Égi és földi jelek

Valószínűleg az ember páratlan asszociatív képességének velejárója, hogy sorsának alakulását a történelem folyamán gyakran vélte kifürkészhetőnek szokatlan „előjelek”, tünemények alapján, a természeti csapásokat pedig sokszor tekintette a végidők jelének. Napjainkban az „apokaliptika” irodalmának a korábbiaktól eltérő, sajátos műfaja alakult ki, amely a hírközlés csatornáin keresztül árasztja el az embereket, és különböző tudományos féligazságokból és szokatlan természeti jelenségek ismertetéséből merítve érveit rajzolja meg a közelgő ökológiai katasztrófa rémképét. Aggodalomra persze van ok, de a történelem során elég tetemes mennyiségű elemi csapást regisztráltak már.

Fáy Zoltán
2002. 08. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy hatalmas katasztrófa, a vízözön a legrégebbi esemény, amire az emberiség vissza tud emlékezni. A Biblia leírása azonban, bár az elbeszélés roppant képszerű, a több részből történt összeszerkesztés következtében néhány ellentmondást tartalmaz. A szerző ugyanis nem egy mai értelemben vett történelmi tudósítást készített, hanem teológiai gondolatokat akart elbeszélni a Tigris és Eufrátesz völgyében történt hajdani katasztrófák emlékeinek felhasználásával. Ehhez az eszkatológiai gondolathoz minden különösebb nehézség nélkül kapcsolódott az Újszövetség is. A Lukács- és Máté-evangéliumokban Jézus a végidőket Noé korához hasonlítja: „És mint Noé korában történt, úgy lesz az Emberfiának idejében is.” A véget nem érő esőzés, a mindent elborító víz így vált a későbbiekben az egyik fontos apokaliptikus előképpé. Ahogyan évszázadokon keresztül más okból bár, de a szárazságot, a tűzvészt, a földrengést, az éhínséget vagy a szokatlan csillagászati tüneményeket is a végidők jeleként, de legalábbis Isten büntetéseként értelmezték – alighanem kissé ellentétesen a Biblia szellemével.
Persze ez a gondolkodásmód egyáltalán nem csak a zsidó vagy a keresztény kultúrkör sajátja, sőt a görög–római civilizáció sokkal nagyobb jelentőséget tulajdonított az égiek természeti csapások alakjában megnyilvánuló akaratának, illetve üzeneteinek. Ugyanakkor a csapásokat, bármilyen súlyosak voltak is, nem okvetlenül értelmezték utolsó figyelmeztetésként; különösen nem, ha összefoglaló történeti krónika tekintett vissza a rég múlt eseményekre. Hartmann Schedel Nürnbergben, 1493-ban kiadott Világkrónikájának egyik gyakran megjelenő ábráján egy hatalmas sáska látható valamelyik sáskajárást láttatva, egy másik, többször előforduló forma az üstökös, illetve a tűzeső. Ezek a jelek minden esetben valami fontos, az emberiség sorsát érintő dologra hívták fel a figyelmet a krónika szerint.
De merőben más szándék vezette a középkori krónikaírót és a XVIII. századi háztörténetet jegyző szerzetest, amikor hírt adott egy-egy üstökös megjelenéséről vagy jelentős katasztrófáról. Az utóbbi háromszáz év szokatlan természeti jelenségeinek lejegyzése során egyre gyakrabban keresték a természetes magyarázatot. A legtöbb időjárással kapcsolatos feljegyzést a szerzetesek kolostorainak háztörténeteiben találhatunk. Réthly Antal alapvető fontosságú meteorológiatörténeti művének forrása egy-egy hosszú időn keresztül vezetett historia domus, amelyben persze csupán mellékesen említették meg a többnyire nem szakember szerzetesek az átlagostól eltérő időjárást vagy szokatlan tüneményt.
A leírt jelenségeknek sokszor már az elnevezése is kissé félrevezető, de körültekintő vizsgálódással ki lehet deríteni, hogy mi is történt valójában. 1720. június 8-án például az országban sokfelé észleltek „véresőt”. Pozsonyban Johann Gottlieb Schwarz egy levelében megemlítette, hogy nagy lárma keletkezett az emberek között, mert vér esett a földeken. Maga Bél Mátyás is foglalkozott a különös tüneménnyel, és arra a következtetésre jutott, hogy a véresőt a szokatlanul elszaporodott beteg lepkék anyagcseretermékei okozták. Elképzelhető az emberek riadalma a véreső láttán, ha hozzávesszük még a többi elemi csapást is: a június 10-i éjszaka erős lehűlését – Eperjesen fagyott, június 16-án pedig az országban többfelé is akkora jégeső verte el a termést, hogy a 8-10 centiméter vastagságú jégréteg még másnap is megmaradt a földeken. Ilyen katasztrófasorozat alighanem még napjainkban is világvége-hangulatot keltene, a különbség csupán annyi, hogy a XVIII. században a számadásra, ma pedig a túlélésre készülnének fel a megrettent emberek.
