Irány a Föld!

Náray-Szabó Gábor
2002. 08. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Harsog a médiából: vásároljon, vásároljon! Most ez lett olcsóbb, most azt ajánljuk, fogyasszon, mert megérdemli! Mi, magyarok, akik alig két évtizede még a hiánygazdasággal küszködtünk, minél gyorsabban szeretnénk behozni a lemaradást a Nyugattal szemben, minél többet szeretnénk keresni, hogy azután minél nagyobb és szebb autókba ülve vihessük haza, lehetőleg minél nagyobb és a városközponttól minél távolabb fekvő házainkba a szupermarketben bevásároltakat. Tisztes törekvés, a jól megérdemelt munka jutalma, senkit nem lehet ezért elítélni. A globalizáció világában azonban, amikor szinte egy faluvá zsugorodott a Föld, nem kerülhetjük meg a kérdést, meddig mehet ez így tovább, fenntartható-e a fogyasztás gyorsuló növekedése a planétán?
Most halljuk a fenntartható fejlődéssel foglalkozó johannesburgi konferencián, hogy századunk közepére már 9 milliárd ember fog élni a Földön. Sokan hiszik, hogy a környezet szennyezéséért, az anyag- és energiaforrások egyre növekvő ütemű kizsákmányolásáért a népességrobbanás a felelős, ha ezt sikerülne megállítani, minden rendbe jönne. Nem így van, az igazán veszélyes jelenség az egy főre eső anyagi fogyasztás riasztó növekedése, mely elsősorban a gazdag északi országokra jellemző, és ijesztő vonása, hogy a szükségletek korlátlanul növekedhetnek; minél nagyobb a jólét, annál nagyobb a szakadék az igények és kielégítettségük szintje között. A fogyasztási vágyak feltornázásában jelentős szerepet játszanak a reklámok, ezekre az USA-ban 1990-ben 100 milliárd dollárt költöttek, további 150 milliárdot pedig a termékeket propagáló és eladó ügynökökre fordítottak. Miután a hirdetések már mindenhova eljutnak, nem maradnak mentek a kísértéstől a fejlődő országok sem, érthető módon ott is a fő célkitűzések közé tartozik a fogyasztás növelése, márpedig ha mindenki elérné az USA szintjét, néhány év alatt kimerülnének az ismert energiaforrások.
A fogyasztói társadalomban már nem a biológiai szükségletek, hanem a lelki késztetés, a soha ki nem elégülő örömszerzési vágy, az elidegenedés okozta szorongás leküzdése, mindenekelőtt pedig a luxusjavak birtoklásának vágya generálja az igényeket. A vásárlóközpontok egyre inkább a közösségi élet, szinte a világegyetem központjaivá válnak, és átveszik a középkori katedrálisok szakrális szerepét. Ebben a mesterséges világban nincs hó, nincs eső, zivatar és hideg, nincs tél és nyár, nappal és éjszaka, semmi sem emlékeztet a mulandóságra. Örök tavasz uralkodik, illatos szellő lengi be a teret, és állandóan zene szól, megteremtve az örökkévalóság illúzióját, de ez csak akkor válhat teljessé, ha megvan hozzá a pénzünk.
Érthető, hogy a modern világban kiemelt szerepet kap a pénz, a javak megszerzésének közvetlen eszköze. Akinek sok van belőle, az sokat fogyaszthat, luxusjavakra is sokat költhet, ezért előbbre kerül a társadalmi ranglétrán. A gazdag embert már megjelenéséről, külsejéről fel lehet ismerni, ismeretlenül is kijár neki és nagy autójának a megkülönböztetett tisztelet a benzinkútnál, a vendéglőben, a szállodában és az utcán. A pénz tulajdonképpen rendkívül egyszerű, igen sokak által elfogadott és respektált értékmérő az egyén számára. Elsősorban azért, mert egydimenziós skálára szűkít le mindent: azt tekintik kiválóbbnak, akinek több pénze van, függetlenül attól, hogy csalással, szerencsejátékon vagy kemény munkával szerezte. Vespasianus óta mondják, hogy a pénznek nincs szaga, és úgy tűnik, hogy ez az örök igazság ma erősebben érvényesül, mint valaha. A pénzért folyó verseny kegyetlen, és nincs kompromisszum: ha nekem van több, te veszítesz, ha neked, én veszítek, mindketten nem nyerhetünk, nem lehetünk egyszerre a másik előtt. Jó példa erre az a felháborodás, ami a minimálbérek 2000. évi emelésekor a kis fizetésű alkalmazottak között volt észlelhető. Bár az ő jövedelmük nem csökkent, a korábban alattuk lévő réteg fizetésének emelésével romlott a viszonylagos helyzetük a társadalmi ranglétrán, és a visszacsúszást senki nem viseli el könnyen. Az erősödő roham a pénzért növekvő fogyasztást generál annak minden társadalmi és környezeti következményével együtt. Nőnek a feszültségek, eltűnik a sokszínűség, mely pedig megengedné, hogy az egyik embert azért tiszteljük, mert szép regényeket ír, a másikat azért, mert jól focizik, a harmadikat azért, mert kiválóan vezeti a vállalatát. Ma a pénzes bűnöző lenézi az őt elítélő bírót, és a mindenre kapható sajtó segítségével még az erkölcsökből is kioktatja. Állandó a panasz az anyagi megbecsülés hiánya miatt, ugyanakkor sokaknak kevés egy hálás tekintet, egy boldog mosoly vagy egyszerűen a jól elvégzett munka öröme, erkölcsi megbecsülés helyett is pénzt, pénzt, még több pénzt akarnak.
