Viharos váltás a külügyben

Nagy kár, hogy ismét politikai szimpátiák alapján osztályozzák a Külügyminisztérium állományát; pártkatonának bélyegezve mindenkit, aki nem a baloldalról jött. Ezzel a gondolkodással azonban besorolják a minisztérium új vezetését is, hiszen mindebből logikusan következik, hogy ők is politikai kinevezettek. Az ilyen megbélyegzés tehát téves út – véli Bába Iván, a minisztérium minap leváltott közigazgatási államtitkára.

2002. 06. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tárca hét vezető tisztségviselőjétől vált meg első intézkedéseként a Külügyminisztérium új vezetése. Közülük azonban egyelőre csak ön hagyta ott a „házat”, a többség a hírek szerint – az elmúlt évtizedben bevett szokásoknak megfelelően – nagyköveti állást kap. Ön miért döntött inkább az egyébként több mint tízmillió forintos végkielégítéssel járó kilépés mellett?
– A dolgok érthetősége miatt haladjunk időrendben. Amikor az új miniszter és politikai államtitkár megérkezett, rögtön közölték a leváltandók névsorát, és elmondták, hogy méltányosan bánnak majd a felmentettekkel. Mindez ilyen esetben általában misszióvezetői posztot jelent. Ennek ellenére megkaptam az értesítést, hogy mint közigazgatási államtitkár két lehetőség közül választhatok: kérem a rendelkezési állományba helyezésemet, vagy a vonatkozó törvény szerint a végkielégítésemet és elbocsátásomat a közszolgálatból. Nagyköveti posztról ekkor nem esett szó. Miután ezt felvetettem, Kovács László erre ígéretet tett, így bejelentettem, hogy kész vagyok a semleges svájci misszióvezetői posztot elfoglalni. Ezzel szemben a miniszter Chisinaut és Iszlámábádot ajánlotta fel. Moldova és Pakisztán azonban a szakterületemen kívül esik, az általam beszélt hat nyelv szempontjából sem megfelelő, és azon mintegy húsz hely között sem szerepel, ahol a közeljövőben beütemezett váltás várható. Úgy éreztem tehát, hogy nem valódi ajánlatról van szó.
– Ön a szokásjogra hivatkozott. Milyen példákkal tudná ezt alátámasztani, és milyennek tartja ezzel szemben a mostani váltást?
– Először is szokatlanul gyorsnak, viharosnak. Négy évvel ezelőtt az átadás-átvétel például sokkal átgondoltabb volt, a folyamatosság és a szakszerűség biztosítása érdekében hónapokig tartott. Az akkori személyügyi főosztályvezető például szeptemberben adta át hivatalát, és azóta a mai napig nagykövet Dublinban. Ugyanígy máig ottawai misszióvezető az a Papp Sándor, aki 1998-ig a közigazgatási államtitkár posztját töltötte be. Az előző ciklusban a minisztérium főbb vezetői közül legalább négyen maradtak még úgy egy évig a helyükön, de Bagi Gábor helyettes államtitkár például 2000-ben foglalta el ljubljanai állomáshelyét.
– Egyik nyilatkozatában Kovács László az ön szakértelmét nem kétségbe vonva inkább politikusnak, mint diplomatának, a mostanság divatos szóhasználattal pártkatonának tartotta. Mi a véleménye az efféle osztályozásról?
– Négy éve a vezetés nem ismerte a politikai kinevezett fogalmát, amelyet az új miniszter és államtitkára lépten-nyomon hangoztat. Ilyenből klasszikusan kettő van a minisztériumban: a miniszter és a politikai államtitkár. Ezt a kategóriát most hozta vissza Kovács László, aki számára politikai kinevezett az, aki a Fidesz, az MDF, a kereszténydemokraták vagy mondjuk a kisgazdák felől érkezik. Aki pedig a másik oldalról jön, az ugyebár szakember. A mi politikai gondolkodásunkban a most alkalmazott módszer nincs benne. Mi nem pártkatonákban, hanem szakmailag felkészült diplomatákban gondolkodunk.