A vörös eső egyébként telente nem volt teljesen ismeretlen (napjainkban sem az), ilyet több alkalommal is észleltek – például 1711 telén is –, ennek oka azonban a sivatagi vörös homok szokott lenni, és nyáron sohasem fordul elő. Az 1731. április 28-án Brassóban észlelt véreső okát már nehezebb lenne meghatározni. Igaz, ez nem is volt olyan kiterjedt, csak néhány ház tetején látták a vörösséget, viszont az elszíneződés tartósnak mutatkozott: pár épületnek még a falát is megfestette az ismeretlen összetételű esővíz. Erdélyben egyébként az 1731-es esztendőnek nem ez volt a legnagyobb gondja. Az év elején borzalmas áradások pusztítottak, nyáron pedig sáskajárás volt. „Irtóztató sok sáska ebben az esztendőben láttatott, el annyira, hogy mint egy 3 vagy 4 mérföldnyire sok helen a’ földet bé boritotta” – írta Kovács János esztergomi érseki mérnök 1743-ban Pozsonyban megjelent Krónikájában. Nem csoda, ha a nyomorúságos termés után éhínség következett, és súlyos, olykor járványszerű megbetegedések: himlő, bélhurut és skorbut. A brassói véresőt mindenki intő jelnek tekintette, mely a közelgő csapásokra figyelmeztet.
Szintén baljós előjelnek gondolták 1729. január 16-án Szécsényben a derült égen megjelenő három hold látványát. A Nógrád megyei kisváros lakói este hat órakor lettek figyelmesek a félelmetes jelenségre. Még a ferences szerzetesek is kiszaladtak a kolostorból, hogy valamennyien megfigyelhessék a soha nem látott égi tüneményt. A megrettent emberek a középső, igazi holdban egy karjait kifeszítő ember – a Megváltó – képét vélték felismerni, míg a két mellékholdról tüzes sugarakat láttak kirepülni. A ma már nehezen megmagyarázható jelenség, amelyről Baek Elias metszetet is készített, este kilenc óráig tartott. Az ijesztő előjelet azonban 1729-ben nem követte további csapássorozat, ebben az esztendőben országszerte megfelelő termés volt, Tokaj-Hegyalja kivételével jó minőségű bor is volt elegendő.
Máskor azonban a leggondosabb krónikaírók sem találtak egy-egy elemi csapás előtt intő jelet. Ilyen volt az 1712-es év elején tapasztalt hatalmas pest-budai árvíz. Pest lakóit valóságos sorozatban érték a megpróbáltatások ebben az időben, a családokat pestis tizedelte, az értékeket kuruc és labanc szabadcsapatok rabolták el. A város szinte elnéptelenedett, az összeírások szerint mindössze 141 csaknem teljesen nincstelen polgár élt a Duna bal partján, s mindössze 48 űzött valamilyen ipart. A februári jeges árvíz is borzalmas pusztítást végzett. A város utcáin egy héten keresztül hömpölygött a víz, a házak többsége, több mint száz épület rongálódott meg tetemesen, de a bécsi Diarium arról tudósít, hogy több mint másfél száz épület összeomlott. Ez a szám alighanem túlzás, de az bizonyos, hogy Pest a XVIII. században ilyen szörnyű csapásokból épült újjá és erősödött meg.
A tavaszi árvizek azonban még hosszú ideig veszélyeztették a polgárok biztonságát. A legnagyobb veszély január–februárban volt, amikor a feltorlódó jégtáblák akadályozták a víz elfolyását, de gyakran pusztított május–júniusban is mindent elsöprő áradás. 1786-ban július végétől augusztus közepéig tartott a Duna áradása. Augusztus 20-án Pozsonyban okozott riadalmat a medréből kilépő folyó, amely lehetetlenné tette a Duna két partja közötti közlekedést. Az augusztus 24-én észlelt felhőszakadás csak tovább tetézte a bajt; a város pincéit elborította a lezúduló víz. „A Duna ismét annyira megárad, a’ melyly is már most negyedikszer van az idén, hogy a partján is ki tsapott, úgy, hogy sok közel lévő házakban térdig ’s feljebb áll a víz” – panaszkodott egy szemtanú. A hatalmas augusztusi áradás Pest-Buda városában is komoly pusztításokat végzett.
A korabeliek persze nem ökológiai katasztrófát emlegettek, hanem elkövetett vétkeik büntetéseként értelmezték a csapást. Manapság a pusztító erejű csapások közös okának a természet megbomlott egyensúlyát gondolják sokan, a személyes bűnök helyett egy nagy közös, kollektív vétek gondolata kerül előtérbe, a környezet mértéktelen kizsákmányolása és elszennyezése.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.