Bodajki big band

Egyes falvakban sivalkodhatnak a malacok, teremhetnek bőven a konyhakertek, s a házak fizimiskája is őrizheti a múltat, mégis átlengi őket valami arisztokratikus, polgári vagy még inkább könnyed szellemiség, hangulat. Mélylélektani elemzés helyett persze a történelem ad magyarázatot ezen jelenségre: e helyeken olyan szimbiózisban éltek földművesek és kastélytulajdonosok, amely együttélés valami jót termett örökségképpen. Az új világban is megtartani érdemest. Akár a Fejér megyei Bodajkon.

Kormos Valéria
2002. 08. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ahol persze manapság az is lényeges, hogy a négyezer lelkes nagyközségben az életkörülmények semmivel sem lehetnek rosszabbak, mint a modernnek mondott nagyvárosokban. Ne legyen mocskos a járda, tűnjenek el a huppanós utak, legyen jó közvilágítás, ivóvíz. És túl a tárgyakon: a gyerekek dédelgetése mellett a hajlott korúak istápolása is része legyen hétköznapoknak, ünnepeknek.
Nos, Bodajkon tudnak ünnepelni. A nevezetes napokon túl iskoláikat vagy testvérré fogadott községek küldötteit külhonból. Németek, lengyelek, csehek jönnek ide, a bodajkiak mennek oda. Nemcsak a vezetők, a választott elöljárók utaznak, hanem a mesterek is. A bodajki kőműves ott hümmög német kollégájával a világszínvonalú technológiák fölött, s hazahozza a tudományt. Amaz meg a megőrzött régi magyar fogásokat lesi el tőlünk, hiszen az ősök építményeit megóvni a gazdagnak is kötelessége.
Nagy szó manapság, hogy Bodajk lakossága az utóbbi tíz esztendő gazdasági átrendeződésének kedvezőtlen hatásai ellenére sem fogy. Az itteniek rugalmasak.
– Nem sopánkodunk, ha munka után Mórra, Székesfehérvárra szólít a megbízatás – mondja egy helybéli kereskedő.
– Már legalább húsz esztendeje – amint a törvények módot adtak rá – az élelmesebbje az iparban, a földművelésben, a kereskedelemben szerzett jártasságát önálló vállalkozásában is igyekezett kamatoztatni – teszi hozzá a nagyközség polgármester asszonya, Zagyváné Rencz Katalin. Nem könnyű interjúalany, személyét háttérbe szorítja, amolyan robotos fajta. Csöndessége azonban megtévesztő, tele van ötletekkel, amit választói hálásan viszonoznak: immáron harmadízben is megválasztották független polgármesterüknek. A függetlenség ugyan néha hátrány, ha a fejlődést megkönnyítő források fölkutatása a cél. – Vagyunk még ezzel néhányan így a térségben, ezért összefogunk és előremenekülünk – magyarázza. Bodajk polgármester asszonya már akkor megbarátkozott az Európai Unióban megszokott pályázati rendszerrel és annak technikáival, amikor másokat még kirázott ettől a hideg.
– A dokumentációk összeállítása, a támogatások felkutatása, a meghirdetett lehetőségek naprakész figyelése sokszor idegölő, de enélkül nem lehet boldogulni. Álmodhatunk mi szépet, ha a beruházásnak csupán töredékére van fedezetünk, az adóterheket csak egy pontig viselik el az emberek. Ezért a hivatalban egy munkatársunk csak a pályázatokat böngészi, kutatja. Kezdetben személyes kudarcként éltük meg, ha a reménykedés és a buzgó igyekezet ellenére elutasítottak minket. Ma már túl vagyunk ezen. Ha egyik próbálkozás nem sikerül, belevágunk a másikba.
– A gyógyforrás mindig itt volt, csak rendbe kellett hozni a medencét, a környékét, s a fenntartására is áldozni. Ha van ilyen kincsünk, miért ne élveznénk? Az infrastruktúra alapjait az elődeink rakták le, mi pedig bővítjük azokat. Most a fiatalokat szeretnénk segíteni az építkezésben. Amíg mindehhez öszszegyűlik a pénz, addig sem ülünk ölbe tett kézzel. Nem szükségszerű, hogy gaz lepjen el mindent, vagy tétlenül nézzük végig, amíg egy szép öreg épületünk végképp az enyészeté lesz.
Az elhagyott izraelita temetőt, a falu hajdanvolt közössége életének nyomait csaknem elnyelte a rohanó, új század. Ám Rencz Katalin és testülete úgy vélte, noha nem hangzik fel itt többé a rabbi mélységes múltat idéző gyászéneke, a míves kidolgozású márványlapokat, az évszázados síremlékeket megőrzik a jövendőnek is. A rendszerváltozás hajnalán alakították ki az 1848-as emlékművet is.
– Mindig bántott, hogy nem volt méltó helyszín a forradalom és szabadságharc megidézésére – bólint a polgármester asszony. – Hát tettünk róla, hogy legyen!