– A miniszter bemutatkozásán is fontosnak tartotta hangsúlyozni, hogy ő már 1990 előtt is a külügyminisztériumban dolgozott, csapatát is ebből a generációból verbuválta. Érezhető-e egyfajta megosztottság a régiek és az újak között?
– Szakmailag ma már nem kellene semmilyen különbségnek lenni aközött, aki húsz vagy aki mondjuk kilenc-tíz éve kötődik a minisztériumhoz. A régiek közül is nagyon sokan megtanulták a rendszerváltással járó feladatokat, de akad köztük olyan is, aki máig nem volt erre képes. Önmagában tehát az, hogy valaki régóta a minisztérium dolgozója, nem érdem, s nem is hátrány. Választóvonalak vannak bőven a házon belül, de nem az 1990-es dátum mentén.
– Mi motiválhatja akkor mégis a szocialisták kíméletlen belépőjét?
– Azt hiszem, hogy Kovács Lászlóék tévképzet áldozatai, és ez alapján határozták meg taktikájukat és stratégiájukat még a kormányra lépés előtt. Véleményük szerint az előző kormány jogtalan lépések sorát tette meg a választások előtt, alatt és után, kiürítette a kasszát, így azonnal át kell venni mindent, nehogy ez a folyamat folytatódjék. Megnyugtathatok mindenkit: a Külügyminisztériumban semmilyen borzalmas dolog nem történt, a kassza nem üres, sőt a költségvetés állapota jobb, mint amilyennek időarányosan lennie kéne, s különösebb személyi mozgás, feltöltés, ejtőernyőzés sem volt.
– Az új vezetés ezzel szemben azt állítja, hogy a legutolsó hetekben látványosan felduzzasztották a létszámot…
– A felvételi vizsgán megfelelteket, így a jelentkezők mintegy tíz százalékát most is felvettük, áprilisban, májusban zárulnak a pályázatok külszolgálati posztokra, s ez esetben néha más tárcáktól kerülnek át hozzánk emberek. Ha alaposabban megnézzük, hogy miként áll a tárca státusainak feltöltöttsége, akkor abban semmi különös nem tapasztalható. Mesterségesen elővett érvekről van szó, hiszen idén sem történt más, mint minden évben. Ilyenkor a létszám kicsit feltöltődik, majd amikor hazajönnek a régiek, s elhelyezkednek, akkor visszaáll a normális állapot.
– Mindezek fényében hogyan értékeli a polgári kormányok tevékenységét a minisztériumban? Mindent megtettek az állomány folyamatos korszerűsítése érdekében?
– A külügyi munka hosszabb felkészülési időt igényel. Akkor válik valaki igazán diplomatává, ha néhány évet dolgozott a minisztériumban, és legalább egy külszolgálaton túl van. Ez, akárhogy is vesszük, minimum hat-nyolc év. Az első négy évben sokkal többet nem tehettünk volna, hiszen biztosítani kellett a külpolitika folytonosságát, a diplomáciai jelenlétet, ugyanakkor el kellett kezdeni a személyi állomány felfrissítését, fiatalok beépítését. Ez 1998-ban is folytatódott, de ezt a folyamatot a dolog természete miatt túlságosan felgyorsítani nem lehet. Ezenkívül a váltások minden esetben úgy zajlottak le, ahogy az adott kormány természetéből következett. A mi politikai gondolkodásunkban a most alkalmazott módszer nincs benne.
– Azt az Európai Bizottság sem nagyon támogatja, így a baloldali lengyel kormányt épp a minap figyelmeztette a nem szakmai alapú kinevezések túlságosan is nagy száma miatt. Ha így megy tovább, mi is számíthatunk ilyen intésre?
– Remélem, hogy Magyarország nem fog ilyen figyelmeztetést kapni, hiszen az senkinek sem lenne jó.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.