Zűrös légügyek

Putsay Gábor
2002. 06. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megbénította Európa felett a légi forgalmat tizenkét ország légiirányítóinak sztrájkja. Ezzel egy időben három uniós tagállamban, Olaszországban és Görögörszágban, illetve a sevillai európai uniós csúcstalálkozónak otthont adó Spanyolországban a közlekedési ágazatok dolgozói is úgy döntöttek, hogy időlegesen beszüntetik a munkát. Első ízben adták ilyen széles körben az Európai Unió döntéshozói tudtára, hogy adminisztratív lépéseikkel visszafordíthatatlan folyamatokat indítanak el, és még inkább válságba sodorják a közlekedési szektort. A sztrájkkal üzentek: a gazdasági szempontoknak nem lehet végletesen alárendelni a nemzeti érdekeket a stratégiai ágazatokban, így a légiirányításban a kiszámítható és biztonságos működést. Az alkalmazottak a szakszervezetek felhívására azért szüntették be a munkát, mert az unió előtt lévő javaslat szerint üzleti alapon szerveznék meg a kontinens feletti légiirányítást, azaz a nonprofit jelleggel működő nemzeti szervezeteket nyereségorientált, kizárólag piaci alapokon működő szolgáltatók váltanák fel. Az Európai Unió versenyhelyzetet kíván teremteni, azaz célja, hogy a piacon kizárólag olyan szolgáltató maradjon fenn, amely enyhíteni tudja a légtér zsúfoltságát, költséghatékonyan működik, egyben kedvező árakat kínál a légitársaságoknak. A hivatalos indoklás szerint Európa légtere megtelt – ez egyelőre csak a nyugat-európai légtérre jellemző –, az irányítás nehézkes, túl sok a késés és magasak az átrepülési díjak. A háttérben a légitársaságok és az irányítók közötti érdekellentétek állnak, úgy tűnik, az EU az amúgy is válságban levő légicégeket kívánja segíteni. A társaságok a mind kegyetlenebb piaci verseny miatt tovább szeretnének csökkenteni költségeiket, az átrepülési díjakat túl magasnak találják, a versenyhelyzetbe kényszerített légiirányítás pedig megfelelne ezeknek az elvárásoknak. Mindenképpen enyhíteni szeretnék a késések mértékét, a légiirányítók viszont azt az álláspontot képviselik, hogy a legtöbb késés a légitársaságok menetrend-politikájából adódik. A társaságok ugyanis a jól fizető üzleti ügyfelekre alapoznak, az utazási szokásoknak megfelelően valamennyi cég egy időben indítja járatát, így rendkívül zsúfolttá válik a légtér.
A többségében nemzeti, azaz állami tulajdonban levő légiirányító szolgálatok nonprofit jelleggel működnek, az átrepülési díjakból fedezik a költségeket, bővítik az infrastruktúrát és ebből a forrásból valósítják meg a képzést. Teljes mértékben elvetik, hogy a jövőben piaci alapon szervezzék meg a légiirányítást, elfogadhatatlannak tartják a pénzügyi ösztönzést. A verseny ugyanis rivalizálásra készteti majd a légiirányítást, a nyomott árak miatt viszont fennáll annak a veszélye, hogy a legszükségesebb fejlesztéseket kellő időben nem végzik el, ez pedig a biztonságos működést kérdőjelezi meg.
A sztrájkolók elsősorban az EU illetékes hivatalnokait kívánják jobb belátásra bírni – ezért is időzítettek a sevillai csúcstalálkozóra –, hogy adminisztratív döntésekkel ne nehezítsék az európai közlekedés helyzetét. A közelmúltban az unió több területen kísérletet tett a piacosításra a stratégiai közlekedési ágazatoknál: ott, ahol a biztonság az elsődleges szempont, ez a politika csődöt mondott. Angliában például privatizálták a vasúthálózatot, aminek az lett az eredménye, hogy a befektetők természetesen a profitot tartották szem előtt, a pályák karbantartására nem jutott elég pénz. Angliában azóta sok, súlyos vasúti baleset történt, lényegesen több, mint bármely más európai országban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.