Szíve vezette rá az idősek háza működtetését praktikusan és biztonságosan végrahajtó alapítvány létrehozására. Több bodajkit is ismert, aki napi tizenkét-tizennégy órát szalad munkája után, s idős szerettei iránt, mert egyre kevesebb időt szán rájuk, lelkiismeret-furdalással viseltetik. Elsőként őket igyekezett megnyerni Katalin, majd az orvosok, szociális gondozók és a vállalkozók megalakították a Jobb Otthon Alapítványt. Az idősek gondozási központja és napközije a község szívében áll. Hangulatos, régi épületet hoztak rendbe, korszerűsítették, mediterrán jellegű udvarából, a leanderek mellől a Vértesre látni körös-körül. Ez az otthon létével is cáfolja a sok évtizedes gyakorlatot, hogy aki kiszorul rohanó világunkból, az már nem is tagja a közösségnek.
A magyar vidék történetében ismert jelenség volt, hogy a községek, városok, megyék többnyire egymás ellenében tudtak fejlődni. Ebből leginkább csak közös kár származott. A Polgármesterek Fejér Megyéért Egyesület azonban térségben és összefogásban gondolkodik. Tehetségpártoló, egészségvédő koncepciójuk mellett olyan térségfejlesztő programot dolgoztak ki, amely az érintett kistérségekben a helyi önkormányzatoknál látványos fejlesztéseket indít el, s kaput nyit az egyenként százmillió eurós támogatásoknak.
Ha Bodajkon sétára indulunk, hol egy kastély, hol egy villa, hol módos parasztház, akkurátusan megépített gazdasági épület, magtár, kovácsműhely tűnik szembe a kellemes szerkezetű utcákban. Az utolsó fél évszázadban is építkeztek szorgalmasan, nem annyira szép, de egészséges, rendes hajlékokat, s főként sok fát és virágot ültettek. Errefelé nem ildomos az elhanyagolt porta, házeleje. A gyönyörű, ám kissé megkopott kálváriát hamarosan rendbe hozzák, szabadkoznak a késedelemért. A nevezetes búcsújáró hely katolikus templomában különös, nagy orrú angyalok mosolyognak rendületlenül a barokk aranyozás alól.
A tagadhatatlanul jelen lévő sajátos szellemi örökséget kamatoztatván merészet gondoltak a bodajkiak, s művészeti iskolát ala#pítotak. Ennek már hét esztendeje. A merészség két okból is helyénvaló ez esetben, hiszen vidéken, pontosabban falun kevés haszonnal járó foglalatosságnak minősült mindig is az efféle csepűrágó dolog, mint festészet, költészet, szobrászat, a mostani kőkemény, praktikus és pénzközpontú szemléletről nem is beszélve. Mindezek dacára megalapították a Hang-Szín-Tér Művészeti Iskolát, amely a gazdasági racionalitást sem nélkülözi, hiszen a bodajki Művészetért Közalapítvány tartja fenn. Sikere 1995 óta töretlen. Kétszázötven gyerekkel kezdték meg a művészeti oktatást a Marsovszky-villában, s már az első évben kitűnt, hogy „alultervezték” a művészeti oktatás iránti igényt.
Először pedig óvatoskodott az önkormányzat és a pedagógusok is: lesz-e tisztelete a szándékuknak, ami sajátos pedagógiai felfogásukról szólt. Jóllehet minden kis közösségben akad valamely tehetséggel megáldott gyermek, igazán zseniális művészt nem sűrűn teremtenek a gének és a körülmények. Csakhogy a művészeti iskola alapítóit hétköznapiságában is emelkedettebb akarat vezérelte. Egyszerűen azt gondolták, hogy a festegető, szobrászkodó, muzsikáló, táncoló gyerekek világról alkotott képe szebb lesz, ha a közismereti tantárgyak mellé kellő komolysággal csatolják az alkotótevékenységek oktatását, gyakorlását. Akik a kezdeteknél bábáskodtak, ma már mosolyognak akkori kételyeiken.
– Hét év alatt híre futott a kezdeményezésünknek, s mára tizenhat település csatlakozott hozzánk – mondja Gerséné Krausz Szilvia, a Hang-Szín-Tér Művészeti Iskola igazgatója. – Mára regionális hálózattá váltunk.
Hogy mennyire így van ez, azt mutatja a sokaság, amely évről évre összegyűlik a faluban, amikor a fiatalok pódiumra állnak, s énekelnek, táncolnak, muzsikálnak, bemutatják kezük munkáját a látogatóknak. Az egységes művészeti tanterv szerint nyolcvan tanárt fog össze az alapítvány, s mert a tanító s a tanítvány sokféle, a programba minden település pedagógusa beillesztheti saját elgondolását, színeit.
