ingatag szociális egyensúlyát is, hiszen a lakosság mintegy kétharmada ebből, a feketegazdaságból él. Az élet egyébként is megdrágulna az exklávéban, ha az anyaországból érkező élelmiszerekre is vámot vetnének ki a jövőben. Tovább sújtaná az ittenieket, hogy ugyanezen okból az orosz bútoripari termékek harmadát előállító terület árui is versenyképtelenekké válnának. Ezért önkéntelenül felmerül, hogy a leningrádi körzet kikötőin keresztül bonyolódjon a forgalom az anyaországgal.
Kalinyingrád fő problémája az EU-szakértők szerint a terület gazdasági elmaradottsága. Az unió kész gazdasági segítséget nyújtani az orosz beékelődésnek. A kalinyingrádi kormányzó által követelt különleges státus elgondolását állítólag Schröder egyetértésével támogatta Stockholm is a svéd EU-elnökség időszakában, ám a kezdeményezés később megakadt. Ez a tény azonban némi esélyt ad Putyin elnöknek arra, hogy esetleg szövetségeseket találjon az érintett balti térségben a probléma megoldására vagy legalábbis könnyítésére.
Tüzes a nap: most a MÁV-nál oltják a tüzet, de már kigyulladt két busz, és lángoló rollerek is voltak