A világon az elmúlt 25 évben megkétszereződött a fogyasztásra fordított kiadások nagysága, és 1998-ra elérte a 24 trillió dollárt. A növekedés ugyanakkor feszültségekhez vezetett, jelentős és egyre növekvő különbségek alakultak ki az egyes régiók, elsősorban a gazdag, iparosodott Észak és a szegény, túlnépesedett Dél között, az utóbbiak esélyei lényegesen romlottak. Így például Fekete-Afrikában 1970 és 1990 között 103 millióról 215 millióra nőtt az alultápláltak száma, 494 millió hektár talaj ment tönkre erózió útján. A világon 1,3 milliárd embernek nincs egészséges ivóvize, 2,6 milliárd embernek hiányzik az alapvető egészségügyi ellátása. Kiáltó ellentétként érdemes megjegyezni, hogy Fekete-Afrikában évi 40 milliárd dollárral helyre lehetne hozni az élelmezést, a vízellátást és az egészségügyet, ugyanakkor nyugaton évente 50 milliárd dollárt költenek cigarettára, 105 milliárd dollárt alkoholra, 400 milliárd dollárt pedig drogra. A világ népességének leggazdagabb és legszegényebb 20-20 százalékát kitevő szegmensei között 1960-ban még csak harmincszoros, 1990-ben már hatvanszoros, 1995-ben pedig hetvennégyszeres volt a különbség. A legszegényebb és a leggazdagabb országok egy főre eső valós nemzeti jövedelme nagyságrenddel különbözik. A világ 225 leggazdagabb emberének összes vagyona egytrillió USA-dollárra rúg, ez annyi, mint a legszegényebb 47 százalék, vagyis 2,5 milliárd ember évi teljes jövedelme. A 84 leggazdagabb ember vagyona meghaladja az 1,2 milliárd lakosú Kína egy évre eső öszszes nemzeti termékét! A különbségek néha groteszk összehasonlításokhoz vezetnek. Míg a fejlődő világban évi 6 milliárd dollárból biztosítani lehetne az alapvető oktatást, a gazdag országokban évente 8 milliárdot költenek kozmetikai szerekre. Az egészséges ivóvízre a szegényeknél 9 milliárd dollárt kellene költeni, a gazdagok ennél többet, 11 milliárdot költenek jégkrémre. Az alapvető egészségügyi ellátás a fejlődőknél évi 13 milliárd dollárba kerülne, de mi nem erre, hanem állateledelre költünk évi 17 milliárdot.
A fogyasztás exponenciálisan növekvő mennyisége, az egyre éleződő versenyre késztető különbségek az egyes régiók és országok között, a gazdagok egyre jobban elszabaduló pazarlása méltán aggasztja a globális felelősségtudattal bíró keveseket. A világméretű versenyfutás az anyagi javakért nem ér véget, inkább egyre elkeseredettebbé válik, és nem szabadulhatunk a gondolattól, hogy forrásaink végesek, egyszer kimerülhetnek. Az ember gazdasági tevékenysége már olyan méreteket öltött, hogy alapvetően befolyásolja a környezetünket, ez pedig már nem tekinthető tetszés szerint kiaknázható anyag- és energiaforrásnak, végtelen méretű szemétládának, szabad kapacitását ma már jelentős mértékben kihasználjuk és lekötjük. Nemcsak ásványkincseink túlzott kitermelése, hanem környezetünk elszennyeződése és ezzel megújuló forrásaink, az édesvíz, a talaj, az erdők, a jó levegő veszélyeztetése is komoly problémát jelent. Ha nem vigyázunk, kimerül a Föld, és nem lesz hova menekülnünk róla!

A szerző egyetemi tanár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.