A Kalász-házként számon tartott Marsovszky-villa majd százévesen is kiváló alma maternek bizonyult tetszetős külsejével, tágas tereivel, még pincéje is a kultúrát szolgálja: lévén kiállítóterem. A lokálpatrióták mesélik a történetét az alaposan átalakított, de hangulatában a jó ízlést dicsérő háznak. A Marsovszky család által épített házat a Katolikus Leánykörök Szövetségének országos vezetője, gróf Luczenbacher Rita vásárolta meg saját pénzéből, s a hozzá tartozó kápolnával egyetemben átadta a Kalásznak népfőiskolául. A hosszú épületben hálótermeket, ebédlőt, konyhát, nevelői szobát, előadótermet alakítottak ki, egy terem a szövőszékeknek adott helyet. Akkor bentlakásos képzés folyt a népfőiskolán, a háború után persze államosították, s különféle célokra hasznosították. Kalászos szolgálatához is illő feladatként tölti be most a művészeti iskola szerepét a villa, tágas udvarával, dús lombú fáival.
– Heti négy-öt órában kapnak alapfokú művészeti oktatást, s erről bizonyítványt is adunk. Nem szakkör jelleggel, hanem valódi tanórai rendben és ranggal történik a képzés a zene-, ipar- és képzőművészeti, tánc és színjátszás műfajokban. Délutánonként hat és huszonkét éves kor közötti diákok foglalják el a termeket. Az iskola az alapítványnak és a regionális művészeti iskolahálózatnak is központja, s egyre többen térnek vissza hozzánk a felnőtt gyerekeink közül újabb és újabb kurzusokra. Immáron saját gyönyörűségükre ragadnak ecsetet, veszik kézbe a hangszereket – mondja az igazgatónő.
A rendes tanulóknak háromezer-ötszáz forint a félévi tandíj, a visszajáróknak tizenötezret kell lepengetniük, a többit az alapítvány állja az állami hozzájárulásból, a normatív támogatásból, szakképzési támogatásból és persze az adományokból, pályázati pénzekből. Szó se róla, időnként fogcsikorgatva gazdálkodják ki a festékek, hangszerek, jelmezek, alapanyagok és eszközök árát. De az erőlködésből hál’ istennek semmi se látszik; a rendszeres kiállításokon elálmélkodnak a szülők és az idegenek azon, hogy Bodajkon a gyerekek miféle csuda dolgokat bírnak művelni! A művészet elűzni látszik a túlságosan földhözragadt problémákat. S az oktatáson túl olyan szellemi központ rajzolódik ki, amely kisebb falvakat, népesebb nagyközségeket fog össze anélkül, hogy ezt valaki „felülről”, a régi módon erőltetné.
Vörös Tamás, a bodajki Művészetért Közalapítvány kuratóriumi elnöke a Zeneművészeti Főiskola big band dzsessz szakán végzett, s az ország egyetlen dzsesszzenei középiskolai konzervatóriumában tanít.
– A Hang-Szín-Tér Művészeti Iskolának saját big band zenekart alapítottunk, klasszikus zenét is tanulnak persze. Mondjuk úgy, a televízió elől „menekítenénk” a gyerekeket, fiatalokat ezzel a művészeti iskolai tanítással, de leginkább szemléletfaragással – hangsúlyozza a fiatal bőgős. – Nem művészeket nevelünk, ebben nem ringatjuk magunkat, de talán a zenei, képzőművészeti alaptudással idejekorán felvértezett ifjúság később másként értékeli majd a globalizált világ „kulturális” kínálatát is.
Ha lehet, még a művészeti iskolánál is merészebbre vállalkozott a felbuzdult alapítványi csapat, amikor a bodajki Lamberg-kastélyt pályázta meg az önkormányzattól huszonöt esztendőre. Az 1823-ban épült egyemeletes, klasszicista kastély meglepő épségben vészelte át a háborút és a szocializmust, miután azonban üresen állt egy ideje, s senki nem akadt teli pénztárcával megmentő, a Művészetért Közalapítvány magának szeretné megszerezni. Impozáns, ám belakható méretű helyiségeiben oktató műtermeket, műhelyeket szeretnének kialakítani, másutt szálláshelyeket, az emeletre pedig kávézót. S leginkább nyitnának a falu felé! Jelképesen és konkrétan is. Az U alakú épület teraszáról lélegzetelállítóan szép látvány tárul a nézelődő elé, az egykori, palotákhoz dukáló „kötelező” park égig érő fái szolgáltatják a zöld hátteret, a jón oszlopos portikusz pedig kifejezetten beterelné a látogatókat a folyamatosan változtatandó kiállításokra.
Az már csak ráadás lenne, ha a szintén földesúri időkből származó, néhány éve igényesen fölújított égszínkék medence vizében megmártózhatnának a kastélyba látogatók. A meleg víz elszökött ugyan a hatvanas években belőle a bányaművelések miatt, s az a csodaforrás is eltűnt, amely már az avarok idején is vándorokat csábított ide, ám a Mária-napi búcsúkon körmenetelők változatlanul a csodában reménykednek. De erről a nagy orrú angyalok talán többet tudnának mesélni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.