Benzinkút a 70-es út kapujában

Kilépve a főváros nyüzsgő forgatagából, a nép nyelvén csak régi 7-esnek nevezett úton haladva Budafok határában, kevéssel a Szoborpark előtt egy apró benzinkút fogadja a Velencei-tó felé haladókat. A zöldre festett kis épület már külső megjelenésében sem a mai megszokott töltőállomásokat idézi.

Riersch Tamás
2002. 08. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kútkezelő az út mellett fogadja a tankolni vágyó autósokat, fizetni az épület sarkában kialakított pici irodában kell. A kasszánál helyet foglaló idős úr, Landthaller Tasziló – vagy ahogy őt a környéken mindenki nevezi, Taszi bácsi – nemcsak a pénztárgép kezelője, hanem a benzinkút kizárólagos tulajdonosa is. Annak a töltőállomásnak, amely immár 1936 óta fogadja a Balaton felé haladó autókat, s amely a háború előtti magánkutak közül egyedüliként túlélte a világégést, az államosítást és nem utolsósorban a piaci versenyt.
– A benzinkutat még az édesapám építette 1936-ban – mesélte Taszi bácsi. – A balatoni út ugyanis keresztezte az egykori családi birtokot, és az apám akkor úgy döntött, hogy megpróbálja ezt a kellemetlenséget a javunkra váltani. 5000 pengőnyi jelzálogkölcsönt vett fel a Bagoly-vár néven ismert Landthaller-házra, abból vásárolt egy ötezer literes tartályt és egy Rocco típusú kútoszlopot. Így kezdődött ez a hatvanhat éve tartó történet, amelynek minden egyes részlete fényképekkel, dokumentumokkal igazolható.
1938-ból például az, hogy megépült a mostani épületegyüttes első része, amelyet 1942-ben követett a második. Ekkor már az irodához, a szerelőműhelyhez, autómosóhoz egy kétszobás lakás, egy csendőrszoba, valamint egy mentőhelyiség is kapcsolódott. Landthallerék, bár a kút mögötti telkek is a családi tulajdonhoz tartoztak, ebbe a kis lakásba költöztek, méghozzá praktikus okokból: éjjel is ki akarták szolgálni az autósokat, akik tudva ezt, sötétedés után csöngetéssel jelezték a tankolási szándékukat.
1944–45 telén az előrenyomuló szovjet hadsereget megelőzte a híre, ezért idősebb Landthaller Tasziló számos értékét rejtette az autómosó kiszáradt kútjába rejtette. Ám a rejtekhely betonozását végző kőműves elárulta őket, az oroszok pedig mindent elvittek. 1945. február 2-án a hazai magánkutasok egyik úttörője – látva élete munkájának a megsemmisülését – önkezével vetett véget az életének.
– 16 éves voltam ekkor, és az élet úgy hozta, hogy nekem kellett az irányítást a kezembe venni – emlékezett vissza Taszi bácsi a háború utolsó napjaira. – Először üzembe állítottam a Studebaker típusú teherautónkat, méghozzá magyar–orosz forgalmi engedéllyel, majd a folyamatos házkutatások kiküszöböléséért papíron bérbe adtam az állomást a kínai nagykövetségnek. Ez utóbbi egy hathengeres 1500-as FIAT-ba került, amit 1941-ben kaptam az apámtól.
Ám a hivatalos dokumentum mindenképpen megért ennyit: a benzinkút 1949-ig kínai fennhatóság alatt volt. Csang Kai-sek veresége azonban a főváros XXII. kerületének határában is végzetesnek bizonyult. 1949. október 13-án az Áfort – élén Katona Ferenccel – és az állam nevében előbb az autókat, majd a benzinkutat sajátította ki.
– Szerencsére még időben megéreztem, hogy baj lesz, ezért a nevemen levő tulajdont édesanyám és a húgom segítségével három részre osztottam, így azt a törvények szerint már nem lehetett államosítani.
A kutat azonban a továbbiakban már az állami cég működtette, míg a Landthaller család nőtagjai alkalmazottként dolgozhattak a saját (egykori) tulajdonukban. Landthaller Tasziló ez alól kivétel volt, ő előbb másfél éves fogházbüntetését töltötte le, majd 27 hónapon keresztül munkaszolgálatos volt. A vád szerint a maszek benzinkutas a közellátást veszélyeztette. 1970-ben az aktuális enyhülés lehetővé tette, hogy Landthaller Tasziló megkezdje hosszú harcát a kút visszaszerzéséért. Először beperelte az ÁFOR-t (az ÁFORT jogutódját), ennek eredményeként a kút használóinak bérleti díjat kellett fizetniük a tulajdonos családnak. Taszi bácsi 1991-ben áruforgalmi vezetőként ment nyugdíjba, és ezzel végérvényesen megkezdődhetett a patinás töltőállomás másodvirágzása.
– A rendszerváltás után az ÁFOR azt állította, hogy a kutat valamikor az ő cégük alapította, ám családi dokumentumokkal bizonyítottam, hogy ez nem igaz. Akkor végérvényesen visszavettem az állomást, és az utóbbi években önerőből fel is újítottam azt. A legmodernebb, gázvisszaszívásos kútfejeket szereltettem fel, és a két régi ötezer literes tartály mellé még két nyolcezer litereset vásároltam. Az állomás már persze nem tudja ugyanazt a funkciót betölteni, amelyet a háború előtt és utáni időkben: ma már nem működik az autószerelő-műhely, az autómosó már az ötvenes évek elején megszűnt, a családi lakás helyén pedig élelmiszerbolt van.
A kút azonban működik – hétköznaponként este 6, szombatonként pedig 13 óráig –, és elmondhatom, hogy még mindig sokan a régi Landthaller-kutat részesítik előnyben a 70-es út mellett egymás után felépült modern benzinkutakkal szemben.
Az apró iroda falát régi, megbarnult képek díszítik. A fotókon Matrák, Pobedák, Studebakerek, mosolygó asszonyok és fiatalemberek. Egy kis sziget a múlt tengerében, ahol néhány pillanatig elidőzhetünk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.